178068

اجرای پروژه تحقیقاتی بتن اسفنجی در کارخانه سیمان نهاوند

دنیای معدن - مدیر عامل کارخانه سیمان نهاوند گفت: برای نخستین بار در کشور پروژه تحقیقاتی و اجرایی بتن اسفنجی در کارخانه سیمان نهاوند اجرا شد.

به گزارش دنیای معدن، مجتبی فرونچی امروز در گفت وگویی در همدان اظهار کرد: به همت واحد تحقیق و توسعه شرکت سیمان نهاوند، پروژه تحقیقاتی بتن اسفنجی یا متخلخل با موفقیت در این واحد صنعتی اجرا شد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در مباحث شهرسازی وجود دارد پدیده نفوذ ناپذیر بودن معابر شهری است که این مساله همواره مشکلات زیادی را به دنبال داشته است.

مدیر عامل کارخانه سیمان نهاوند افزود: از جمله مشکلاتی که در این زمینه می توان به ان اشاره کرد بحث آبگرفتگی معابر هنگام بارندگی است که به نوبه خود می تواند تردد عابرین پیاده حتی خودروها را با مشکل مواجه سازد.

وی اضافه کرد: در راستای رفع این مشکل و به منظور مدیریت هر چه بهتر روان آب های سطحی تا کنون روش های مختلفی مانند ساخت نهر و نفوذپذیر کردن سطح روسازی به کار رفته است.

فرونچی با استفاده از تکنیک روسازی متخلخل را شیوه ای نوین برای تغذیه سفره های زیرزمینی و در نتیجه تعادل زیست محیطی عنوان کرد و افزود: با توجه به ضرورت استفاده از روان‎آب های سطحی به منظور تغذیه سفره های آب زیرزمینی و حفظ تعادل زیست محیطی مناطق شهری، امروزه استفاده از تکنیک روسازی متخلخل در معابر شهری که نوعی از کاربرد بتن سبک است از اهمیت ویژه ای در کشورهای مختلف برخوردار است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ منابع آب های زیرزمینی به عنوان منابع تجدیدناپذیر کشور گفت: از آنجا که حفظ منابع آبی کشور ضرورتی انکارناپذیر برای توسعه پایدار است لذا بکارگیری این روش می تواند از طریق حذف بخشی از آلاینده های روان آب، در بهبود کیفیت آبی که به لایه های خاک زیرین نفوذ می کند نیز موثر باشد.

مدیرعامل کارخانه سیمان نهاوند به بیان ویژگی های تکنیک بتن متخلخل اشاره کرد و افزود: بتن متخلخل مخلوطی از مصالح درشت دانه، مصالح ریزدانه بسیار کم، سیمان و آب با اسلامپ در بازه صفر تا سه است؛ که به دلیل مقدار کم ریزدانه یا فاقد ریزدانه بودن، دارای ساختاری متشکل از حفره های به هم پیوسته است که امکان عبور سریع آب از میان حفرات را فراهم می سازد.

وی به اهمیت و ضرورت پژوهش در این زمینه اشاره کرد و افزود: روسازی بتن متخلخل پی سی پی نقش اساسی در کنترل کیفیت آب و مدیریت روان آب حاصل از بارندگی دارد که در نتیجه سطح ایمنی معابر را افزایش می دهد.

فرونچی در ادامه به دیگر مزایای این فناوری اشاره کرد و گفت: روسازی بتن متخلخل علاوه بر مزایای فوق دارای چندین ویژگی سودمند دیگر نظیر کاهش آلودگی صوتی، کاهش گرما، حفظ اکوسیستم محلی، تقویت ذخایر آب منطقه ای، حفظ رشد درختان و کاهش هزینه های تاسیساتی نیز است.

وی به سابقه تحقیق و پژوهش های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و افزود: تاکنون تحقیقات جامع اندکی در ارتباط با بتن متخلخل انجام شده و بیشتر این تحقیقات تاکنون در زمینه تعریف، توضیح در مورد عملکرد، نحوه اجرا و روش های تعمیر و نگهداری فراتر نرفته اند.

مدیرعامل کارخانه سیمان نهاوند گفت: پس از بررسی ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش، مشاهده شد که هنوز خلأ مطالعاتی در حوزه بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی روسازی بتن متخلخل بر اساس طرح اختلاط بهینه وجود دارد.

وی به مراحل اجرای طرح اشاره کرد و گفت: در این پژوهش برای ساخت نمونه های بتن متخلخل از سیمان تیپ دو کارخانه سیمان نهاوند استفاده شده که در مرحله اول مصالح درشت دانه شسته شده و سپس دانه بندی کردن مصالح انجام گرفته و بعد از آن مصالح طبق طرح اختلاط مشخص، توزین و مخلوط و در نهایت محصول نهایی بتن اسفنجی قالب گیری و ساخته شد.

فرونچی گفت: همچنین تست مربوطه به منظور مشخص شدن تخلخل لازم در بتن انجام گرفته که پس از اجرای موفقیت آمیز همه مراحل طرح اجرایی پروژه بتن اسفنجی نیز در قسمتی از کارخانه به زودی انجام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید