190733

جعفری: برنامه تولید ۴۲ هزارتن کنسانتره سرب در نخلک

دنیای معدن - رئیس هیات عامل ایمیدرو ظرفیت فعلی سرب کشور را ۷۰ هزارتن اعلام کرد و گفت: با توسعه مجتمع نخلک و تولید حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره سرب در این مجموعه، بیش از ۴۰ درصد سرب کشور در این مجتمع تولید خواهد شد.

به گزارش دنیای معدن، وجیه الله جعفری که در آیین افتتاح و کلنگ زنی پروژه و طرح های مجتمع نخلک سخن می گفت، افزود: در حال حاضر کل ذخیره سرب دنیا ۹۰.۳ میلیون تن فلز محتوی است. وی با بیان اینکه ظرفیت ایران در این ماده معدنی به ۴.۵ میلیون تن می رسد، گفت: پنج درصد از ظرفیت فوق در کشور بهره برداری می شود که با اجرای برنامه های توسعه، باید میزان تولید این محصول را افزایش داد.

احیای مجتمع نخلک با مشارکت بخش خصوصی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشارکت با بخش خصوصی، موجب احیا و توسعه مجتمع نخلک شد.

جعفری گفت: از نخلک به عنوان پایگاه تاریخی معدن یاد می شود و طی برهه ای در اینجا مسائل گردشگری بر فعالیت معدنی غالب شده بود.

وی ادامه داد: با تلاش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و طی اعلام فراخوان، سرمایه گذار جذب و برنامه های توسعه ای ما در این مجموعه سرعت گرفت.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه نقش سازمان های توسعه ای همچون ایمیدرو، بسترسازی در زمینه های مختلف است، اظهار داشت: هدف اصلی ما در نخلک، رونق تولید و اشتغالزایی با رعایت مسائل زیست محیطی است که این موارد در ماموریت های سرمایه گذار تعریف شد.

توسعه زیرساخت در معدن و صنایع معدنی

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات کلان و اهمیت حوزه زیرساخت در معادن و صنایع معدنی کشور، گفت: خط انتقال آب خلیج فارس به منظور تامین آب صنایع و شرب استان های کم آب عملیاتی شد.

وی ادامه داد: انتقال آب به سیرجان، اردکان و سپس به سرچشمه صورت گرفت و در کنار آن دو خط انتقال دیگر به استان های اصفهان، خراسان رضوی و جنوبی عملیاتی می شود. وی یکی از زیرساخت های با اهمیت در تحقق هدف تولید ۵۵ میلیون تن فولاد را احداث راه آهن در نقاط مختلف کشور خواند که نیاز به سرمایه گذاری ۹.۵ میلیارد دلاری دارد. جعفری گفت: عملیات احداث جاده مجتمع نخلک باید طی ماه های آتی انجام شود تا این مجموعه شاهد جلوه واقعی خود باشد.

توسعه اکتشاف با هدف تامین خوراک

رئیس هیات عامل ایمیدرو توسعه اکتشاف به منظور تامین مواد اولیه در حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد و گفت: مجتمع نخلک در بخش اکتشاف، اقدامات قابل توجهی داشته است چراکه پتانسیل این محدوده در سرب، مثال زدنی است.

جعفری افزود: به طور حتم برای تولید حدود ۴۲ هزار تن کنسانتره، باید ذخایر بیشتری شناسایی شود. برنامه ریزی برای تولید شمش سرب

رئیس هیات عامل همچنین بر ضرورت رونق تولید شمش سرب تاکید کرد و در اینباره گفت: با انجام کار کارشناسی در مسائل مرتبط با تولید سرب سولفیدی، باید زمینه تولید شمش سرب با راندمان بالا را فراهم کرد.

جعفری با اشاره به ضرورت کاهش خام فروشی، ادامه داد: با برنامه ریزی طی دو سال آینده موضوع تولید شمش سرب باید حل شود تا این ارزش افزوده نصیب کشور شود.

هدف کلان ایمیدرو

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه نگاه ایمیدرو به شرکت های زیرمجموعه و تابعه، بنگاه داری نیست، گفت: این سازمان وسیله ای برای حرکت شرکت ها و بسترساز توسعه است. وی گفت: طرح های نیمه تمام بسیاری در کشور وجود دارد و شرکت ها بر اساس سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو باید به دنبال بزرگ شدن و توسعه امور باشند. وی تحقق این مهم را "اعتقاد واقعی به بخش خصوصی" دانست و گفت: با نگاه توسعه ای و در چارچوب قوانین، به بزرگ شدن شرکت ها و رونق تولید و اشتغال پایدار کمک خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید