178888

جهش مصرف آلومینیوم در افق ۲۰۲۵

دنیای معدن - بازار جهانی آلومینیوم طبق برخی پیش‌بینی‌ها تا افق ۲۰۲۵ حدود ۳ درصد رشد خواهد کرد. برآورد موسسه موردور اینتلجنس نشان می‌دهد تقاضای انبوه چینی‌ها کماکان تولید را در این بخش بالا نگه خواهد داشت. بررسی‌های این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد رشد ساخت و ساز در آسیا و اقیانوسیه در کنار تمرکز چین روی برنامه «Made in China ۲۰۲۵» زمینه افزایش تقاضا برای آلومینیوم را فراهم خواهد کرد.

به گزارش دنیای معدن، در واقع رشد مصرف آلومینیوم برای تولید محصولات صنعت ساختمان در کنار افزایش تولید قطعات در شرکت‌های تامین‌کننده و مجموعه‌ساز در نهایت زمینه را برای رشد تولید مهیا می‌کند.

تقاضای بالای قطعه‌سازان آسیایی برای آلومینیوم که عمدتا به دلیل سفارش‌گذاری بالا و صرف مقیاس، کارگر ارزان و وفور انرژی رخ می‌دهد، تحولات تازه‌ای را در بازار جهانی آلومینیوم ایجاد خواهد کرد. در نیویورک و برخی دیگر از شهرهای آمریکای شمالی که پیش‌بینی‌ها از حجم بالای تاسیس فضاهای مسکونی و تجاری حکایت دارد، تقاضا برای آلومینیوم احتمالا رشد برخی از بنگاه‌های فعال در صنعت ساختمان را کلید خواهد زد. پروژه هادسون رادز یکی از مواردی است که به سرعت مصرف آلومینیوم را در آمریکای شمالی بالا خواهد برد. در عین حال تقویت تقاضای مصرف خانگی برای پنل‌های خورشیدی به افزایش تقاضا برای آلومینیوم منجر خواهد شد. آلومینیوم که به جز صنعت ساختمان و قطعه‌سازی، در صنایع الکترونیک و سازندگان دستگاه‌های فضایی و هوایی کاربرد دارد، در طول ۵سال آینده اغلب به سمت بازارهایی نظیر چین، ژاپن، هند و در رده‌های بعدی آلمان، فرانسه و ایالات‌متحده آمریکا جهت‌گیری خواهد کرد. چین که قرار است در افق ۲۰۲۵ حدود ۱۰ درصد از بازار هواپیما در جهان را مال خود کند، سهم بالایی در مصرف آلومینیوم خواهد داشت. این برنامه در راستای درآمدزایی ۱/ ۱ تریلیون دلاری چین از بخش هوایی و فضایی تا افق ۲۰۳۶ است که با سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد دلاری قرار است محقق شود. تولید جت‌های جنگنده و هواپیماهای مسافری و نیز شاتل‌های فضایی از جمله مواردی هستند که میزان نیاز به آلومینیوم را افزایش داده و در عین حال چین را به بزرگ‌ترین تولیدکننده پرنده‌های هوایی طی ۲دهه پیش رو بدل خواهد کرد. بازارهایی نظیر ایران نیز در زمره کشورهایی قرار دارند که سهم بالایی از مصرف و تولید آلومینیوم داشته و تا افق ۲۰۲۵ با رشد چشمگیری در این بخش روبه‌رو خواهند شد. از آنجا که برخی سرمایه‌گذاری‌های پسابرجامی ممکن است در ایران و در پی بروز فضای باز بین‌المللی وارد فرآیند اجرایی شوند، ایران یکی از قطب‌هایی خواهد بود که می‌تواند سطح بالایی از رشد تولید و مصرف را در این بازار تجربه کند. در نهایت اینکه به نظر می‌رسد پنج بازیگر مشهور در صنعت آلومینیوم که حجم بالایی از سرمایه‌گذاری را طی سال‌های اخیر در این بخش انجام داده‌اند، بتوانند همچنان سلطه خود را بر بازار حفظ کنند. گزارش موردور اینتلجنس نشان می‌دهد شرکت جهان آلومینیوم امارات (Emirates Global Aluminium PJSC)، شرکت ریو تینتو (Rio Tinto)، شرکت آلومینیوم قیصر(Kaiser Aluminum)، شرکت روزال (RUSAL) و شرکت ژین‌فا (Xinfa Group Co) پنج شرکتی هستند در زمینه صنعت آلومینیوم طی ۵سال آینده دست بالا را دارند. بنابراین با وجود وضعیتی که در این بازار وجود دارد، حجم بسیار بالای نیاز مصرف‌کنندگان آسیایی و نیز رشد چشمگیر نیازها در آمریکای شمالی و اروپا، سرمایه‌گذاری در تولید آلومینیوم از هر جهت یک اقدام سودمند است و پیش‌بینی رشد این بازار طی ۵ سال پیش رو موضوع چندان عجیبی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید