189189

بررسی مشکلات کارگران زغال سنگ کرمان

دنیای معدن - نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در کوهبنان:باید قانون کارگران معادن زغال سنگ دوباره بررسی و اصلاح شود.

به گزارش دنیای معدن، دربازدید معادن و بررسی مشکلات ضریب سنواتی سخت و زیان آور کارگران زغال سنگ کوهبنان، امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: کارگران جامعه فرهیخته و زحمتکشی هستند که همواره باید مورد توجه قرار گیرند، قانون مربوط به کارگران معادن اصلاح شده ولی چون به ضرر شما بوده جای تأسف دارد.

وی تاکید کرد: کار در معادن با سایر مشاغل متفاوت است در حالی که کار در مشاغل سخت و زیان آور در یک رتبه نیستند و باید قانون مجدد بررسی و اصلاح شود البته دستورالعمل سازمان های بیمه گر هم باید مدنظر باشد .

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: کارفرمایان باید به فناوری های جدید توجه داشته باشند چون ذغال در جهان در عرصه های مختلف به عنوان خوراک اولیه استفاده می شود و باید به سمت فرآوری ذغال سنگ حرکت کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شکل کار در معادن باید تغییر و ایمنی در معادن باید افزایش پیدا کند و خدماتی به خانواده های کارگران هم داده شود، خاطرنشان کرد: باید به سلامت جامعه کارگری توجه داشته باشیم در حالی که ساختار جمعیتی ما در حال پیر شدن هست و در آینده محیط های کارگری با مشکل کمبود نیرو مواجه خواهند شد.

عفت شریعتی کوهبنانی نائب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: : کارگران در سخت ترین شرایط فداکاری و ایثارگری دارند در حالی که کارشان جهادگرانه است و این قشر عزیز و زحمکتش در پیشرفت صنعت و تولید موثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران شرکت ذغال سنگ استان کرمان در راستای رفع نیازهای کارگران اقدامات خوبی داشتند اما همچنان جای کار باقی است.

باقر نیک طبع مدیرعامل شرکت معادن ذغال سنگ استان کرمان هم گفت: با توجه به بافت معادن و نوع ذغال، کارگران سالهاست که به صورت سنتی در معادن ذغال سنگ کرمان فعالیت دارند و در سخت ترین شرایط در معادن کار می کنند گرچه تجهیزاتی طی ماه های اخیر خریداری شده اما کارگران همچنان با ایمنی قدیم و تجهیزات ابتدایی کار می کنند.

مدیرعامل شرکت معادن ذغال سنگ کرمان افزود: ماهانه ۶۰ هزار تن برداشت ذغال از معادن استان کرمان داریم که تبدیل به ۲۵ هزار تن کنسانتره جهت استفاده در ذوب آهن اصفهان می شود ولی مصرف کننده ما در آینده فولاد زرند ایرانیان خواهد بود.

وی با بیان اینکه کارگران معادن از مشکلات تنفسی رنج می برند و نیاز به بازنشستگی پیش از موعد دارند، گفت: باید به دنبال راهکار مناسب برای بازنشستگی و جذب نیروی جدید باشیم تا شاهد فعالیت نیروی جوان در کارگاه های معادن باشیم.

نیک طبع ابراز داشت: در بحث درمان، تسهیلات و افزایش تولید گام هایی برداشتیم و در حال حاضر 3 هزار و هفت نفر نیروی مشغول به کار در ۷ معدن ذغال سنگ و ذغال شویی داریم.

حسین سالاری فرماندار کوهبنان گفت: کوهبنان از جمله شهرستان هایی است که معادن غنی دارد و اکثر جمعیت شهرستان کوهبنان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از نظر اقتصادی به معادن ذغال سنگ مرتبط می شوند.

وی تاکید کرد: کار کردن در اعماق درونی زمین و در محیط نمناک معادن کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است البته در حال حاضر معادن به صورت دولتی و خصوصی در کوهبنان فعالیت دارند.

فرماندار کوهبنان افزود: مشکلات جامعه کارگری به واسطه پیمانکاری ها در گذشته باعث شده مشکلات آن بر دوش کارگران وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: چنانچه ضریب شغلی کارگران زغالسنگ توسط مجلس شورای اسلامی اصلاح شود هم کارگران زیادی منتفع خواهند شد و می توانند بازنشسته شوند و هم تعدادی نیروی جوان جذب شرکت زغالسنگ خواهند شد و هم تولید افزایش پیدا خواهد کرد.

یدالله زمانی به نمایندگی از کارگران معادن ذغال سنگ گفت: در حال حاضر نیاز به کارگران جوان و متخصص است تا شاهد جهش تولید باشیم، در گذشته کارگران معادن ذغال سنگ با بیش از ۱۵سال کار در اعماق درونی زمین بازنشسته می شدند تا از نظر روحی و روانی سلامت بمانند.

یدالله زمانی نماینده کارگران معادن ذغال سنگ شهرستان کوهبنان خواستار افزایش دستمزد، اصلاح ضریب سنوات خدماتی، اختصاص سبد معیشتی، تبدیل وضعیت کارگران و تعیین تکلیف استخدام فرزندان ایثارگر شد.

وی همچنین بر افزایش رفاه کارگران و تفکیک شرایط کاری کارگران معادن تاکید کرد و افزود: کارگران در اعماق درونی زمین کار می کنند اما در ۱۰ سال گذشته نیروی جدیدی جذب معادن نشده است.

زمانی خاطرنشان کرد: قرارداد کارگران معادن ذغال سنگ به صورت یک ساله است در حالی که کار مستمر باید قراردادش هم مستمر باشد، کارگران معادن ذغال سنگ که دچار ناراحتی تنفسی و ریوی هستند بی صدا می میرند چون صدایشان از زیر زمین به گوش کسی نمی رسد.

دیدگاهتان را بنویسید