182117

واگذاری معادن استان کردستان به شرط سرمایه گذاری و جلوگیری از خام فروشی

دنیای معدن - استاندار کردستان گفت: معادن استان به شرط سرمایه گذاری، جلوگیری از خام فروشی و به افراد دارای صلاحیت واگذار می شود.

به گزارش دنیای معدن، بهمن مرادنیا امروز(25 دی) در جلسه شورای معادن استان کردستان با بیان اینکه جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر از خواست های مردم است، به وضعیت فولاد کردستان اشاره و اظهار کرد: پهنە های آهنی قروە و دهگلان از ید اختیار کمیتە امداد بە عنوان سهامدار اصلی خارج و به شرکت صنایع فولاد کردستان به عنوان مجری زنجیره فولاد در راستای حمایت از سرمایه گذاران داده خواهد شد.

وی افزود: معادن ارزشمند آهن در استان به اشخاص و شرکت هایی واگذار می گردد که بتوانند با سرمایه گذاری مناسب علاوه بر جلوگیری از خام فروشی اشتغال آفرینی قابل توجهی نیز داشته باشند.

مرادنیا در ادامه سخنان خود به قانون اختصاص یک درصد از درآمد سالیانه معادن برای ایجاد و یا ترمیم زیرساخت های آسیب دیده در نتیجه فعالیت معادن اشاره کرد و گفت: همه معادن را نباید با یک دید نگاه کرد چون در شرایط فعلی برخی معادن نتواسته اند درآمد مناسبی داشته باشند و فعلا و در گام اول این یک درصد از سه بخش سنگ آهن، طلا و مرمر اخذ خواهد شد.

استاندار کردستان هدف مدیریت استان را سرپا ماندن معادن استان عنوان کرد و گفت: از همه ظرفیت ها و پتانسیل های موجود قانونی در جهت فعال ماندن معادن استان استفاده می کنیم و یک درصد دریافتی از درآمد سالیانه معادن به حساب خزانه واریز و در نهایت صرف ایجاد زیرساخت در آن مناطق خواهد شد.

وی همچنین یکی از موضوعات مورد سوال مردم را شفافیت در وصول حقوق دولتی از معادن برشمرد و افزود: سازمان صمت کردستان به صورت شفاف و با جزئیات کامل نحو دریافت حقوق دولتی از معادن و محل هزینه کرد آن را به مردم اطلاع رسانی کند.

مرادنیا اظهار کرد: طبق قانون ۱۵ درصد از کل میزان وصول حقوق دولتی به استان برمی گردد که برای ترمیم و ایجاد زیرساخت هایی نظیر جاده هزینه می شود.

میزان وصول حقوق دولتی از معادن استان در سال گذشته ۱۰۶ و در نه ماهه سالجاری ۲۷۴ میلیارد تومان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید