185745

نگاهی به گروه استقلال در لیگ قهرمانان آسیا؛ نه چندان سخت نه چندان آسان

گروه استقلال نسبت به سال های قبل که این تیم در گروه مرگ قرار می گرفت، به مراتب بهتر است. استقلال در قرعه کشی لیگ قهرمانان آسیا در سید سوم قرار گرفته بود و طبیعی است که آبی ها به خاطر شرایط خود باید با رقبای سرسختی مبارزه کنند اما آنچه مسلم است این تیم در سخت ترین گروه ممکن قرار نگرفته است. آبی ها اگر بین تیم های سید یکی با السد یا الهلال همگروه می شدند کار بسیار سختی داشتند اما این تیم با الدحیل همگروه شد، تیمی که هم اکنون اختلاف امتیاز زیادی با السد در صدرجدول رده بندی لیگ ستارگان قطر دارد.
همچنین آبی ها می توانستند بین تیم های سید دومی با النصر همگروه شوند که فصل پیش تا مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا بالا آمده بود ولی این اتفاق هم برای استقلال رخ نداد و این تیم با الاهلی عربستان همگروه شد. البته در این بین ذکر این نکته ضروری است که استقلال نسبت به پرسپولیس و تراکتور در گروه سخت تری قرار گرفته ولی اگر فولاد بتواند به مرحله گروهی راه پیدا کند، با توجه به همگروهی با تیم هایی مثل النصر عربستان و السد قطر کار سخت تری برای صعود خواهد داشت.
قرعه کشی رقابت های لیگ قهرمانان 2021 برگزار شد و بر اساس آن آبی های تهران که در سید سوم قرعه کشی قرار داشتند باید با تیم های الدحیل قطر، الاهلی عربستان و الشرطه عراق در گروه C به رقابت بپردازند. نکته جالب این قرعه کشی هم گروهی استقلال با تیم های الشرطه و الاهلی است که سال قبل هم آبی های تهران پس از صعود از مرحله پلی آف با این دو تیم هم گروه شده بودند. البته الوحده امارات هم در گروه سال قبل استقلال حضور داشت که پس از شیوع ویروس کرونا از ادامه رقابت ها انصراف داد و گروه استقلال سه تیمی شد. در لیگ قهرمانان 2021 گروه استقلال نسبت به سال گذشته تنها یک تغییر را تجربه کرده و الدحیل جایگزین الوحده امارات شده است.
الاهلی عربستان یکی از تیم های قدرتمند عربستان محسوب می شود که در سال های اخیر نیز تقابل های متعددی با نمایندگان ایرانی داشته است. این باشگاه در سال 1937 تاسیس شده است. تیم عربستانی 2 عنوان نایب قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا را تجربه کرده. اولین نایب قهرمانی این تیم به سال 1986 بر می گردد که این تیم با نتیجه 3-1 به رویالز کره جنوبی باخت. دومین نایب قهرمانی این تیم هم به سال 2012 بر می گردد و این تیم در فینال به اولسان هیوندای کره جنوبی 3-0 باخت. استقلال در سال 2012 در مرحله یک هشتم نهایی به سپاهان با نتیجه 2-0 باخت. الاهلی در همان سال 2012 با تیم سپاهان همگروه شد و پس از سپاهان به عنوان تیم دوم از گروه صعود کرد در آن سال الاهلی مقابل سپاهان، یک شکست و یک تساوی را تجربه کرد.
سال قبل هم الاهلی در دوبازی مقابل استقلال یک پیروزی و یک شکست را تجربه کرد و به عنوان تیم اول از گروه صعود کرد. الاهلی با 4 قهرمانی و 9 نایب قهرمانی در لیگ عربستان، پنجمین تیم پرافتخار عربستان در لیگ داخلی است. این تیم تاکنون دو بار با استقلال همگروه بوده است که اولین بار آن به سال 2010 بر می گردد که استقلال در هر دو بازی با نتیجه 2-1 سبزپوشان عربستانی را شکست داد و الاهلی در پایان پایین تر از استقلال در رتبه سوم قرار گرفت و نتوانست از گروهش صعود کند، تقابل بعدی این دو تیم در محله گروهی به سال قبل بر می گردد که بالاتر از استقلال به مرحله بعد صعود کرد. الاهلی هم اکنون با 29 امتیاز در رتبه سوم لیگ عربستان حضور دارد.
الشرطه عراق سال گذشته در دور رفت در اربیل عراق به مصاف استقلال رفت که آن دیدار با نتیجه 1-1 به پایان رسید و بازی برگشت این دو تیم هم که در ایام کرونا برگزار شد، با نتیجه 1-1 به پایان رسید و در پایان هم در رقابت صعود، استقلال بالاتر از الشرطه به مرحله بعد صعود کرد. الشرطه عراق سابقه یک نایب قهرمانی در رقابت های لیگ قهرمانان سال 1971 را دارد که در راه صعود به فینال استقلال (تاج) را در مرحله نیمه نهایی شکست داد و آبی های تهران در آن سال به مقام سوم رسیدند و الشرطه عراق هم به دلیل حمایت از فلسطین در تقابل با مکابی اسراییل به میدان نرفت و با دلایل غیر فوتبالی بازنده شد. الشرطه یکی از تیم های قدیمی آسیا است و تاسیس آن به سال 1932 برمی گردد. هدایت این تیم هم برعهده الکساندر ایلیچ صربستانی است. الشرطه در حال حاضر با 24 امتیاز در رتبه چهارم لیگ عراق حضور دارد.
الدحیل در سال های اخیر یکی از پاهایی ثابت های تقابل با تیم های ایرانی بوده است. این تیم که در سال های اخیر با خرید ستاره های گران قیمت به دنبال کسب موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا بوده، هنوز نتوانسته دستاورد چشمگیری را کسب کند. الدحیلی ها سال قبل با پرسپولیس همگروه بودند که در هر دو دیدار سرخ پوشان را شکست دادند. در فصل 2019 هم این تیم یک پیروزی و یک تساوی را مقابل استقلال در مرحله گروهی تجربه کرد و همین مساوی در تهران استقلال را از صعود به دور بعدی باز داشت و بازی آخر آبی پوشان را تشریفاتی کرد. در فصل 2018 هم الدحیل با شکست در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان مقابل پرسپولیس یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های لیگ قهرمانان را رقم زدند. الدحیل در حال حاضر تیم دوم لیگ قطر است و اختلافی 13 امتیازی با تیم اول یعنی السد دارد. هدایت این تیم بر عهده صبری لموشی فرانسوی است. حضور علی کریمی در این تیم تقابل الدحیل - استقلال را جذاب تر می کند

دیدگاهتان را بنویسید