187514

۱۰۰ معدن پس از پیروزی انقلاب در چهارمحال و بختیاری فعال شد

دنیای معدن - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از رشد قابل توجه فعالیت های معدنی در این استان در سال های پس از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: معادن استان از ۲ به ۱۰۰ واحد افزایش یافته است.

به گزارش دنیای معدن، سجاد رستمی روز پنجشنبه در گفت وگویی افزود: پیش از انقلاب ۲ معدن خاک نسوز و سنگ های تزیینی در استان فعال بود اما در حال حاضر ۱۰۰ معدن با تولید سالانه پنج میلیون تن ماده معدنی بهره برداری می شود.

وی تصریح کرد: این معادن برای بیش از یک هزار نفر در استان اشتغالزایی کرده است.

رستمی با بیان اینکه هشت نوع ماده معدنی از معادن استان استخراج می شود، اظهار داشت: سنگ لاشه، مرمریت، خاک نسوز، مواد اولیه سیمان، گچ و آهک از جمله این مواد معدنی به شمار می رود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با اشاره به شناسایی ذخیره گاه های دارای مواد معدنی قیمتی در استان، خاطرنشان کرد: در سالجاری عملیات اکتشاف پنج محدوده معدنی استان در حال انجام است که سه محدوده در شهرستان سامان، یک محدوده در شهرستان کیار و یک محدوده در شهرستان لردگان قرار دارد.

رستمی خاطرنشان کرد: این معادن دارای پتانسیل مولتی متال هستند به این صورت که با اکتشاف این محدوده ها ،می توان فلزات مس، کبالت، روی و آهن استخراج کرد.

وی، دولومیت را از دیگر مواد معدنی موجود در استان عنوان کرد و گفت: یک واحد صنعتی در شهرک صنعتی سفیددشت در حال احداث است که می تواند از ماده معدنی دولومیت، منیزیت استحصال کند که کاربردهای صنعتی دارد و تعداد مواد معدنی استخراج شده در استان را به ۹ ماده افزایش می دهد.

به گزارش ایرنا،معادن به عنوان پیشران اقتصادی در هر کشوری مطرح است و با توجه به گستردگی مواد معدنی و وجود ذخایر با ارزش در سطح استان، سرمایه گذاری در این بخش طی سال های آینده رشد اقتصادی درخشانی را برای استان خواهد داشت.

صنایع تبدیلی این استان تنها در بخش های فرآوری و استحصال سنگ تزیینی، تولید سیمان، آهک و گچ فعال است.

امسال تاکنون چهار میلیون و ۱۰ هزار تن مواد معدنی در استان استخراج شده است و توسعه، بهره برداری و فعال سازی معادن غیرفعال و اعطای تسهیلات بانکی، موجب افزایش حدود ۳۰ درصدی استخراج مواد معدنی این استان شد.

میزان درآمد سالانه دولت از بخش معادن این استان هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد می شود که این میزان در دولت تدبیر و امید به طور متوسط به بیش از ۱۲ میلیارد ریال رسیده است.

به گزارش ایرنا، ۱۶۴ معدن و غیر فعال با ۶۷۱ میلیارد ریال سرمایه گذاری در استان وجود دارد که برای حدود یکهزار و۵۳۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۷۹ هزار نفر است.

دیدگاهتان را بنویسید