185313

چرا نباید واکسن خارجی کرونا خریداری کنیم؟

واکسن‌های خارجی کرونا هیچ اطمینانی ندارد و تولید داخلی و ساخت واکسن‌های ایرانی، کشور را از این بیماری منحوس نجات خواهد داد.

با شناسایی اولین بیمار کرونایی در آذر ماه سال گذشته در شهر ووهان چین، شروع اپیدمی کروناویروس در جهان استارت خورد و دیری نکشید که در 29بهمن ماه سال گذشته اولین بیماران کرونایی در کشور شناسایی شد.

کروناویروس در حالی که همه جهان را در شوک فرو برده بود خود در حال گسترش و تبدیل به پاندمی شدن بود و فقط چند ماه طول کشید تا تمام دنیا را درگیر خود کند.

با شیوع کروناویروس و شناخت راه‌های مبارزه با آن که اصلی‌ترین آنها استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی بود رفته‌رفته مردم و مسئولان بهداشت کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان در صدد مبارزه با این ویروس برآمدند. هم‌اکنون بعد از گذشت حدود یک سال از شناسایی اولین بیماران کرونایی تمام کشورهای جهان در صدد ساخت واکسن برای مبارزه و از بین بردن این ویروس هستند و برخی کشورها نیز به نتایجی دست یافته‌اند.

واکسن‌هایی که همیشه برای مبارزه با بیماری‌های ویروسی همانند کرونا به‌کار گرفته می‌شد اکثراً ویروس‌های ضعیف‌شده و یا کشته‌شده هستند اما در چند وقت اخیر دو شرکت فایزر و مُدرنای آمریکا با ساخت واکسن به‌شیوه‌ای نوین از ساخت واکسن کرونا خبر دادند، البته دانشمندان کشور ما نیز همیشه در ساخت واکسن حرفی برای گفتن داشته‌اند و کشور ما در این زمینه حساس یکی از بهترین کشورهای جهان است.

حدود یک ماه گذشته خبری در رسانه‌های داخلی و خارجی دست به دست شد و آن این بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی ورود واکسن فایزر آمریکایی را که چندان خوب عمل نکرده است و هر از چندگاهی خبر عوارض استفاده از آن در رسانه‌ها منتشر می‌شود به کشور «ممنوع» اعلام فرمودند.

با انتشار این خبر رسانه‌های خارجی و معاند به تحریف سخنان مقام معظم رهبری پرداختند و قضیه را به‌گونه‌ای دیگر روایت می‌کردند که رهبر ایران درصدد جلوگیری از ورود واکسن به کشور ایران است و به‌گفته آنها این جان مردم است که به خطر می‌افتد! آنان با این کارشان قصد داشتند که واکسن‌های آمریکایی را با تبلیغات رسانه‌ای خود قوی‌تر از دیگر واکسن‌ها جلوه دهند در حالی که سخنان رهبری کاملاً کارشناسی‌شده و دقیق بود و به‌خوبی می‌توان از آن نتیجه‌گیری کرد که؛ کشور آمریکا با تحریم‌‌های سختی که برای ایران قرار داده است چگونه می‌خواهد به کشور ما واکسنی بفروشد که نمی‌دانیم خط تولید آن حداقل برای کشور ما چگونه است و این‌که آیا این واکسن عملکرد مناسبی در کشور خواهد داشت یا خیر؟

دلیل بعدی برای جلوگیری از ورود واکسن فایزر به کشور این است که این واکسن از روش تغییر ژنتیکی ساخته می‌شود و این روش برای اولین بار است که در دنیا امتحان می‌شود و همین خود دلیلی موجه برای استفاده نکردن از آن است.

بر اساس گزارش‌های منتشره خوشبختانه امروز با اتکا به توان داخلی شاهد پیشرفت ساخت واکسن کروناویروس در کشور هستیم و هیچ لزومی برای استفاده از واکسن‌های خارجی با وجود دانشمندان مستعد کشور نیست.

یکی از شهروندان سنندجی درباره فرمایشات امیدآفرینانه و حکیمانه رهبری درباره ضرورت جلوگیری از ورود برخی واکسن‌های خارجی به کشور به خبرنگار تسنیم گفت: ما به‌عنوان مردم ایران هیچ‌وقت خواهان وابسته بودن به خارج از کشور نیستیم و نخواهیم بود.

وی افزود: خارجی‌ها در هیچ برهه تاریخی منافع مردم ایران را در نظر نگرفته‌ و همیشه به فکر منفعت خودشان بوده‌اند.

این شهروند سنندجی تصریح کرد: اگر مقام معظم رهبری امروز از ورود برخی‌ واکسن‌های خارجی جلوگیری می‌کنند مطمئناً دلایل بسیار قوی و کارشناسی‌شده دارد، در ضمن وقتی ما در کشور بهترین دانشمندان و محققان امر پزشکی را داریم، برای مبارزه با این بیماری هیچ نیازی به خارجی‌ها نداریم.

جوان کردستانی بیان کرد: هرآنچه را مقام معظم رهبری به‌صلاح مردم ایران باشد انجام می‌دهند و ما نیز به‌عنوان ملت ایران پیروی فرمایشات رهبری عمل خواهیم کرد.

ابراهیم قادری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز اظهار داشت: این نکته باید در جامعه مطرح شود که رهبری به هیچ عنوان مخالف واکسن و واکسیناسیون نیستند و همیشه پشتیبان تولید واکسن داخلی بوده‌اند.

وی افزود: واکسنی می‌تواند در سیستم بهداشتی مفید باشد که اول، کارایی مناسبی داشته باشد، دوم، به‌صورت آسان و به‌تعداد کافی در دسترس و دسترسی به آن باثبات باشد، سوم، سلامت واکسن مورد تأیید باشد.

قادری تصریح کرد: همچنین مشخص نیست رفتار این بیماری در سال‌های آینده چگونه خواهد بود و آیا به‌صورت بیماری بومی در خواهد آمد یا خیر، بنابراین در این شرایط یکی از بهترین گزینه‌های موجود، سرمایه‌گذاری روی واکسن داخلی است.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که برخی از واکسن‌ها از تکنولوژی جدیدی استفاده می‌کنند که به‌خوبی مورد بررسی و تست قرار نگرفته‌اند، بنابراین باید همه جوانب را در نظر داشت کما اینکه یقیناً وزارت بهداشت پیروی فرمایشات رهبر معظم انقلاب بهترین تصمیم‌گیری را در تولید واکسن انجام خواهد داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حقیقتاً ما امکانات نگهداری از واکسن‌هایی مانند مدرنا و فایزر را نیز به‌صورت وسیع در اختیار نداریم چرا که نگهداری از این واکسن‌ها شرایط خاصی را لازم دارد که با برنامه ملی واکسیناسیون در کشورمان هماهنگ نیست.

قادری تهیه و تولید واکسن مخصوصاً برای این بیماری را که دارای آینده‌ای نامعلوم است یک بحث استراتژیک و زیرساختی دانست و یادآور شد: با وجود دانشمندان و انستیتو‌های فعال در زمینه ساخت و تولید واکسن‌های مختلف در کشور، امکان تولید واکسن در داخل کشور وجود دارد و دانشمندان ایرانی در این ‌حوزه فعال هستند و امیدواریم تولید چنین واکسنی راه را برای پیشرفت‌های بیشتر در حوزه واکسن‌سازی که در آینده بسیار مهم و استراتژیک است، باز کند.

محسن فتحی نماینده مردم کردستان و دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج ابراز کرد: جلوگیری از ورود برخی از واکسن‌های خارجی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تدبیری حکیمانه و امری کاملاً هوشمندانه و کاملاً بر مباحث علمی مبتنی است.

وی اضافه کرد: همان‌طور که در رسانه‌های دنیا مطرح شده است توزیع واکسن فایزر در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع اعلام شد و این مهر تأییدی بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که خرید واکسن از شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام فرمودند.

فتحی با اشاره به اینکه داروسازی ایران هفتمین داروسازی برتر دنیا به‌شمار می‌آید، عنوان کرد: با ارزی که برای خرید واکسن کرونا اختصاص می‌یابد اگر انستیتوهای تولید و ساخت واکسن را در کشور تجهیز کنیم بازده بسیار بهتری را نسبت به خرید واکسن از کشورهای خارجی به دست خواهیم آورد.

وی متذکر شد: باید به ظرفیت ساخت واکسن در کشور مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنیم چرا که واکسن داخلی با توجه به ژنتیک مردم کشور ساخته می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس با اشاره به ضرب‌المثل "آزموده را آزمودن خطاست"، افزود: کشورهای غربی هیچ دوستی‌ای با کشور ما ندارند چرا که اگر آنها به فکر مردم ما بودند از ورود دیگر داروها به کشور جلوگیری نمی‌کردند و خصومت آنها با ملت ایران بارها ثابت شده است.

وی اظهار کرد: در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تمام تلاشمان را برای تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و تجهیز زیرساخت‌های آنها به‌کار می‌گیریم تا هیچ‌گونه‌ وابستگی به کشورهای خارجی نداشته باشیم.

فتحی با تأکید به اینکه "ما موظف به تقویت تولیدات داخلی در کشور هستیم تا هیچ وابستگی به کشورهای خارجی نداشته باشیم"، خاطرنشان کرد: رسانه‌های معاند با جهت‌‌گیری‌های خاصی که دارند در صدد سوق دادن اذهان عمومی به‌سمت کارآمد بودن واکسن‌های خارجی در کشور و تحریف بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند اما به‌لطف خداوند همیشه در این زمینه ناکام بوده‌اند و این ملت ایران است که همیشه سرفراز است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید