189624

آلبلاغ اسفراین همچنان منتظر تدبیر/ تناقض گویی مسئولان ادامه دارد

دنیای معدن -سخنان متناقض مسئولان در خصوص معدن آلبلاغ اسفراین همچنان مشکلاتی را به دنبال دارد که این امر موجب شده علی رغم استقرار تیم حفاظتی، برداشت های غیر مجاز کماکان ادامه داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، یکی از ظرفیت های مهم معدنی خراسان شمالی معدن آلبلاغ اسفراین محسوب می شود؛ معدنی که طی سالیان گذشته با بی توجهی رو به رو بوده و همین امر سبب برداشت های غیر مجاز از آن شده است.

معدن روی و سرب آلبلاغ اسفراین که دارای سنگ معدنی با ارزشی است توسط نیروهای محلی برداشت شده و به صورت خام به دلالان فروخته می شود.

طی ماه ها و شاید یک یا دو سال اخیر مسئولان بارها و بارها خبر از حفاظت معدن داده اند اما هیچ گاه این وعده محقق نشده است.

خبرگزاری مهر پیش از این در گزارش هایی ابعادی از معدن آلبلاغ را مورد بررسی قرار داده است که می توانید در لینک های زیر مطالعه کنید.

خبرگزاری مهر در خبرهای متعدد به پیگیری وضعیت این مدعن پرداخته است که می توان به این مطالب اشاره کرد، «معدن آلبلاغ اسفراین همچنان رها است / فقط خلف وعده ها به چشم می آید»، «قصه آلبلاغ اسفراین به اکتشاف رسید / ۲۰ میلیارد در معدن هزینه می شود»، «گنج پر رنج آلبلاغ / وقتی مصوبه رئیس جمهور نادیده گرفته می شود» اما مسئولان در تحقق وعده هایشان برای ساماندهی این معدن موفق نبوده اند.

حفاظت و بهره برداری از معدن آلبلاغ به یک شرکت اکتشاف ملی واگذار شده است. این شرکت نیز معمولاً در تعهدات خود کم کاری می کرد که همین امر موجب اعتراض و گلایه استاندار خراسان شمالی می شد.

در اواخر شهریور ماه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خراسان شمالی سفر کرد. غریب پور در سفر به استان به ظرفیت بالای معدن آلبلاغ اسفراین اشاره داشت و اظهار کرد: تاکنون ۳۴ تونل غیر مجاز این منطقه مسدود شده و پاک سازی هایی انجام گرفته است.

وی افزود: به منظور حفاظت از این معدن ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و برای اکتشاف ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته ایم اما به دلیل سختی عبور و مرور به منطقه در مناقصه کسی حاضر نشد و از این رو مناقصه را تمدید کردیم.

غریب پور ادامه داد: در فاز اول شناسایی آلبلاغ ۳۰۰ نمونه برداشت و به آزمایشگاه ارسال شده است زیرا فعالیت های معدنی کار دقیق علمی می خواهد.

امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز پس از این سفر به خبرنگار مهر گفت: برنامه هایی در خصوص معدن آلبلاغ مصوب شده که باید اجرایی شوند اما تاکنون به اجرا در نیامده است.

وی افزود: باید حفاظت از این مجموعه محکم تر شده و هر چه سریع تر اکتشاف آن آغاز شود.

حسین پور در انتها با تاکید بر اینکه حفاظت از مجموعه امری ضروری است، گفت: ۳۰ میلیارد تومان برای این امر تخصیص داده شده لذا باید کار حفاظت انجام شود.

تکلیفی که مشخص نیست / معاون استاندار می داند یا سازمان صنعت؟

اما با حضور سردار سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در خراسان شمالی پروژه آلبلاغ وارد فاز جدیدی شد. غلامرضا هوایی، معاون عمرانی استاندار خراسان شمالی در این سفر که آذر ماه برگزار شد، اظهار کرد: مطالعه طرح هایی که ظرفیت واگذاری دارند، به پایان رسیده و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در اجرای ۳ طرح راه آهن گرگان - بجنورد - مشهد، بیمارستان راز و جرگلان و معدن آلبلاغ اسفراین اعلام آمادگی کرده است.

هر چند به نظر می رسید با سخنان معاون استاندار اقدامات برای واگذاری معدن آلبلاغ به قرارگاه خاتم آغاز شود اما چند روز بعد سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی شبهات این پروژه را بیشتر کرد.

علی اصغر رضا زاده در این خصوص گفت: شرکت متولی به تعهدات خود در قبال معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین پایبند است و تاکنون اقدامات اولیه در خصوص اکتشاف را انجام داده است.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر ورود قرارگاه خاتم به معدن سرب و روی آلبلاغ، گفت: این امر هنوز قطعی نشده است، البته در این خصوص مذاکراتی انجام شده اما هنوز به قطعیت نرسیده است.

رضازاده در خصوص برداشت های غیر مجاز نیز بیان کرد: این مشکل همچنان ادامه دارد و برداشت غیرمجاز در حال انجام است، در این زمینه قرار است شرکتی حفاظتی به زودی انتخاب و در منطقه مستقر شود.

استقرار تیم حفاظتی در آلبلاغ / باز هم برداشت ادامه دارد!

سرانجام در اواخر دی ماه بود که طاهر رستمی، فرماندار اسفراین پس از ماه ها انتظار خبر استقرار تیم حفاظتی شرکتی را در آلبلاغ داد.

وی در این باره اظهار داشت: استقرار امکانات و تجهیزات و کانکس های این شرکت حفاظتی انجام می شود.

رستمی تصریح کرد: با ورود شرکت حفاظتی حضور برداشت کنندگان در منطقه آلبلاغ ممنوع است و با آن برخورد قانونی می شود.

هرچند فرماندار اسفراین از اجرای عملیات پاکسازی معدن آلبلاغ از برداشت کنندگان غیر مجاز خبر داده بود اما روز گذشته باری دیگر خبر برداشت از این معدن به گوش رسید.

سرهنگ سعید عزیزی، جانشین فرمانده انتظامی اسفراین از کشف سه تن و ۸۶۸ کیلوگرم سنگ معدنی غیر مجاز به ارزش بیش از ۳۰۹ میلیون ریال در این شهرستان خبر داد.

وی افزود: فردی با هویت معلوم اقدام به برداشت غیر مجاز سنگ معدن از منطقه حفاظت شده آلبلاغ کرده و در یک دامداری در یکی از روستاهای اطراف شهرستان دپو می کرد.

عزیزی با اشاره به اینکه مأموران در بازرسی از محل مورد نظر سنگ معدنی از نوع سرب را کشف کردند افزود: متهم دستگیر و به مراجع قضائی معرفی شد.

از این رو مشخص می شود همچنان برداشت های غیر مجاز از آلبلاغ ادامه دارد و معلوم نیست وعده های مسئولان دقیقاً در چه بخشی اجرا خواهد شد.

لزوم شتاب بیشتر در مطالعه و بهره برداری

این در حالی است که امان الله حسین پور، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در دیدار دهیاران دهستان میلانلوی اسفراین در این باره گفت: مسئولیت مطالعه و امور حفاظتی معدن آلبلاغ با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است و این شرکت متعهد شده که موارد مرتبط با معدن آلبلاغ را اجرا کند و اولین قدم در مطالعه معدن، حفاظت از آن است.

این نماینده مجلس با اشاره به برداشت های غیرمجاز از ذخایر معدن آلبلاغ گفت: این اقدامی خطرناک و حادثه آفرین است و شاید تنها شمار بسیار اندکی از مردم منطقه را از مزایای این معدن بهره مند کند.

وی افزود: مردم باید به مسؤولان برای ساماندهی شرایط معدن آلبلاغ اعتماد کنند تا سود حاصل از معدن به نفع همه مردم منطقه تمام شود.

حسین پور گفت: به عنوان نماینده مردم پیگیر حق آنان در انتفاع از این معدن هستم و یقیناً در بهره برداری از معدن آلبلاغ منافع و سود مردم منطقه لحاظ خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس با بیان اینکه تمام عوائد حاصل از معدن آلبلاغ متعلق به مردم اسفراین است، اظهار داشت: البته شرکت متولی باید شتاب بیشتری به مراحل مطالعات معدن داده و زمینه اکتشاف را برای بهره برداری مجاز از آن فراهم کند.

حسین پور همچنین با هشدار نسبت به سو استفاده احتمالی سودجویان از نام معدن آلبلاغ برای ایجاد شرکت تعاونی و دریافت پول از مردم گفت: مردم باید هشیار باشند زیرا این عمل کاملاً غیرقانونی است.

اینک باید دید سرنوشت مبهم معدن آلبلاغ اسفراین چه زمانی روشن می شود؟ آیا شرکت متولی به تعهدات خود عمل می کند؟ آیا قرارگاه خاتم به این موضوع وارد خواهد شد؟ چه زمانی بناست برداشت های غیر مجاز متوقف شود؟ اینها بخشی از سوالاتی است که مردم در ذهن دارند که به نظر می رسد فقط مرور زمان به آن ها پاسخ خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید