179406

طرح جامع سرب و روی، نقشه 20 ساله است

دنیای معدن - مجری طرح جامع سرب و روی اعلام کرد: طرح جامع سرب و روی، با مشخص کردن نقاط ضعف و قوت و لحاظ کردن استاندارهای جهانی، نقشه راهی برای ۲۰ سال آینده این صنعت ترسیم می‌کند.

به گزارش دنیای معدن، امین صفری در سومین همایش چشم انداز فلزات غیر آهنی ایران و فناوری های وابسته ضمن بیان این مطلب گفت: طی 2 سال گذشته ده ها جلسه کارشناسی به صورت عمومی و خصوصی با همه ذینفعان از جمله صاحبان صنایع، دانشگاهیان و نخبگان صنعت، به منظور جمع آوری اطلاعات دقیق، ترسیم وضع مطلوب، چشم انداز، تحلیل فاصله و تدوین برنامه های اجرایی برگزار شد.
وی تصریح کرد: طرح جامع سرب و روی کشور به عنوان سند راهبردی توسعه این صنعت با چشم انداز افق ۱۴۲۰، آماده ابلاغ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
مجری طرح جامع سرب و روی با اشاره به راهکارهای کلان توسعه صنعت سرب و روی تصریح کرد: از جمله این راهکارها، تعیین ستاد و ساختار اجرایی برای پایش طرح جامع سرب و روی، مشارکت تشکل های صنفی در سیاست گذاری های کلان، تدوین طرح جامع اکتشاف سرب و روی و کاهش تصدی گری دولت است.
وی افزود: حذف صدور مجوز جدید کارخانه تولید شمش، تسهیل واردات مواد اولیه (خاک و کنسانتره) و نیز، حمایت و تشویق یکپارچه سازی و ادغام واحدهای فرآوری کوچک مقیاس، از دیگر راهکارهاست.

میزان ذخایر سرب و روی جهان و ایران
صفری با اشاره به ذخایر سرب و روی جهان بیان داشت: میزان ذخایر روی جهان 250.1 میلیون تن است و ایران، 4.96 درصد ذخایر روی جهانی (12.4 میلیون تن) را دارد.
وی ادامه داد: اکنون ذخایر سرب جهانی 90.3 میلیون تن است که ایران با داشتن 4.05 میلیون تن، 4.48 درصد ذخایر جهانی را دارد.

وضعیت استخراج سرب و روی جهان و ایران
مجری طرح جامع سرب و روی با اشاره به میزان استخراج ماده معدنی سرب و روی در جهان و ایران گفت: میزان استخراج فعلی روی جهان سالانه حدود 12.46 میلیون تن و میزان استخراج روی ایران، 330 هزار تن فلز محتوی است. همچنین، میزان استخراج سرب جهان نیز 4.56 میلیون تن و میزان استخراج این فلز در ایران 70 هزار تن فلز محتوی است.
وی ادامه داد: کل روی تصفیه شده سالانه در جهان 13.2 میلیون تن و ایران حدود 198 هزار تن (ظرفیت موجود 474 هزار تن) است. نسبت تولید شمش روی به ذخایر در جهان 5.3 درصد و در ایران 1.6 درصد است که نیازمند رشد حدود 3 برابری در طول دوره چشم انداز 20 ساله خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید