183785

تعمیرات سالیانه خط A واحد آهک درسال ۹۹ بدون حادثه انجام شد

دنیای معدن - علی محبی رئیس ستاد تعمیرات واحد آهک: تعمیرات سالیانه خط A واحد آهک به منظور نوسازی نسوز کوره، انجام اصلاحات، تعویض قطعات معیوب و با هدف افزایش آماده به کاری تمامی تجهیزات، بدون حادثه انجام شد.

به گزارش دنیای معدن، علی محبی رئیس ستاد تعمیرات واحد آهک با بیان این مطلب افزود: این تعمیرات با فاصله زمانی بیش از سه سال نسبت به دوره‌ی قبل و برای مدت یک ماه برنامه‌ریزی و از تاریخ ۱۷ آبان‌ماه آغاز و در ۱۷ آذرماه سال جاری با موفقیت به پایان رسید.

محبی در توضیح عملکرد تعمیرات این دوره اظهار داشت: برنامه‌ریزی تعمیرات سالیانه با جلسات متعددی در دفتر برنامه‌ریزی برای تدوین شرح کارها، تهیه بارچارت سالیانه، پیگیری مناقصه‌ها و انتخاب پیمانکاران از اواخر سال گذشته شروع و تا قبل از آغاز تعمیرات ادامه داشت.

وی افزود: در این دوره 10 شرکت پیمانکاری، گروه‌های نت مکانیک و برق و ابزاردقیق واحد، که مجموعاً ۳۵۰ تن بودند در قالب بارچارت تهیه شده دفتر برنامه‌ریزی بخش مواد اولیه با حجم کاری بالغ بر ۸۱ هزار نفرساعت فعالیت‌های خود را به انجام رساندند. تمامی فعالیت‌ها بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده با موفقیت انجام و خوشبختانه بدون هیچ گونه حادثه فردی و تجهیزاتی و در موعد مقرر به پایان رسید.

رئیس ستاد تعمیرات واحد آهک گفت: از مهمترین فعالیت‌های انجام شده می‌توان به تعویض شافت اصلی و اسپراکت‌های پیش‌گرمکن، تعویض ریل‌های پیش‌گرمکن برای نخستین بار و تعویض گیربکس پیش‌گرمکن و انجام تنظیمات مربوطه اشاره نمود.

وی در ادامه یادآور شد: تعویض تمامی آجرهای نسوز کوره، ترمیم نسوز پیش‌گرمکن، تعویض و ترمیم بتن کنسول‌های کوره و بتن زیر بیس غلتک‌های کوره، تعویض دو عدد از بیس غلتک‌های کوره به صورت همزمان برای نخستین بار، تعویض ۸ عدد غلتک کوره، جابجایی رینگ اصلی سکوی شماره سوم و تعویض تمامی استوپرها و لاینرها با رعایت دقیق دستورالعمل‌های جوشکاری و تنظیمات رینگ کوره با دقت بالا با استفاده از دوربین نقشه‌برداری در چندین نوبت، تعویض ایرسیل‌های ابتدای و انتهای کوره و انجام تنظیمات دقیق آنها، تعمیرات کولینگ تاورها، غبارگیرها، پاکسازی داکت‌ها، تعمیرات نوار نقاله ها، باکت الویتور، فن‌ها و گیربکس‌های واحد، ساماندهی سیستم روشنایی واحد، طراحی مدار و برنامه‌نویسی plc جهت نصب سنسورهای PT100 به منظور کنترل دمای یاتاقان‌های کوره که جزء طراحی کارخانه نبوده، از جمله فعالیت‌های ماندگار این دوره از تعمیرات است.

محبی افزود: با شناسایی نقاط قابل بهبود واحد که منجر به توقفات می‌شدند، نقشه بسیاری از قطعات بازنگری شد. از آن جمله می‌توان به غلتک‌های جدید کوره که به علت معایب روش ریخته‌گری این قطعه، برای اولین بار با روش فورجینگ ساخته و به صورت آزمایشی نصب شده‌اند؛ تغییر سختی سطح ایرسیل‌های کوره، تغییر جنس اسپیسرهای پیش گرمکن، انجام اصلاحات در نقشه‌ی گایدها و پالت‌های پیش گرمکن ساخت و نصب مطابق نقشه جدید، تغییر جنس پنیون کوره، بومی‌سازی و نصب موتورهای جدید کولینگ تاور و... که در این تعمیرات همه‌ی قطعات جدید نصب شده‌اند با انجام این اقدامات آماده به کاری واحد افزایش می‌یابد.

وی در بیان تاثیر کرونا بر روند تعمیرات تصریح نمود: با توجه به اینکه حفظ سلامتی کارکنان و نیروهای پیمانکار از اولویت‌های مهم واحد بود و بیماری کرونا نگرانی‌های زیادی برای برگزاری تعمیرات سالیانه ایجاد کرده بود، خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد و اقداماتی از قبیل برگزاری جلسات آنلاین با پیمانکاران و ناظرین تعمیرات، ضدعفونی کانکس‌ها و محیط‌های اداری، تب سنجی نفرات، تنظیم زمان ناهار برای گروه‌های مختلف، نصب تهویه مناسب برای کانکس‌ها و جلوگیری از تجمع‌های غیرضروری که همه‌ی این موارد با نظارت مستمر کارشناسان HSE و جدیت و پیگیری آنها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های ایمنی انجام شد و نقش مهمی در جلوگیری از شیوع این بیماری داشت.

همچنین با وجود کمبود فضای تعمیراتی در واحد آهک و حجم بالای فعالیت‌های صورت گرفته، خوشبختانه با نظارت مستقیم کارشناسانHSE ، تعمیرات در شرایط ایمن انجام شد و نقطه بسیار روشن این تعمیرات که جای مباهات دارد این مهم بود که تعمیرات بدون هیچ گونه حادثه جزئی یا شدید به پایان رسید.

محبی افزود: در این دوره‌ی تعمیرات، طرح نصب اسکروکانوایر سایکلون به منظور جلوگیری از انتشار غبار و نرمه‌ی آهک در شرایط اضطراری، طرح پوشش اسکرین جهت بهینه‌سازی مکش غبار و کاهش انتشار غبار، طرح عایق کاری اسکرین و مش‌های آن جهت کاهش صدای اسکرین و طرح نصب حفاظ‌های ایمنی تمامی نوار نقاله‌ها و برخی تجهیزات دیگر، طراحی و نصب داربست دائمی و بهبود شرایط کار در منطقه گایدهای پیش گرمکن اجرا شد، همچنین رنگ آمیزی و زیباسازی نمای سایت، تعویض تابلوهای ایمنی که مجموع این موارد گام‌های مهمی در جهت افزایش سطح ایمنی و بهداشت حرفه‌ای واحد آهک محسوب می‌شوند، انجام گردید.

وی در پایان با سپاسگزاری از حمایت‌های بی‌دریغ مدیرعامل، مدیریت نت مواد اولیه و برنامه‌ریزی که موجب تسریع در امور شدند و همچنین از تمامی همکاران واحد آهک، مدیریت بخش نگهداری وتعمیرات، بازرسی فنی، کارگاه‌های مرکزی، نت پشتیبان، ماشین آلات، واحدهای طراحی، سفارشات و ساخت قطعات یدکی، خرید، سازه‌های صنعتی، نسوز سایر نواحی، انبارها و سفارشات عمومی، حراست فیزیکی، ایمنی، خدمات و... که با تلاش بی‌وقفه و حضور موثر خود باعث تسهیل در روند تعمیرات شدند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمود.

دیدگاهتان را بنویسید