191521

آمادگی قرارگاه خاتم الانبیاء برای ورود به موضوع معدن آلبلاغ اسفراین

دنیای معدن - در ۲ سال اخیر، موضوع آلبلاغ اسفراین تبدیل به یکی از چالش های مهم خراسان شمالی شده است که وعده های مسئولین نیز تاکنون نتوانسته گرهی از مشکلات این معدن را حل کند.

به گزارش دنیای معدن، اگر این روزها اخبار خراسان شمالی را دنبال کنیم یکی از موضوعات داغ فضای رسانه استان، موضوع معدن آلبلاغ اسفراین است، معدنی که درپیچ و خم بروکراسی اداری و انواع وعده های مختلف مسئولین استانی و کشوری خاک می خورد.

اما شاید تنها کسانی که از این تعلل ها سود می برند، برداشت کنندگان غیر مجاز و دلالان سنگ های گران قیمت معدنی هستند. برداشت کنندگانی که با به طمع مبلغ ناچیزی دل در حفره های ناامن کوه زده و برای برداشت سنگ معدنی جان خود را به خطر می اندازند و دلالانی که با زیرکی تمام، سنگ های بدست آمده از دل کوه را با قیمت ناچیز خریداری کرده و با قیمت هنگفت در کارخانه های استان های دیگر به فروش می رسانند.

اما پس از مدت ها برداشت غیر مجاز، مسئولین استانی به فکر واگذاری این معدن ارزشمند به شرکت های بهره بردار افتاده و با شرکت دولتی ایمیدرو وارد مذاکره می شوند.

پی جویی ظرفیت معدن آلبلاغ اسفراین توسط ایمیدرو

تیرماه سال ۱۳۹۸ رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی از اعطای مجوز مطالعه بر روی معدن آلبلاغ اسفراین خبرداد و گفت: قرار بر این است تا ایمیدرو عملیات پی جویی را در معدن سرب و روی، آلبلاغ انجام دهد و ظرفیت این معدن را برای سرمایه گذاری اعلام کند.

صدور پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ به نام ایمیدرو

در اواخر خرداد سال جاری علی اصغرزاده مدیر اکتشاف ایمیدرو اظهار داشت: پس از حوادث ناگوار ناشی از حفر تونل های غیر مجاز برای برداشت ماده معدنی در محدوده آلبلاغ از سوی برخی افراد، شورای تامین استان خراسان شمالی، جلساتی برگزار و در آن، از ایمیدرو درخواست کرد تا برای انجام عملیات اکتشافی و ایجاد امنیت در منطقه همکاری کند.

وی ادامه داد: ایمیدرو با سازمان حفاظت محیط زیست برای دریافت مجوز انجام فعالیت های اکتشافی در منطقه جلسات مختلفی برگزار کرد که به موافقت نامه همکاری منجر شد. همچنین با نیروی انتظامی خراسان شمالی برای دریافت جزئیات کامل هزینه های استقرار نیرو و حفاظت از منطقه، جلساتی برگزار و توافقات حاصل شد.

مدیر اکتشاف ایمیدرو اعلام کرد: براساس مصوبات شورای تامین استان خراسان شمالی، پروانه اکتشاف معدن آلبلاغ به نام ایمیدرو صادر شد.

فاز پی جویی معدن آلبلاغ در حال اتمام

مدیر اکتشاف ایمیدرو با اشاره به برگزاری مناقصه و انتخاب مشاور اکتشافی و تحویل منطقه آلبلاغ برای شروع عملیات اکتشافی توسط این سازمان، گفت: مشاور اکتشافی این معدن انتخاب و سپس عملیات شناسایی انجام شده و در حال حاضر به اتمام رسیده و فاز پی جویی نیز در حال اتمام است.

وی افزود: طی جلسات برگزارشده با استانداری خراسان شمالی برای صدور پروانه اکتشاف و مطرح شدن درخواست حمایت جهت تأمین الزامات قانونی و هزینه کرد استقرار نیرو و حفاظت از منطقه و صدور پروانه اکتشاف، ایمیدرو نیز بلافاصله آمادگی خود را برای انجام عملیات اکتشافی (شناسایی و پی جویی) اعلام کرد.

امضا قرارداد حفاظتی/ضرب الاجل فرماندار به برداشت کنندگان غیرمجاز

براساس قراردادی که دی ماه سال جاری به امضای مدیران ایمیدرو و شرکت حفاظتی رسید، این شرکت با استقرار در محل معدن آلبلاغ حفاظت از این منطقه معدنی را عهده دار خواهد شد.

فرماندار اسفراین اظهارکرد: استقرار تیم حفاظتی بسیاری از مشکلات موجود را حل خواهد کرد که امیدواریم با اتمام مراحل اکتشاف و بهره برداری از معدن مذکور با استفاده از ظرفیت نیروهای محلی شهرستان، در توسعه و ارتقا چرخه اقتصادی شهرستان نقش موثری ایفا نماید.

رئیس شورای تامین شهرستان اسفراین گفت: با توجه به استقرار نیروهای حفاظتی، از برداشت کنندگان درخواست داریم هر چه سریعتر از منطقه خارج شوند چون با استقرار نیروهای حفاظتی، کار ایست و بازرسی انجام می شود و چنانچه وسایل و تجهیزاتی در منطقه باشد بعد از مهلت تعیین شده توقیف خواهند شد.

تیراندازی در معدن آلبلاغ با ۶ زخمی و ۱ فوتی/حفاظتی که انجام نشد!

رئیس جمعیت هلال احمر اسفراین اظهار کرد: گزارش زخمی شدن ۷ نفر از قاچاقچیان معدن سنگ در منطقه به مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال احمر مخابره شد که تیم های عملیاتی به منطقه اعزام شدند.

ابراهیم سارمی افزود: این افراد با سلاح شکاری و چوب و چماق به یکدیگر تیراندازی و حمله کرده و آسیب های جدی را به وجود آورده اند و متاسفانه در این بین یک نفر فوت شد.

آلبلاغ پیش کش، به امنیت اسفراین برسید!

امام جمعه اسفراین در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهرستان گفت: به دلیل بی موالاتی و بی تدبیری بعضی از مسئولین موضوع آلبلاغ اسفراین که باعث کشته شدن چندین نفر، درگیری های مختلف شده، امروز به حدی رسیده است که باید این موضوع در خطبه های نمازجمعه مطرح شود.

حجت الاسلام محمدیان افزود: متاسفانه شرکت طرف قرارداد در هرکجا دست گذاشته خیری از وی به جامعه نرسیده است و بهترین گزینه برای تامین امنیت، واگذاری این معدن به قرارگاه خاتم الانبیا است که هم دارای توانمندی اجرایی و هم دارای تعهدات اجتماعی است.

وی افزود: متاسفانه به دلیل بی تدبیری شرکت ایمیدرو، شهرستان اسفراین که بهترین شهرستان استان از لحاظ امنیت بوده، امروز شاهد چنین درگیری هایی است که در این هفته همه مشاهد کردیم.

اعلام آمادگی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه برای ورود به موضوع معدن آلبلاغ/۵ هزار شغل معطل ایمیدرو

سرهنگ عین الله حاتمی در جلسه بررسی وضعیت معدن آلبلاغ اسفراین اظهار کرد: یکی از معادن مهم استان، معدن آلبلاغ اسفراین است که طبق بررسی های اولیه حدود ۲ میلیون تن سنگ سرب و روی در آن وجود دارد.

وی گفت: درصورتی که کار معدن آغاز شود و صنایع فرآوری سرب و روی، راه اندازی شود بیش از ۵ هزار نفر اشتغال زایی خواهد شد.

جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه علیه السلام در امور اقشار افزود: اما متأسفانه تاکنون ۸ نفر از هم وطنان ما به دلیل کم کاری برخی از مسئولین جان خود را از دست دادند.

وی تصریح کرد: هم اکنون تعدادی از دلالان با خرید سنگ های معدنی باقیمت ۵ تا ۸ هزار تومان از مردم و فروش آن به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان در هر کیلو به کارخانه های مختلف، سود سرشاری را می برند که این یک کار کاملاً غیرقانونی است.

سرهنگ حاتمی افزود: شرکت ایمیدرو به دلیل نبود زیرساخت های لازم و امنیت در مرحله اولیه مطالعاتی قرار دارد و کار بسیار کند پیش می رود.

وی گفت: از تاریخ ۱۵ دی ماه سال جاری برای تأمین امنیت این معدن، ایمیدرو با شرکت "همیاران فهمیم طوس" قرارداد حفاظتی منعقد کرده و این شرکت نیز تاکنون ۷۰ نفر را برای تأمین امنیت آن منطقه استخدام کرده است، اما به دلیل نبود امنیت و موارد مختلف این شرکت هنوز فعالیتش را در آلبلاغ آغاز نکرده است.

حاتمی افزود: قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه برای محافظت و بهره برداری از معدن آلبلاغ اسفراین اعلام آمادگی کرده است.

وی اظهار داشت: طبق تعهدات قرارگاه خاتم الانبیاء، تا شعاع ۴۰ کیلومتری آن منطقه به مسائل و مشکلات اجتماعی نیز رسیدگی کرده و مسئولیت اجتماعی خود را درزمینه های مختلف ایفا می کند .

جانشین فرمانده سپاه حضرت جوادالائمه در امور اقشار افزود: هم اکنون به دلیل اینکه شرکت ایمیدرو متولی معدن آلبلاغ است، قرارگاه خاتم الانبیا امکان ورود به این موضوع را ندارد.

مردم در انتظار تامین امنیت منطقه

اما چیزی که مشخص است تاکنون ۸ نفر از اهالی محل جان خود را از دست داده و در چند روز گذشته نزاع و درگیری مسلحانه، زنگ خطری جدی برای امنیت منطقه را به صدا درآورده است و تنها کسانی که در اینجا متضرر میشوند مردم منطقه هستند که اگر برداشت از این معادن قانونی شود، می توانند یک شغل امن، دائمی و قانونی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید