178527

مدیرعامل «سبزوا»: سیمان باید صد درصد افزایش نرخ بگیرد تا به قیمت کارشناسی شده برسد

دنیای معدن - مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار: طبق نظر بانک مرکزی از سال گذشته تا به امسال بالغ بر ۵٠ درصد تورم را شاهد بودیم، در حالیکه در تیرماه امسال تنها ٢٠ درصد در سیمان افزایش نرخ داشتیم که حدود ٣٠ درصد از تورم حاکم کمتر است. اگر شما مجموع این ارقام را در نظر بگیرید در حال حاضر سیمان باید صد در صد افزایش نرخ بگیرد تا به قیمت کارشناسی شده برسد.

به گزارش دنیای معدن، کارخانجات سیمان سال هاست که درگیر نرخ گذاری دستوری هستند و در تمام این سال ها همیشه چشمشان به مجوز دولت برای افزایش نرخ بوده است. در این میان برخی از فعالان این صنعت معتقدند سیمان اصلا نباید مشمول قیمت گذاری دستوری شود اما تا به حال که دولت چنین تصمیمی نگرفته است.

در حال حاضر هم کارخانجات سیمان در انتظار یک افزایش نرخ جدید هستند تا بتوانند هزینه های ناشی از افزایش نرخ مازوت را پوشش بدهند. حتی اعلام شده که درصورت صادر نشدن مجوز افزایش نرخ، ممکن است برخی از کارخانجات سیمان تعطیل شوند.

با وجود مشکلاتی که این صنعت دارد، بعضی از کارخانجات سیمان همچنان به فکر رشد و ارتقای سطح فعالیت های خود هستند و علاوه بر کنار آمدن با مشکلات ناشی از قیمت گذاری دستوری، فعالیت های خود را توسعه می دهند. شرکت سیمان سبزوار یکی از شرکت های بورسی صنعت سیمان است که برنامه های قابل توجهی برای آینده دارد و سعی می کند سهامداران خود را نسبت به آینده امیدوارتر کند.

علیرضا امیرفراهانی مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار در مصاحبه با بورس۲۴ گفت: شرکت سیمان سبزوار در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه شرکت سنجش سهام از 40 میلیارد تومان به حدود 180 میلیارد تومان از محل سود انباشته است.

وی در پاسخ به این سوال که شرکت سیمان سبزوار در حال خرید پورتفوی شرکتهای بورسی است، آیا این سرمایه گذاری ها در شرکتهای جدید هم ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: در دو سال گذشته هدف این بود که شرکت سیمان سبزوار از یک شرکت تولیدی سیمان به یک هلدینگ صنعتی تبدیل شود. در این راستا ما توانستیم یکی از زیرمجموعه های خود با عنوان سنجش سهام سبزوار را که مالکیت آن صد در صد در اختیار شرکت سیمان سبزوار است تبدیل به یک شرکت سرمایه گذاری کنیم. در این راه موفق هم بودیم و این شرکت طبق اطلاعاتی که در حال حاضر روی کدال قرار گرفته 40 میلیارد تومان سرمایه اسمی ثبت شده دارد. طبق اطلاعات مربوط به پورتفوی سه ماهه پاییز در حال حاضر این شرکت حدوداً 120 میلیارد تومان پورتفوی بورسی دارد و سال گذشته 115 میلیارد تومان سودآوری داشته است و در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه این شرکت از 40 میلیارد به 180 میلیارد تومان از محل سودهای انباشته هستیم.

علیرضا امیرفراهانی، مدیرعامل سیما سبزوار در پاسخ به این سوال که چرا سهام سیمانی ها در مدت اخیر بیشتر مثبت معامله شده، گفت: در دو روز گذشته مانند کلیت بازار سیمانی ها هم منفی بودند ولی شاید یکی از دلایل آن انتشار اخباری مبنی بر پیگیری افزایش نرخ سهام سیمانی ها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به قطع گاز سیمانی ها و افزایش قیمت مازوت، افزایش قیمت سیمانی ها تا حدود 25 درصد چقدر جدی است؟ گفت: یک اشتباهی که اتفاق افتاده این است که همه موارد معطوف به مازوت شده؛ در حالی که موضوع مازوت یک بهانه است چرا که نرخ سیمان در تیرماه 98 براساس کارهای تحقیقاتی و پژوهشی که از سوی مرکز پژوهش های مجلس صورت گرفته بود، با توجه به شرایط تورمی محاسبه شده بود. تیرماه گذشته موافقت اصولی مبنی بر اینکه سیمان بتواند صد در صد افزایش نرخ بگیرد مصوب شد ولی به خاطر شرایط تورمی پیشنهاد این بود که این رقم در دو مرحله انجام شود که در مرحله اول 37 درصد افزایش قیمت داشت. طبق نظر بانک مرکزی از سال گذشته تا به امسال بالغ بر 50 درصد تورم را شاهد بودیم، در حالیکه در تیرماه امسال تنها 20 درصد در سیمان افزایش نرخ داشتیم که حدود 30 درصد از تورم حاکم کمتر است. اگر شما مجموع این ارقام را در نظر بگیرید در حال حاضر سیمان باید صد در صد افزایش نرخ بگیرد تا به قیمت کارشناسی شده برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: بعد از این افزایش نرخ 20 درصدی دو اتفاق دیگر هم در این زمینه افتاد. مصوباتی که به تایید سازمان صمت هم رسیده بود این بود که هر اتفاقی که منجر به افزایش قیمت تمام شده سیمان بشود نیازی به اخذ مجوز ندارد؛ شاهد این بودیم که هزینه پاکت افزایش پیدا کرد و برای سیمان پاکتی مجوز افزایش نرخ ده درصدی داده شد. در حال حاضر در موضوع مازوت فقط بحث سوخت مطرح است. در سالیان گذشته برخی از کارخانه های سیمان به مدت دو ماه به دلیل کاهش دما و افزایش مصرف گاز خانگی، گاز مصرفی آنها قطع می شد ولی مصوبه این بود که مازوت را به نرخ گاز تحویل کارخانجات بدهند که تا سال گذشته این نرخ رعایت می شد ولی تحویل در مبداء بود نه مقصد؛ یعنی ما هزینه حمل را هم باید اضافه می کردیم. پارسال مازوتی که در شرکتها تحویل کارخانجات سیمان می دادند با هزینه حمل آن حدود دو تا سه برابر محاسبه می شد. متاسفانه امسال هم قیمت مازوت افزایش پیدا کرد. حدود دو تا دو برابر و نیم افزایش قیمت را شاهد بودیم. در حال حاضر هر متر مکعب گاز با قیمت 120 هزار تومان معامله می شود ولی مازوت 300 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هزینه حمل هم حدود سه برابر افزایش قیمت داشته که بنا بر این توضیحات کارخانجات باید 6 برابر سال گذشته هزینه کنند تا مازوت مورد نیاز خود را تحویل بگیرند و حداقل انتظار این است که 20 تا 25 درصد افزایش نرخ داده شود تا جبران افزایش قیمت مازوت شود.

وی در پاسخ به این سوال که عرضه شرکت سنجش سهام در حال حاضر در چه مرحله ای است گفت: از تابستان با یک شرکتی در مورد ارزیابی ارزش بورس این شرکت قراردادی را امضا کردیم. طبق زمان بندی که به ما داده شده از آنجا که باید مجوزهای نهادی مالی گرفته شود تا از یک شرکت سهامی خاص به یک شرکت سهامی عام تبدیل شود حدوداً بازه زمانی 18 تا 20 ماهه را به ما پیشنهاد دادند که اواخر پاییز 1400 انشاالله شاهد عرضه سهام اولیه سنجش سهام در بورس خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار در پاسخ به این سوال که آیا نرخ فروش شرکت سیمان سبزوار نسبت به سایر شرکتها پایین تر است؟ گفت: در صنعت سیمان ما یک قیمت درب کارخانه داریم و یک قیمت مصرف کننده عامل فروش. ما سرانه مصرفمان در کشور سالیانه حدود 600 تا 650 کیلو است و چون سیمان هم یک کالای حجیم محسوب می شود هزینه حملش به نسبت قیمت محصول خیلی بالا است و اصطلاحاً فروش سیمان تا حاشیه 300 تا 350 کیلومتری توجیه فروش دارد. عمده شرکتهای سیمانی در مجاورت مراکز استان، یا در مجاورت مرزها برای صادرات هستند. مثلاً در تهران حداقل مصرف سالانه سیمان 6 تا 9 میلیون تن است؛ کارخانه ای مانند سیمان تهران که در مجاورت شهر است هزینه حمل ناچیزی را پرداخت می کند. مثلاً نرخ مصوب ما تقریبا برای هر تن 400 هزار تومان است که برای کارخانه ای مانند سیمان تهران حدود 40 هزار تومان هزینه حمل پرداخت می کند در حالی که سیمان سبزوار با توجه به اینکه جمعیت سبزوار بسیار پایین است و تراکم جمعیتی پایینتری دارد، مجبور است به مشهد یا به تهران فروش سیمان داشته باشد که هزینه حمل آنها حدود 150 تا 160 هزار تومان محاسبه می شود و این باعث اختلافهایی می شود که سهامداران در صورتهای مالی ما مشاهده می کنند.

مدیرعامل شرکت سیمان سبزوار در پاسخ به اینکه هدف از ورود به هیئت مدیره سیمان خواف چه بوده و اینکه آیا افتتاح خط راه آهن خواف می تواند منجر به افزایش صادرات این شرکت شود؟ خاطرنشان کرد: بله افتتاح راه آهن هرات - خواف قطعاً یک امر حیاتی است و موجب بهبود صادرات به کشور افغانستان خواهد شد. این تقریباً برای تمامی صنایع می تواند فرصت خوبی باشد. ظرفیت سیمان سبزوار به صورت اسمی یک میلیون و دویست هزار تن است ولی با توجه به دستورالعمل های ابلاغی از سوی انجمن صنفی، ما یک ظرفیت مازادی نسبت به تولید فعلی را شاهد هستیم و شاید حدود 400 هزار تن بتوانیم کلینکر تولید کنیم. از طرفی هم خواف به دلیل شرایطی که در سالیان گذشته به آن حاکم بوده نتوانسته خط تولید خود را کامل کند و فاقد کوله است و توانایی تولید کلینکر را ندارد، باید آن را از شرکتهای دیگر تامین کند، آسیاب کند و به صورت سیمان به فروش برساند. تا به حال این کار به صورت کارمزدی انجام می شده ولی هدف ما این بوده که با سرمایه گذاری در خواف و ورود به هیئت مدیره بتوانیم در سیاستگذاری در سیمان خواف هم کمک کنیم و قراردادهای مشارکتی منعقد شود. ما همچنین می توانیم مازاد کلینکر را به خواف بفروشیم و این شرکت هم در عوض سیمان بفروشد و از حالت صرف کارمزدی خارج شود. این امر هم موجب افزایش تولید و فروش سیمان سبزوار می شود و هم اینکه وضعیت خواف بهبود پیدا می کند. البته شرکت خواف ظرفیت هایی هم در زمینه معدن و سنگ آهن دارد که در تلاشیم در آن قسمت هم موجب هم افزایی شویم.

وی درباره اینکه هدف سیمان سبزوار از ورود به شرکت نیرو سرمایه و گروه فن آوا چیست و آیا خریدهای جدیدی در این شرکت در جریان است تاکید کرد: گروه فن آوا تمام مجوزهای مربوطه در حوزه آی تی و فناوری اطلاعات را دارد و تا حدودی هم ناشناخته است و هیئت مدیره شرکت در تلاش هستند که با برنامه های توسعه ای از جمله افزایش سرمایه و ورود شرکتهای زیرمجموعه به بورس و ارتقای شرکت اصلی به بازار اصلی فرابورس و حتی بورس این شرکت را به جایگاه اصلی خودش برسانند و در مقطعی هم با توجه به وضعیت شناوری آن، برنامه ریزی کرده بودیم که حداقل با یک درصد بتوانیم عضو علی البدل باشیم که متاسفانه در مجمع، انتخاب علی البدل به صلاحدید سهامدار عمده و اصلی انجام نشد. ولی ما سهام درصدی خود را در آنجا داریم و فکر می کنم با دید سرمایه گذاری بلندمدت بیشتر از میانگین بازار بازدهی داشته باشد.

مدیر شرکت سیمان سبزوار در ادامه توضیح داد: شرکت نیرو سرمایه هم ساختار سرمایه گذاری دارد و زیرمجموعه های غیربورسی دارد که همگی پتانسیل ورود به بورس دارند؛ و اینکه کلا حوزه برق و انرژی در آینده یکی از صنایع رو به رشد خواهد بود و با توجه به کوچک بودن شرکت و اینکه با الگوهای شرکت سیمان سبزوار تطابق داشت در برنامه های استراتژیک و راهبردی ما قرار گرفته است.

او در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان دارایی شرکت سرمایه سنجش سهام محدود است و یکی از راهکارهایی که پیش بینی شده، این است که داراییهای غیرمولد را با توجه شرایط املاک و مستغلات مشهد و کشوری که شاهد رکود است به شرکت سرمایه سنجش سهام منتقل کنیم. سیمان سبزوار هم چون در گذشته بخشی از فروشش را به صورت تهاتر با شرکتهای دیگر انجام داده بو از این رو در دو سال گذشته در دو مرحله املاکی که به نام سیمان سبزوار بود را به شرکت سرمایه سنجش سهام منتقل کردیم که تمرکز مدیریت دارایی سرمایه ای ما در این شرکت انجام شود و امید داریم در سال آینده با ارزشگذاری مجدد دارایی ها بتوانیم شرکت را با ان ای وی مناسب در بورس عرضه کنیم و از محل عرضه مقداری هم نقدینگی به سوی شرکت سرازیر می شود که به صورت افزایش سرمایه از آورده در سنجش سهام تجمیع خواهد شد. در برنامه بلند مدت نیز سهامی که قابلیت گرفتن حق سیت مدیریتی داشته باشد قطعاً مورد توجه ما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید