180429

حق عضویت خانه معدن تا یک میلیارد تومان هم جای افزایش دارد!

دنیای معدن - تقاضای خانه معدن ایران برای دریافت ارقام نجومی از معدن کاران برای عضویت در این تشکل، علاوه براینکه اعتراض بسیاری از معدن کاران را در پی داشت، مدافع نیز داشت. یکی از فعالان این حوزه معتقد است که تصمیم کارمند مذکور این تشکل مبنی بر افزایش تا ۴۰ برابری حق عضویت ها، مانع مطمئنی برای ورود معادن کم ارزش کوچک و متوسط به این تشکل است.

به گزارش دنیای معدن، خانه معدن ایران به منظور عضویت شرکت های معدنی در این تشکل، از آن ها تقاضای حق عضویت هایی با ارقام نجومی کرده است؛ این در حالی است که بسیاری از شرکت ها امسال نیز با رقم پنج میلیون تومان عضو این تشکل شده اند.

براین اساس، نامه هایی با امضای یکی از کارمندان این تشکل برای برخی اعضا ارسال شده که طی آن درخواست حق عضویت ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی ارائه شده و این موضوع اعتراض بسیاری از فعالان معدنی کشور را در پی داشته است.

همچنین به تازگی، تفاهم نامه ای میان خانه معدن ایران و معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) جهت استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و همچنین واگذاری بخشی از اختیارات دولت به خانه معدن به امضا رسیده است که با استقبال فعالان معدنی نیز مواجه شد؛ اما در پی امضای این تفاهم نامه، خانه معدن ایران، ارائه خدماتی همچون تخصیص سهمیه سوخت و خدمات اداری را منوط به عضویت در این تشکل با پرداخت های نجومی حق عضویت تا ۲۰۰ میلیون تومان کرد.

در این رابطه حمید محمدی- فعال معدنی- در گفت وگو با ایسنا، ضمن اشاره به تفاهم نامه میان خانه معدن ایران و معاونت معدنی وزارت صمت، اظهار کرد: در گذشته سهمیه سوخت توسط وزارت صمت توزیع می شد که اکنون این کار به خانه معدن واگذار شده است. طبیعی است که ارزش عضویت در چنین تشکلی دیگر پنج میلیون تومان نباشد؛ بنابراین معدن کاری که قرار است ده ها هزار لیتر سهمیه سوخت بگیرد، باید هزینه آن را هم پرداخت کند؛ لذا به نظر بنده حق عضویت خانه معدن می تواند تا یک میلیارد تومان هم تعیین شود.

وی افزود: حتی بدون وجود این تفاهم نامه نیز عضویت در خانه معدن ارزش زیادی دارد. باتوجه به اینکه رییس خانه معدن ایران، عضو شورای عالی معادن نیز هست و طبیعتا وی باید از منافع اعضا نیز دفاع کند، انتظار اینکه با حق عضویت ناچیز، چنین اقدامی صورت گیرد، مصداق همان کار رایگانی است که همان کارمند در نامه های خود به آن اشاره کرده است.

این فعال معدنی با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار معدن در ابعاد مختلف در ایران وجود دارد که علاوه براینکه امکان پذیر نیست، عقلانی نیز نیست که همگی در یک تشکل گردهم بیایند. خانه معدن ایران بایستی گلچینی محدود از توانمندترین و بزرگ ترین معادن ایران باشد و تلاش خود را صرفا برای توسعه آن ها به کار گیرد.

وی در پایان با انتقاد به هجمه های گسترده علیه کارمند مذکور خانه معدن ایران، گفت: این هجمه ها از سوی معادنی است که از عضویت در خانه معدن محروم شده اند. همواره این تشکل بیشترین خدمات را به اعضای منتخب خود ارائه داده و اگر این معادن نیز هزینه لازم ۲۰۰ میلیون تومانی عضویت در این تشکل را بپذیرند، قطعا از این حمایت ها و خدمات و مواردی همچون سهمیه سوخت برخوردار خواهند شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید