183650

حل مسائل زنجیره فولاد نیازی به قانون ندارد

دنیای معدن - دبیرانجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: مساله زنجیره فولاد با اصلاح شیوه نامه دولت، قابل حل است و نیازی به قانون ندارد.

به گزارش دنیای معدن، سید رسول خلیفه سلطانی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه میزان تولید فولاد در کشور حدود ۳۰ میلیون تن و میزان مصرف داخلی آن ۱۵ میلیون تن است، افزود: اجبار به عرضه کل تولید فولاد در بورس کالا به منزله حراج این محصولات است.

سلطانی افزود: در واقع صادرات به عرضه کل محصولات در بورس کالا منوط شده در حالیکه این رویه باید اصلاح شود.

وی گفت: ارزش صادرات زنجیره فولاد می تواند به شش میلیاد دلار در سال افزایش پیدا کند,، اما امسال ۵۰ درصد از این رقم کاسته شده و این کاهش نیز ناشی از همین سیاست های نادرست است، از این رو درخواست ما از اتاق بازرگانی این است که این صنعت را مورد حمایت قرار دهد.

خلیفه سلطانی افزود: ایران دهمین تولیدکننده فولاد است و کشور هایی مانند چین، روسیه و هند، رتبه های نخست تولید فولاد را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: ایران در زمینه تولید آهن اسفنجی در صدر تولیدکنندگان جهان ایستاده است و در زمینه احیای برتر هم جایگاه برتر را کسب کرده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ایران با تولید شمش آهن، اسلب و آهن اسفنجی در قله فناوری فولاد ایستاده و با تولید این محصولات ۹۲.۳ درصد ارزش افزوده تولید فولاد را کسب کرده است,، اما به صادرات این محصولات، خام فروشی اطلاق می شود.

وی افزود: اجبار به تولید میلگرد و صادرات آن در حالی صورت می گیرد که تقاضا برای این محصول از ۳ میلیون تن فراتر نمی رود، اما برای شمش آهن تا ۱۰ میلیون تن تقاضا وجود دارد.

خلیفه سلطانی گفت: کشور های خارجی، بیشتر متقاضی آهن اسفنجی، اسلب و ورق فولادی ما هستند، درحالیکه میلگرد تقاضای چندانی ندارد و مدام این مساله مطرح می شود که چرا به جای میلگرد، شمش صادر می شود.

خلیفه سلطانی ادامه داد: متاسفانه برخی مسوولان مبتنی بر این القائات، شیوه نامه قیمت گذاری تدوین می کنند و مجلس نیز به دنبال تدوین طرح فولادی است، در حالی که زنجیره فولاد مجوعه عریض و طویلی است که با چند بند قانونی نمی توان آن را مدیریت کرد.

طرحی برای گران فروشی فولاد

پس از ارائه این توضیحات توسط دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد، سایر اعضا و حاضران این جلسه نیز دیدگاه های خود را مطرح کردند. ابتدا جعفر سرقینی، عضو هیئت نمایندگان و نماینده دولت در اتاق تهران، با انتقاد از این که فولاد ۲۰ درصد بیش از قیمت در بازار های جهانی توسط تولیدکنندگان آن، در کشور عرضه می شود، گفت: تولیدکنندگان برای آنکه گران فروشی کنند، به سراغ مجلس رفتند و طرح مجلس برای فولاد نتیجه این اقدام تولیدکنندگان است.

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: نامه ای پیشنهادی در ارتباط با طرح مجلس و اصلاح شیوه نامه قیمت گذاری محصولات فولادی در کمیته فولاد تهیه شده است که برای رئیس اتاق بازرگانی تهران ارسال می شود.

حذف قیمت گذاری دستوری و توسعه متوازن

سجاد غرقی، دیگر عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، نیز با بیان اینکه خواسته بخش خصوصی در زمینه زنجیره فولاد، حذف قیمت گذاری دستوری و توسعه متوازن این صنعت است، گفت: اکنون در ابتدای این زنجیره، قیمت گذاری دستوری وجود دارد که این مساله به سرمایه گذاری ها در این بخش، آسیب وارد می کند.

وی افزود: پیشنهاد اتاق بازرگانی تهران که در قالب نامه رئیس اتاق به معاون اول رئیس جمهوری ارائه شد، به عنوان یک راهکار کوتاه مدت در دستورکار قرار گیرد و در بلندمدت نیز رقابتی شدن بازار و توجه به مکانیزم عرضه و تقاضا پیگیری شود، در غیر این صورت، شاهد افت و افول زنجیره فولاد خواهیم بود.

ضرورت ایجاد نهاد تنظیم گر مواد اولیه و خام

علیرضا کلاهی نیز با بیان این که سیاست های کلان اقتصاد کشور متاثر از مساله مواد اولیه است، گفت: باید هر چه سریع تر فهرست مواد اولیه و خام نهایی شود,، زیرا مشکل نه مربوط به فولاد که مربوط به همه مواد اولیه مورد نیاز صنایع است.

وی افزود: میلیارد ها دلار یارانه به این صنایع تزریق می شود,، اما مزیت نسبی برای کشور شکل نگرفته است.

کلاهی گفت: هم اکنون مس و آلومینیوم زیر قیمت بازار ایران در ترکیه عرضه می شود، بنابراین باید همه معافیت های مالیاتی صادرکنندگان این مواد حذف شود.

کلاهی افزود: متاسفانه تمام منابع کشور در تعداد محدودی رشته در حوزه منابع خام و اولیه در اختیار شرکت هایی که بیشتر خصولتی هستند، قرار گرفته است که این سیاست به زیان کل صنعت کشور تمام می شود و ما نیاز به نهاد یک رگولاتوری مستقل و متشکل از افراد کارشناس داریم.

تولیدکنندگان فولاد به مصوبات بی اعتنا بوده اند

مهدی صادقی نیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تاکید بر این که صنعت فولاد از افتخارات صنعت کشور است، گفت: بهتر بود این مساله در شرایط برابر و با حضور نمایندگانی از حوزه معدنی مطرح می شد.

وی افزود: در دنیا ۷۵ درصد تولید فولاد توسط کوره بلند و ۲۵ درصد به روش قوس الکتریکی تولید می شود، اما در ایران این نسبت کاملاً برعکس است و دلیل آن رانت انرژی است، از طرفی تقریباً ۳۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی به فولاد اختصاص یافته، چون جذابیت بیشتری داشته است.

صادقی نیارکی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار مصوبات مختلفی مبنی بر این که قیمت فولاد باید در بورس تعیین شود، داشته، اما حداکثر عرضه در ۱۰ ماه گذشته ۳ میلیون تن بوده است، در حالی که باید حداقل شش میلیون و ۶۰۰ هزار تن به عنوان کف در بورس کالا عرضه می شد.

نیارکی افزود: یک تولیدکننده نصف تولید خود را برای کشف قیمت در بورس عرضه کرده و فروش بقیه تولیدات در خارج از بورس به قیمت بالاتر صورت گرفته است و یک شرکت دیگر ۴۰۰ هزار تن اسلب گرفته، اما یکبار ۲۰۰ تن و یکبار ۱۰ تن ورق فولادی در بورس عرضه کرده است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان فولاد هیچ کدام از مصوبات را اجرا نکرده اند، اما امروز جای شاکی و متشاکی عوض شده است، به همین دلیل، دولت لازم دید دخالت کند، زیرا سوالات زیادی در این حوزه وجود دارد که باید پاسخ داده شود.

میز فولاد در اتاق بازرگانی ایران تشکیل شود

پس از این سخنان، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با صحه گذاشتن بر بیشتر نقدها، گفت: لازم است در اتاق ایران میز فولاد با حضور همه زنجیره ها و به طور دائمی برقرار شود.

رسول خلیفه سلطانی افزود: بحث تولیدکنندگان فولاد این است که ما نباید اجازه دهیم صادرات کاهش پیدا کند و بازار های خارجی از دست برود، اگر هم یارانه ای در فولاد وجود دارد این یارانه هدفمند به مردم برسد.

رسول خلیفه سلطانی گفت: معتقدیم اگر یارانه ای در فولاد وجود دارد نباید تبدیل به رانت شود بلکه باید به مصرف کننده نهایی در داخل یعنی مردم برسد.

وی افزود: برای این مساله باید یک بحث حرفه ای کارشناسی صورت بگیرد و تمام حلقه های زنجیره مورد بررسی قرار گیرد.

خلیفه سلطانی گفت: مشکلاتی برای عرضه وجود دارد، مساله ما هم هست و پیگیر آن هستیم,، اما در نظر داشته باشید که برای مثال در یکی دو ماه گذشته عرضه بالای شمش در بورس صورت گرفته است، اما تقاضا نداشته است، ما مسوول و اقدامات عمل دیگران نیستیم، وقتی تقاضایی نیست، عرضه چگونه صورت گیرد.

رانت قیمت گذاری نباید به جیب یک عده برود

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پایان بررسی موضوع فولاد گفت: روند بررسی این موضوع از سال ۹۷ و با اعتراض تولیدکنندگان سنگ آهن مبنی بر تعیین قیمت دستوری شکل گرفت.

مسعود خوانساری افزود: به دنبال این شکایت ها آقای انصاری در اتاق ایران مسوول شدند که همه حلقه های زنجیره را دور هم جمع کنند و مساله به طور کارشناسی بررسی شود، خوشبختانه این اقدام انجام گرفت و یک جمع بندی نهایی تدوین شد که برای دولت و مجلس هم ارسال شد که کل زنجیره را مدنظر قرار داده بود، اما متاسفانه این پیشنهاد اجرایی نشد و یک شیوه نامه که در وزارت صمت تنظیم شده بود، ابلاغ شد.

خوانساری گفت: اتاق پیشنهاد داده بود که دولت در قیمت گذاری دخالت نکند، چه در سنگ آهن چه در فولاد و چه در محصولات بعدی، بعد این بحث مطرح شد که، چون در سنگ آهن محدودیت وجود دارد شاید فعلاً نتوان آزادسازی قیمت را داشت. وی افزود: مساله مهم و مورد اختلاف ما این بود که اگر قرار است قیمت گذاری انجام شود رانت حاصل از آن باید به خزانه و بیت المال واریز شود نه این که به جیب عده ای خاص برود.

خوانساری ادامه داد: سه راهکار هم برای این مساله دیده شده بود که ابتدا بر صادرات عوارض وضع شود، همان طور که بر تخم مرغ و مرغ عوارض وضع می شود و راه بعدی برداشتن معافیت صادراتی است و راه سوم هم حذف معافیت ارزش افزوده است که از این سه راه می توان جلوی رانت را گرفت.

خوانساری گفت: به جای استفاده از این روش ها، اعلام شد که فولاد در بورس با ۷۰ درصد قیمت فوب عرضه شود که این رویکرد باعث ایجاد حداقل ۳۰ درصد رانت می شود که در اختیار گروهی خاص قرار می گیرد.

وی افزود: توصیه ما این است که اگر به هر دلیلی لازم است قیمت گذاری شود از آن سه راه صورت گیرد که حداقل درآمد مازاد در خزانه دولت و بیت المال باشد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: قرار است مجلس طرحی در زمینه فولاد داشته باشد و کمیسیون صنایع هم از اتاق بازرگانی خواسته است هر چه سریع تر دیدگاه های راهگشا و کارشناسی شده را تدوین و در اختیار قانونگذار قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید