179810

در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

چالش های پیش روی قیمت‌گذاری فولاد

دنیای معدن - معاون وزیر صمت گفت: کاهش قیمت پایه شمش فولاد از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه ای توسط وزیر صمت به دلیل کاهش نسبی قیمت محصولات است.

به گزارش دنیای معدن، پیدا و پنهان قیمت‌گذاری فولاد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری ۱۷ دی ماه با حضور اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت و جهرمی معاون عملیات بورس‌کالا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


اسماعیلی معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه کاهش قیمت پایه شمش از ۸۰ به ۷۰ درصد قیمت منطقه ای توسط وزیر صمت به دلیل کاهش نسبی قیمت محصولات است گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می کنیم و نزدیک به ۱۰ میلیون تن صادرات داریم، یعنی مقادیر قابل توجهی فولاد بیشتر از مصرف داخلی در کشور داریم .

او ادامه داد: گاهی اوقات گفته می‌شود که ما انرژی صادر می‌کنیم که البته به آن اعتقاد نداریم، گاز آب و برق، یارانه بسیار بالایی دارد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت اظهار کرد: با این وضعیت مردم انتظار دارند تا قیمت پایین باشد، واقعیت به گونه‌ای بود که قیمت ها قابل قبول نبود ، در ستاد اقتصادی مصوبه ۵ بنده ای در ارتباط با کاهش قیمت محصولات فولادی صادر شد، همه این مسائل در این راستا بود تا محصولات فولادی با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه چه کسی از وزارت صنعت گفته که بورس ساز و کارش را کنار بگذارد ، مگر این مدت غیر از این بوده است گفت: بحث ما در خصوص قیمت پایه است، ما متقاضی سقف قیمت در بورس نیستیم و ما نمی‌گوییم با چه قیمتی عرضه شود.

او اظهار کرد: باید دید شمش، میلگرد و ورق را با چه قیمتی می خواهیم به دست مردم برسانیم. در کشور ۱۰ میلیون تن فولاد صادر می شود و بعد می‌خواهیم میلگرد را با ۱۵ هزار تومان به دست مردم بدهیم لذا ما باید به دنبال ساز و کارها باشیم ، قیمت پایه را منصفانه باید لحاظ کرد و در رقابت عادلانه ، کالا با قیمت منصفانه به دست مردم برسد.

بورس کالا در حال گران کردن کالا است

اسماعیلی با اشاره به اینکه بورس کالا در حال گران کردن کالا است افزود: لوله پروفیل باید در بورس کالا عرضه شود اما بورس به دلیل تنوع کالا ، این محصول را قبول نکرده است، بنابراین باید کالا با قیمت متعادل به دست مردم برسد. ماده ۱۵ و ۱۶ شیوه‌نامه قیمت گذاری فولاد می‌گوید هر کسی که از بورس کالا خرید کرد بلافاصله باید در سیستم جامع صمت ثبت نام کند و تا انتهای کار روال مشخص باشد، وزارتخانه مصوبات زیادی دارد و باید اجرا شود.

اسماعیلی افزود: با نگاهی به فولاد خورستان به عنوان نماد بزرگ فولاد کشور، قیمت تمام شده فولاد در ۳ ماه نخست امسال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شده بنابراین مبنا، قیمت کدال شرکت‌های بورسی است.

او تصریح کرد: در کشور حدود ۳۰ میلیون تن تولید فولاد و نزدیک به ۱۰ میلیون تن هم صادرات داریم و تولید فولاد در کشور نه تحت تأثیر تحریم هاست و نه ارزبری زیادی دارد.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: در این شرایط مردم انتظار قیمت پایین فولاد را دارند و در این راستا قیمت فولاد به خصوص از خرداد به بعد، قیمت‌های قابل قبولی نداشته است.

تصمیمات در خصوص بازار سرمایه باید باثبات باشد


جهرمی معادن عملیات بورس کالا با اشاره به اینکه ما بر اساس قوانین و مقررات عمل می کنیم گفت: هفته قبل جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد ، به طوری که قیمت پایه عدد ۷۰ درصد ابلاغ شد، لذا ۸۰ درصد قیمت پایه عرضه عمر طولانی نداشت.

او ادامه داد: اگر قرار باشد چیزی را به بازار ارائه کنیم، ابتدا باید تصمیمات با ثبات باشد تا سرمایه گذار بتواند سرمایه‌گذاری خود را انجام دهد، اوایل امسال خیلی از معاملات ابطال شد، به طوری که در برخی از روزها با حذف معاملات مواجه بودیم.

جهرمی بیان کرد: برخی از شرکت‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر کرده اند. میلگرد به دست مردم نرسیده لذا عرضه و تقاضا در دست وزارت صنعت است و ما نمی‌توانیم بگوییم که دو وظیفه خود را کنار می گذاریم و فقط در مورد قیمت بحث می کنیم. از سال گذشته مصوبات متعددی در خصوص کیفیت عرضه وجود داشته که حتی یکی از آنها اجرا نشده است.

معاون عملیات بورس کالا اضافه کرد: همزمان با نوسانات ارزی نامه ای صادر شد که تا سه ماه دیگر هر کسی هر چقدر که می‌خواهد می تواند اقدام به صادرات کند و این موضوع به معنای القای کمبود عرضه در بازار است و همین موضوع سبب شد تا بازار به هم بریزد.

او با اشاره به این‌که شیوه نامه قیمت گذاری فولاد نسبت به دو سال گذشته چیزی اضافه تر ندارد باید کار کارشناسی انجام دهیم که چرا در طول دو سال گذشته به نتیجه نرسیدیم.

بورس با دستورالعمل رقابت به قیمت عادلانه نمی رسد


سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه برنامه گفت: تا دو سال پیش بورس مثل ساعت کار می‌کرد اما از دو سال گذشته تاکنون بورس بازیچه دست سیاستگذاران شده است. بورس با دستورالعمل رقابت به قیمت عادلانه نمی رسد ، لذا به نوعی قیمت سازی صورت می گیرد.

او افزود: از یک طرف می‌گوییم جنس باید به دست مردم برسد و از طرف دیگر شمش را کاهش قیمت می دهیم و بعد آن را رها می کنیم، چرا میلگرد در بورس عرضه نمی‌شود، ورق فولاد مبارکه در بازار سیاه چگونه می آید ؟ فولاد مبارکه فقط به تولید کننده کالا می فروشد، اگر مقصد کنترل قیمت و کف بازار است از یک جایی کف بازار را رها می‌کنیم.

سبحانی با اشاره به اینکه در داخل کشور بیش از ۴ میلیون تن شمس نیاز نداریم افزود: ما بیش از ۴ میلیون شمش القایی داریم که پتانسیل صادرات ندارد ، شمش القایی هم باید بازار داشته باشد و نباید این صنعت را نابود کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید