179748

مدیر اکتشاف ایمیدرو خبر داد:

شناسایی 1400 محدود امیدبخش اکتشافی توسط ایمیدرو

دنیای معدن - مدیر اکتشاف ایمیدرو از شناسایی 1400 محدود امیدبخش اکتشافی توسط این سازمان و همکاری بخش خصوصی تاکنون خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، علی اصغر زاده در سومین همایش چشم‌انداز فلزات غیر آهنی ایران و فناوری های وابسته ضمن بیان این مطلب گفت: ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی از سال 93 تاکنون، 650 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی را عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: از این میزان، فاز شناسایی و پی جویی 480 هزار کیلومتر مربع به اتمام رسید و به محدوده های امیدبخش قابل توجهی دست یافت.

صدور 53 پروانه اکتشاف

مدیر اکتشاف ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده برای محدوده های امیدبخش شناسایی شده، تصریح کرد: تاکنون، 1000 محدود برای واگذاری به بخش خصوصی در اختیار سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گرفت.

وی ادامه داد: در 400 محدوده دیگر نیز پیگیر دریافت پروانه اکتشاف برای فازهای عمومی و تفصیلی هستیم. از این تعداد محدوده، 53 پروانه اکتشاف صادر شده است. همچنین، 5 گواهی کشف صادر و از طریق فراخوان به بخش خصوصی واگذار شد.

چالش های اکتشاف

اصغر زاده با اشاره به چالش های پیش روی اکتشاف کشور بیان داشت: از جمله این چالش ها، فرسودگی ناوگان حفاری است که برای رفع آن، با شرکت های حفار، جلساتی برگزار شده تا نسبت به واردات تجهیزات و ماشین آلات جدید اقدام کنند.

وی افزود: چالش دوم، مطابقت پایین آزمایشگاه های کشور با استانداردهای جهانی است که خطای نتایج در آنها بالاست و موجب گمراهی فعالیت های اکتشافی می شود.

مدیر اکتشاف ایمیدرو، به موضوع صدور دشوار مجوز اکتشاف به عنوان چالش سوم، اشاره کرد و گفت: صدور مجوزهای اکتشاف با تصور تخریب منابع طبیعی با کندی صورت می گیرد. این مساله موجب می شود تا از ذخایر معدنی کشور برای توسعه صنایع محروم شویم.

وی ادامه داد: این در حالی است که اقدامات اکتشافی، تخریب چندانی بر طبیعت وارد نمی کنند. تنها تخریب ناشی از اقدامات اکتشافی، حفاری ناشی از گمانه هاست که قطر هر گمانه به 10 سانت نمی رسد. جاده هایی هم که برای عبور ماشین آلات حفاری ایجاد می شود با عرض کم و تخریب ناچیز است.

دیدگاهتان را بنویسید