185504

دستگاه سنجش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در امیرکبیر ساخته شد

دنیای معدن -محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت دستگاهی شدند که تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم و عمر این قطعات را مشخص می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، این دستگاه در بسیاری از صنایع از جمله صنایع هواپیمایی و راه آهن کاربرد دارد.

هادی شکربیگی فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح « ساخت دستگاه تست خستگی آلتراسونیک و بررسی رفتار خستگی پرچرخه فولاد و آلومینیوم» با تاکید بر اینکه در علم مکانیک مسئله خستگی فلزات همواره مورد توجه دانشمندان و محققان بوده است، گفت: تاکنون دستگاه‌های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که از پیشرفته‌ترین نوع آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های آزمون خستگی هیدرولیکی اشاره کرد.

وی افزود: اما از این دستگاه‌ها برای دستیابی به چرخه‌های بالا نمی‌توان استفاده کرد به عنوان مثال انجام تست با دستگاه‌های هیدرولیکی با فرکانس ۱۰۰ هرتز برای دستیابی به یک میلیارد چرخه ۱۱۵ روز طول می‌کشد.

شکربیگی خاطر نشان کرد: درنتیجه بررسی خواص خستگی در چرخه‌های بسیار بالا با این دستگاه‌ها دشوار است بنابراین آزمایش خستگی التراسونیک یکی از روش‌های کاربردی است که امکان بررسی خواص خستگی در چرخه‌های بسیار بالا را فراهم می‌آورد.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر در ادامه اظهارکرد: در این روش ارتعاشات با فرکانس رزونانس ۲۰ تا ۳۰ کیلوهرتز به نمونه آزمون اعمال می‌شود.

دستگاه سنجش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در امیرکبیر ساخته شد

وی با بیان اینکه با استفاده از این دستگاه ساخته شده می‌توان عمر فلزات را پیش بینی کرد، ادامه داد: در این پژوهش عمر قطعات فولادی و آلومینیومی در تنش‌های متفاوت به دست آمد.

این محقق با اشاره به صنایعی که می‌توانند از این طرح بهره ببرند، گفت: صنایع هوایی، خودرو سازی، راه آهن و… می‌توانند از نتایج این پروژه بهره ببرند.

وی با بیان اینکه در آینده می‌توان عمر قطعات تیتانیوم را در تنش‌های متفاوت بدست آورد (تیتانیوم پرکاربردترین فلز در صنایع هوایی است)، گفت: اعمال تنش با فرکانس ۲۵ هراز هرتز به قطعات فلزی، اعمال یک میلیارد بار تنش (میزان تنش قابل تنظیم) در ۱۱/۱۱ ساعت، کاهش چشمگیر زمان و هزینه تست خستگی از ویژگی‌های این طرح به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، استاد راهنمای این پروژه دکتر یونس علیزاده وقاصلو عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و استاد مشاور طرح دکتر رضوان عابدینی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت بوده اند.

دیدگاهتان را بنویسید