180322

کارخانجات سیمان در خوزستان با چالش تامین سوخت جایگزین روبه رو هستند

دنیای معدن - دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به اینکه هرساله با آغاز فصل سرما، گاز برخی صنایع به ویژه کارخانجات سیمان استان قطع می شود گفت: تامین سوخت جایگزین این کارخانجات به دلیل ناتوانی برخی شرکت های حمل با تاخیر انجام شده و روند تولید این محصول را باچالش روبه رو کرده است.

شهلا عموری روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی باتاکید بر اینکه فرآیند تامین سوخت جایگزین (مازوت) در ایام قطع گاز طی سال های متمادی تاکنون به یک معضل و چالش اساسی برای صنعت سیمان در خوزستان تبدیل شده است گفت: انشعاب گاز یکی از زیرساخت های کارخانجات محسوب می شود که برای آنها سرمایه گذاری و از بودجه داخلی شرکت های سیمان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه امسال فرآیندهای تامین سوخت جایگزین همزمان با قطع گاز کارخانجات آغاز شده گفت: روند تامین مازوت به دلیل ناتوانی برخی شرکت های حمل با تاخیر در حال انجام است.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان ادامه داد: انتظار می رود باهماهنگی شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه اهواز، روند ذخیره سازی سوخت جایگزین این کارخانجات از اواسط تابستان و یا اوایل پاییر انجام گردد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز بیان داشت: تاخیر پیش آمده در تامین این فرآورده سوختی باعث نگرانی های جدی در روند تولید محصول سیمان در کارخانجات شده است.

وی با تاکید بر اینکه با برگزاری نشست های کارشناسی که در شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با موضوع تامین سوخت مازوت کارخانجات سیمان اظهارداشت: تلاش می شود با هماهنگی که صورت می گیرد بخشی از این تاخیر در سال جاری برطرف شود اما این مشکل باید برای سال های آینده به صورت اساسی مورد پیگیری قرار گیرد.

عموری با بیان اینکه دولت در راستای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در استان های کشور طرح انتخاب وزیر معین برای هر یک از استان های کشور را اجرایی کرده است گفت: باتوجه به تعیین وزیر نفت به عنوان وزیر معین استان باید یادآورشد که بخش مهمی از مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع پایین دست خوزستان بخصوص در حوزه تامین مواد اولیه مربوط به وزارت نفت است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان کرد: تامین سوخت مازوت کارخانجات سیمان استان از ذخایر صادراتی در آبادان و ماهشهر نیز موضوعی است که شوری گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان از وزارت نفت در حال مطالبه و پیگیری است.

قیمت حمل سوخت جایگزین باعث تحمیل هزینه به صنعت سیمان

عموری بیان داشت: یکی از عوامل تحمیل هزینه های مازاد بر صنعت سیمان در استان قیمت حمل و جابجایی سوخت جایگزین از مبدا دیگر استان ها از جمله فارس و مرکزی محسوب می شود.

وی با تاکید براینکه صنعت سیمان از حاشیه سود بسیار محدودی برخوردار است تصریح کرد: باتوجه به این شرایط، شرکت های سیمان استان برای حفظ اشتغال موجود، همه ظرفیت های موجود خود را بکارگرفته اند تا تولید محصول همچنان ادامه یابد.

دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان با تاکید بر اینکه به منظور جبران بخشی از هزینه های حمل مازوت از دیگر استان های کشور به مقصد کارخانجات، تامین این فرآورده نفتی از محل پایانه های صادراتی آبادان و یا ماهشهر ضروری است گفت: این موضوع مطالبه جدی شرکت های سیمان در استان خوزستان است تا از این طریق علاوه برکاهش هزینه ها، تاخیر در فرآیند تامین و اختصاص مازوت مورد نیاز در زمان قطع گاز جبران شود.

عموری یادآورشد: موضوع تامین سوخت مازوت از شهرهای آبادان و ماهشهر باید با جدیت از طریق وزارت نفت مورد پیگیری قرار گیرد.

بر اساس این گزارش شرکت های سیمان استان خوزستان استفاده از سوخت مازوت با وجود یارانه ای بودن آن را فاقد صرفه اقتصادی می دانند اما به منظور تداوم فعالیت خطوط تولید، ناگزیر هزینه های تامین و حمل این فرآورده سوختی را پرداخت می کنند.ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید