187227

ورود سیمان به بورس کالا نقش واسطه‌های بزرگ را افزایش می‌دهد

دنیای معدن -عضو کمیته مصالح ساختمانی خانه معدن ایران گفت: ورود سیمان به بورس کالا می‌تواند نقش واسطه‌های بزرگ و رسمی را افزایش دهد و امروز مساله اختلاف قیمت مصالح ساختمانی در استان‌ها نیز مشکل بزرگی محسوب می‌شود.

«شریف حمیدوند» در نشست کمیته تخصصی در محل شانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران۹۹ افزود: برداشت این است، جریانی در کشور وجود دارد که می‌خواهد ساختمان سازی را به‌سمت سازه‌های فولادی هدایت کند و نقش سازه‌های بتنی را بکاهد.

کارشناسان بخش ساختمان و مسکن براین باورند که سازه های بتنی در کشوری که برروی خط زلزله آلپ- هیمالیا واقع شده بدلیل پایداری و استحکام می تواند امنیت بیشتری برای افراد بدنبال داشته باشد، زیرا سازه های فلزی در اجرا از استاندارد لازم برخوردار نیستند.

وی خاطرنشان ساخت: امروز تولید کنندگان بتن آماده، قراردادهای طولانی مدت با مشتریان خود دارند و با این وضعیت کنونی به شدت متضرر خواهند شد و چنانچه پول مشتریان را هم مرجوع کنند، آنها به بتن نیاز دارند و این شرایط می‌تواند مشکلات جدی بدنبال داشته باشد و تغییرات لحظه‌ای قوانین و قیمت‌ها به تولید آسیب می‌زند.

افزایش زمان بهره برداری معادن شن و ماسه

همچنین در این نشست «محمد نبی یوسفیان» رییس انجمن صنفی تولید کنندگان شن و ماسه استان تهران گفت: برای نخستین بار، با موافقت معاونت معدنی وزارت صنعت، مدت زمان اعتبار پروانه بهره‌برداری معادن از سه به پنج سال افزایش یافت که این امر نقشه بسزایی در فعالیت موثر این بخش دارد.

وی افزود: پارسال پیش بینی شده بودکه بیش از ۵۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کمبود شن وماسه در کشور وجود داشته باشد و در سال ۱۴۰۱ نیز افزون بر ۱۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن باشد، بنابراین تامین نیاز کشور در بخش های بتن، آسفالت، ساختمان سازی و... به اندازه مورد نیاز با حمایت های لازم باید انجام شود.

یوسفیان گفت: عوارض و حقوق مواد معدنی خام و فرآوری شده یکسان نیست و اکنون وزارت صنعت در حوزه شن و ماسه، یک نرخ هشت درصد فروش برای مخلوط ماده اولیه معدنی وجود دارد و یک نرخ دو درصد فروش برای شن و ماسه تولید شده و رایزنی‌هایی هم که با مجموعه معاونت جدید معدنی وزارت صنعت، انجام شده که موضوع اجرای این اعداد و ارقام برای سال ۹۹ فعلاً از دستور کار خارج شود.

بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ تن شن و ماسه آبرفتی در نیمه نخست امسال از معادن استان تهران استخراج شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل پنج درصد افزایش داشت.

تعداد ٣٥٥ معدن در استان تهران وجود دارد که تعداد ۹۰ معدن از این تعداد به معادن شن و ماسه اختصاص دارد و بیشتر در مناطق شرقی و جنوب‌غربی استان واقع است.

کمبود مصالح و قطعی برق از مشکلات تولید

«مهدی کیهانی» رییس انجمن بتن استان البرز هم با بیان اینکه امروز در تولید بتن مشکلات متعددی وجود دارد، گفت: قطعی برق، کمبود ذخیره مصالح سنگدانه‌ای، نبود سیمان، موضوع حمل و نقل و … از عواملی محسوب می شوند که روند فعالیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته وی، عوامل یاد شده سبب می شود که تولید بتن بسیار سخت و هزینه‌بر شوند و تولیدکنندگان بزرگ سیمان، برای افزایش قیمت، عرضه را کاهش داده‌اند و این بر فعالیت تولید کنندگان بتن آماده اثرگذار است.

کیهانی اضافه کرد: صنعت ساختمان و مسکن در زیربنای اقتصاد کشور نقش کلیدی دارد و پیامد حرکت دهها شغل به حساب می آید و در این شرایط کرونازدگی اقتصاد کشور، کاهش فعالیت در حوزه‌های شن، ماسه، سیمان و بتن می‌تواند مخاطره بدنبال داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، سالیانه بطور متوسط حدود ۴۰۰ میلیون تن مواد معدنی از پنج هزار و ۶۰۰ معدن فعال کشور استخراج می شود که بالغ بر ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به مصالح ساختمانی اختصاص دارد.

دیدگاهتان را بنویسید