183791

لزوم نگاه جدید به معادن برای جایگزینی درآمدهای نفتی

دنیای معدن - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد بخش معدن و صنایع معدنی برای جایگزینی درآمدهای نفتی، تاکید کرد: برای تحقق کامل این مهم نیازمند نگاه و رویکرد جدید به این بخش هستیم.

به گزارش دنیای معدن، «سعید زرندی» در آیین تودیع و معارفه سرپرست جدید معاونت امور معادن و صنایع معدنی این وزارتخانه افزود: موانع ایجاد شده در صادرات نفت، سبب گرایش همه کشور به سمت صادرات غیرنفتی و به‌طور خاص به سمت معدن و صنایع معدنی شده است.

وی اضافه‌کرد: معدن، صنایع معدنی و پتروشیمی کشور در ایام تحریم فعالیت‌های بسیار خوبی انجام داده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت تصریح‌کرد: می‌توان به بخش معدن و صنایع معدنی برای جایگزینی نفت اتکا کرد و اگر این بخش بخواهد این نقش‌را ایفا کند، باید ۱۰ برابر وضعیت کنونی رشد کرده و ۷۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به این نگاه مترقی در مورد معادن در کشور باید نگاه جدیدی به این بخش ایجاد شود، تاکید کرد: در فضای موجود، به این هدف نخواهیم رسید و باید این نگاه و رویکرد را تغییر دهیم.

رصد قوانین دیگر کشورها در حوزه‌های اکتشاف و بهره‌برداری

زرندی خواستار آن شد که معاونت معدنی وزارتخانه، قوانین کشورهای دیگر را یک بار دیگر مرور و کشورهایی که در حوزه‌های اکتشاف و بهره‌برداری فعالیت کرده ‌اند را به‌طور دائم رصد کند.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت با تاکید بر لزوم نقش‌آفرینی سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه در صنایع معدنی ایران، گفت: این سازمان‌ها باید با بحث تغییر ساختاری که وزیر صنعت هم به آن تاکید دارد، حرکت کنند.

وی با اشاره به ابتکار خوب وزیر صنعت در راه‌اندازی شورای هماهنگی، بیان‌داشت: چهار شورای صنعت، معدن، بازرگانی داخلی و تجارت خارجی با شخص وزیر جلساتی را برگزار می‌کنند که در آنجا مباحث مورد بررسی دقیق قرار می‌گیرند و با یک نگاه جدید و خط‌مشی ‌گذاری مشارکتی با همکاری بخش خصوصی برای این بخش برنامه ریزی می‌شود.

حمایت از بازار سرمایه

زرندی گفت: در دوره جدید مدیریت معاونت معدنی، موضوع استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و هلدینگ‌های معدنی باید ادامه یابد و این نقدینگی سرگردان را پشت حوزه معادن بیاوریم.

وی افزود: جهت‌گیری کلی وزارتخانه حمایت از بازار سرمایه و تقویت عرضه در این بازار است و نگاه کلی ما این است که از بازار سرمایه تا آن جا که مقدور است حمایت کنیم و این ظرفیت فراوان را پشت حوزه تولید کشور بیاوریم.

روز گذشته با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت، «اردشیر سعدمحمدی» به عنوان سرپرست معاونت امور معدنی این وزارتخانه جایگزین «داریوش اسماعیلی» شد.

دیدگاهتان را بنویسید