180963

فاز اول معدن طلای کودکان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد

دنیای معدن - فرماندار خوسف گفت: فاز اول معدن طلای کودکان تا پایان امسال افتتاح و با بهره‌برداری از آن برای ۱۲۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش دنیای معدن، محمد علی آخوندی روز یکشنبه در حاشیه بازدید میدانی از معادن طلای ماهرآباد و شادان که به همراه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی انجام شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملیات اجرایی احداث سنگ شکن و کارخانه فرآوری در معدن طلای شادان نیز در حال اجرا است و میزان سرمایه‌گذاری در این معدن بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: طی یک سال آتی با راه‌اندازی کارخانه فرآوری در معدن طلای شادان عملیات استحصال طلا از آن انجام خواهد شد.

فرماندار خوسف با اشاره به ذخیره بالای ماده معدنی در معدن شادان افزود: ذخیره قطعی این معدن بیش از ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برآورد شده که بیشترین میزان ذخیره در میان معادن طلای استان است.

وی گفت: ۳.۵ مگاوات برق مورد نیاز معدن طلای شادان و ۳ مگاوات برق مورد نیاز معدن ماهرآباد است که یکی از مشکلات معادن طلای این بخش تامین پست برق ۱۳۲ کیلووات بوده و امیدواریم هرچه سریعتر عملیات اجرایی آن آغاز شود.

آخوندی گفت: برای معادن طلای شادان و کودکان از محل تسهیلات اشتغال روستایی کارگروه ملی به مبلغ ۴۴۳ میلیارد ریال مصوب شده که تاکنون قسمت عمده آن پرداخت شده و مابقی نیز در مرحله پرداخت است.

وی ادامه داد: در زمینه اسکان نیروهای اداری و کارگران این معادن نیز آمادگی لازم برای واگذاری زمین در روستاها وجود دارد و این موضوع در روستاهای بصیران و ماژان در دست پیگیری است.

فرماندار خوسف همچنین گفت: معدن طلا و مس ماهرآباد شهرستان خوسف با ذخایر بسیار خوب که چند سال اخیر عملیات احداث کارخانه فرآوری آن راکد بوده، با تلاش سرمایه‌گذار طرح دوباره راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان خوسف به عنوان قطب معادن خراسان جنوبی شناخته می‌شود افزود: معادن بسیار بزرگی با ذخایر طلا، مس و دولومیت در این منطقه وجود دارد.

وی اظهار داشت: بیش از ۳۷ معدن فعال در این شهرستان وجود دارد و در سطح استان، خوسف بیشترین ذخایر طلا در شرق کشور را دارا است.

آخوندی میزان ذخایر معدنی ماهرآباد را ۸۳۴ تن مس و ۶۹۸ تن طلا عنوان کرد و گفت: باید با پیگیری‌های دوچندان سرمایه‌گذار این عقب افتادگی در راه‌اندازی معدن هرچه سریعتر جبران شود.

وی اظهار داشت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به عنوان جهش تولید نامگذاری شده است باید دستگاه‌های اجرایی از همه ظرفیت‌های موجود برای حمایت از سرمایه‌گذاران استفاده کنند.

وی گفت: معادن طلایی خوسف از جمله کودکان، شادان و ماهرآباد می‌توانند به عنوان پیشران توسعه در شهرستان خوسف و استان باشند و ضمن ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار زمینه توسعه هرچه بیشتر این منطقه را فراهم کنند.

فرماندار خوسف ادامه داد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و راه‌اندازی کارخانه‌های متعدد در خوسف مشکل اشتغال در این شهرستان مرتفع شده است و حتی بخشی از نیروهای سایر شهرستان‌ها نیز در این معادن به‌کارگیری خواهند شد.

وی گفت: اولویت به‌کارگیری نیرو در معادن شهرستان خوسف با نیروهای بومی است و حقوق دولتی معادن نیز در زیرساخت‌های این روستاها هزینه خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی امروز به همراه فرماندار خوسف از معدن طلای شادان و بخش‌های مختلف طرح فرآوری و استحصال طلا در جوار معدن همچنین معدن طلای ماهرآباد و روند فعالیت در این معدن بازدید کردند.

مرکز شهرستان خوسف در فاصله ۳۶ کیلومتری بیرجند واقع شده و دارای ۳۷ معدن فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید