191425

داستان ادامه دار و پیچیده معدن آلبلاغ به کجا خواهد رسید؟

دنیای معدن -دو سالی است که معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین بر سر زبان ها افتاد البته در گذشته نیز امر برداشت غیرمجاز از این معدن انجام می شد اما طی دو سال اخیر برداشت و رفت و آمدها به شدت افزایش یافت.

به گزارش دنیای معدن، البته برداشت های غیرمجاز از معدن آلبلاغ که در پارک ملی ساریگل قرار داد سبب شد تا شش نفر نیز جان خود را از دست دهند و تعدادی از افراد نیز مصدوم شوند و همین امر موجب شد تا مسئولان پای کار بیایند تا جلوی حضور سودجویان و برداشت غیرقانونی مواد معدنی را در این معدن بگیرند.

با پیگیری های انجام شده قرار بر این شد تا ایمیدرو در منطقه حضور یابد و امر پی جویی و اکتشاف را انجام دهد اما حضور آن به علت مسائلی همچون استقرار تیم حفاظتی به تاخیر افتاد.

برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز مواد معدنی از آلبلاغ اقدامات مختلفی همچون استقرار ایست و بازرسی در منطقه انجام و بنا به گفته فرماندار اسفراین در واقع ۷۰ درصد انرژی شورای تامین شهرستان در سال گذشته درگیر معدن آلبلاغ شد اما بعد از درگیری که طی هفته گذشته میان برداشت کنندگان غیرمجاز با سلاح گرم و سرد صورت گرفت تیم حفاظتی بعد از دو سال به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد اما همچنان با مسائل و انتظارات دیگری در منطقه مواجه هستیم.

یکی از مسائلی که اخیرا با آن در منطقه مواجه هستیم دست درازی برخی از برداشت کنندگان غیرمجاز به معادن دارای پروانه بهره برداری در اطراف آلبلاغ و یکی از انتظارات نیز سرعت بخشیدن به کار اکتشاف توسط ایمیدرو است.

استقرار سه کانکس در معدن آلبلاغ توسط شرکت حفاظتی

علی اصغر رضازاده در گفت و گو با ایسنا، گفت: معدن سرب و روی آلبلاغ در پارک ملی ساریگل قرار دارد و از آنجاییکه این معدن در منطقه حفاظت شده قرار دارد امکان ثبت آن توسط سرمایه گذار بخش خصوصی وجود نداشت.

وی افزود: در گذشته تعدای از افراد مقادیری از سنگ های سرب و روی را در منطقه کشف و شروع به استخراج آن کردند که همین امر کم کم موجب شد تا تعداد برداشت کنندگان غیرمجاز به تعداد آن ها افزوده شود که طی یکی دو سال گذشته کار به جایی رسید که شاهد هجوم سوء استفاده کنندگان و برداشت کنندگان غیرمجاز در منطقه بودیم.

وی ادامه داد: از آنجاییکه معدن در منطقه صعب العبور قرار دارد حفاظت آن با مشکلاتی مواجه بود البته هر چند وقت نیروی انتظامی اقدام به پاکسازی منطقه می کرد اما چون پاکسازی به صورت مداوم نبود بازهم رداشت ها به صورت غیرمجاز انجام می شد.

رضازاده اظهارکرد: بعد از پیگیری های انجام شده سازمان محیط زیست موافقت خود را اعلام و پروانه اکتشاف برای ایمیدرو صادر و قرار بر این شد بعد از صدور پروانه اکتشاف یک موسسه حفاظتی، امنیت منطقه را ایجاد تا ایمیدرو بتواند امر پی چویی و اکتشاف را انجام دهد.

وی تصریح کرد: قرار بر این بود تا شرکت حفاظتی از داخل استان به کار گرفته شود و دو مرحله این موضوع به مناقصه رفت ولی از آنجاییکه شرکت داخل استان از توان و ظرفیت کافی برخوردار نبود طی مرحله سوم و با انجام ترک تشریفات یک شرکت حفاظتی از استان خراسان رضوی در منطقه حاضر شد.

وی با اشاره به اینکه این شرکت با ۷۰ نفر نیرو در حال حاضر در منطقه حاضر است، بیان کرد: با کمک نیروهای این شرکت، یگان ویژه نیروی انتظامی منطقه به طور کامل از تجهیزات برداشت کنندگان غیرمجاز پاکسازی و در اختیار شرکت حفاظتی قرار گرفت.

این مقام مسئول توضیح داد: در حال حاضر این شرکت سه کانکس در روستای پرکانلو، انتهای سد بیدواز و دره گوارکی که محل عبور و مرور برداشت کنندگان غیرمجاز بود جانمایی شد، موتور در اختیار این شرکت قرار گرفت و نیروها با استفاده از موتور و چهارپایانی که از برداشت کنندگان غیرمجاز به دست آمده بود در حال گشت زنی و ایجاد امنیت در معدن آلبلاغ هستند.

پایان عملیات اکتشافی با اواخر خرداد ماه سال آینده

وی در ارتباط با فعالیت ایمیدرو نیز گفت: فعالیت های اکتشاف باید طی دو مرحله انجام شود که مرحله نخست آن به پایان رسیده، نمونه برداری و آنالیزها نیز انجام شده است و مرحله دوم مرحله تفضیلی و نیمه تفضیلی است که با استفاده از پهپاد و ایجاد حفریات انجام می شود.

وی تصریح کرد: این مرحله تا پایان خرداد ماه سال گذشته به پایان می رسد.

ایمیدرو در مرحله دوم اکتشاف به کار خود سرعت ببخشد

سجادی رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: در طرح اکتشافی که برای معدن آلبلاغ تهیه شده است یک مرحله مقدماتی بوده که باید طی شش ماه پایان می پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: به رغم پیگیری کارشناسان سازمان صمت استان در این مرحله که ایمیدرو با تعداد تیم های اکتشافی بیشتری وارد عمل شود و فعالیت زودتر به پایان برسد این امر محقق نشد و مرحله مقدماتی طی شش ماه به پایان رسید.

وی گفت: مرحله دوم که مرحله عمیق تر است انتظار ما بر این است که ایمیدرو به کار خود سرعت ببخشد تا میزان ذخیره مشخص شود که بتوان برنامه ریزی های دقیق تری برای این معدن انجام داد.

سجادی افزود: در صورت عدم توان، قرارگاه خاتم الانبیاء اعلام آمادگی کرده است که طی سه تا چهار ماه کار را سامان بخشد و قول مساعد داده تا سرمایه گذاری های لازم را نیز انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کار به جایی رسیده است که برداشت کنندگان غیرمجاز به معادن اطراف آلبلاغ که دارای پروانه بهره برداری هستند نیز هجوم ببرند.

طمع سرب و روی؛ برداشت کنندگان غیرمجاز را به معادن اطراف آلبلاغ کشاند

وحید ابراهیمی رئیس اداره امور معادن سازمان صمت خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا از دست درازی برخی از سودجویان به معادن اطراف معدن آلبلاغ برای برداشت سرب و روی خبر داد.

وی تصریح کرد: فشار بر روی سودجویان برای خروج از معدن آلبلاغ و جلوگیری از برداشت غیرمجاز آن ها موجب شده تا تعدادی از افراد به معادن اطراف این معدن برای برداشت ماده معدنی سرب و روی دست درازی کنند.

وی گفت: اما باید به این نکته توجه شود که معادن سرب و روی واقع شده در اطراف آلبلاغ فقط رگه هایی از این ماده معدنی دارند که عیار و کیفیت آن به سرب و روی آلبلاغ نمی رسد و از سوی دیگر این معادن دارای پروانه بهره برداری هستند و هیچ کسی اجازه ورود و برداشت از معدن به جزء شخصی که پروانه را دریافت کرده است، ندارد.

ابراهیمی افزود: دست درازی توسط برداشت کنندگان غیرمجاز به یکی دو معدن در منطقه سنخواست و امین الله اسفراین انجام شده که دارندگان پروانه بهره برداری این معادن به دستگاه قضا شکایت کرده اند که بعد از ارسال دستور قضایی، نیروی انتظامی به منظور کنترل برداشت کنندگان غیرمجاز وارد عرصه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خراسان شمالی بر روی کمربند سرب و روی قرار گرفته است، صحت دارد؟ تاکیدکرد: این موضوع صحت ندارد، مقدار ماده سرب و روی موجود در معدن آلبلاغ مناسب و اقتصادی بوده که با برقراری امنیت کامل در منطقه و سرمایه گذاری می توان به ارزش افزوده و اشتغال خوبی دست یافت.

این مقام مسئول بیان کرد: اما در بقیه مکان ها فقط رگه هایی از سرب و روی مشاهده می شود که از عیار بالایی برخوردار نیست.

برداشت کنندگان غیرمجاز تابع قانون باشند

مظاهری فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی نیز در ادامه به روستاییان اطراف معدن آلبلاغ توصیه کرد: روستاییان و برداشت کنندگان غیرمجاز تابع مقررات و قوانین باشند.

وی تاکیدکرد: برداشت غیرقانونی تعقیب قانونی دارد و نیروی انتظامی اقدامات و پیگیری های لازم را در این خصوص انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید