184314

فلرها خاموش می شوند!

یادداشت معصومه ابتکار به مناسبت خاموشی فلرها

▫️طرح جمع آوری گازهای فلر که امروز بخشی از آن توسط رییس جمهور روحانی افتتاح شد، از سال ۹۳ در قالب سیاست های دولت یازدهم برای بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا آغاز شد.

▫️حالا شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب همسو با طرح خاموشی مشعل‌های گازسوز (فلر) در همکاری با شرکت‌های بخش خصوصی، روزانه افزون بر ۶۷۲ میلیون فوت‌مکعب گاز را جمع‌آوری می‌کند.

▫️این اقدام مهم با برنامه ریزی جامعی که در وزارت نفت صورت گرفت، ۳ اتفاق مهم را برای ایران عزیز رقم خواهد زد:

اول. مانع سوختن و هدر رفت حجم قابل توجهی از سرمایه و منابع گاز کشور می شود

دوم. آلودگی هوا که فلرها به وجود می آورند در مناطق مختلف جنوب کشور از جمله خوزستان کاهش می یابد

سوم. انتشار گازهای گلخانه ای که عامل گرمایش زمین و تغییر اقلیم به شمار می رود، کاهش می یابد

▫️بنابراین در بلندمدت شاهد منافع قابل توجه ملی، چه از نظر سرمایه و چه از نظر سلامتی مردم خواهیم بود.

▫️این در حالیست که متاسفانه به موازات تلاش ها برای این مهم آن هم با تحمل تحریم های ظالمانه، برخی جوسازی ها و اتهامات دروغ ناشی از کم اطلاعی و فقدان نگاه تخصصی و یا با اهداف سیاسی انجام شد و موضوع مدیریت و اصلاح الگوی مصرف را کم اهمیت و حتی توطئه آمیز جلوه می دهد.

▫️جالب اینکه اتهامات و دروغ ها با چماق توافق پاریس بر سر اقدامات درست فرود آمده و می آید. در حالی که توافق اقلیمی پاریس نیز با در نظر گرفتن اینکه در همخوانی با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۸۶ بود، مورد پیگیری جدی دولت قرار گرفت.

▫️به این صورت که دولت برنامه جامعی را برای کاهش شدت انرژی و هدر رفت منابع و نیز کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای تدوین و به تصویب رساند. پس از آن به دلیل همراستایی توافق پاریس با سیاست های کلان ملی، این توافق بین المللی نیز مصوب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد و مجلس نیز بعد از کارشناسی ها و توجه به مصالح و منافع ملی آن را تصویب کرد. اما متاسفانه با جنجال و اتهامات واهی، توافق پاریس در مرحله تایید نهایی شورای نگهبان بیش از سه سال است که متوقف مانده است؛ توافقی که می توانست ایران را در بهره مندی از سرمایه گذاری های جهانی منتفع کند و همراهی ایران در موضوعی مرتبط با آینده کره مسکون و طبیعت را که با آرمان های دینی و فرهنگی ما همخوانی دارد به دنیا نشان دهد؛ توافقی که همخوانی کامل با منافع ملی داشته، زیرا با اعمال نظر و دیپلماسی موفق جمهوری اسلامی ایران، اشاره به کلمه سوخت فسیلی، گاز یا نفت از متن آن حذف و هیچگونه تنبیه یا تحریمی در این توافق برای کشورها پیش بینی نشده و فقط یک هم پیمانی برای مقابله با آسیب بزرگ زیست محیطی به بشریت است؛ توافقی که براساس مکاتبات دبیرخانه توافق پاریس هیچگونه پیوستی ندارد و طرح های بزرگ ملی مانند طرح جمع آوری گازهای فلر، بهینه سازی مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف مصوب سال ۸۶ در آن دیده شده است...

▫️و باز هم متاسفانه جریانی که توافق پاریس را چماقی بر سر اقدامات مهم برای کشور کرده، ترامپ را به عنوان الگوی خود برای مخالفت با توافق پاریس می دانست که امید است اکنون با رفتن مفتضحانه او عبرت گرفته و در برداشت های اشتباهش تجدیدنظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید