175167

معدن زاج کندی زنجان چشم انتظار مزایده سوم/ ظرفیت فراموش شده معادن با ارزش آلونیت

دنیای معدن - با گذشت ۶ سال همچنان مشکلات مزایده معدن آلونیت زاج‌کندی زنجان رفع نشده است و این در حالیست که این معدن ظرفیت ویژه و بسیار بالایی دارد.

به گزارش دنیای معدن، آلونیت به عنوان منبع اصلی زاج و سولفات آلومینیوم شناخته می شود، آلومین از آلونیت استخراج می شود و منبع با ارزشی برای آلومینیوم است. یکی از محصولات فرعی آلونیت "کود" است و در ایران باستان نیز در رنگرزی و تصفیه خانه های آب و نفت به کار گرفته می شده است. با وجود اینکه آلونیت در بسیاری از کشورها وجود دارد اما منبعی که مناسب تاسیس کارخانه و بهره وری باشد به نسبت کم است.

بر اساس اکتشافات انجام شده کشور ایران ذخایر بسیار خوبی از معادن آلونیت دارد و در محور قزوین - رشت تا منطقه ای در جلفا کمربند آلونیتی شکل گرفته است. در هفت صندوق، تایکند، اربط دره و طارم محدوده های زیادی از ذخایر آلومینیوم وجود دارد و در نهایت این ذخایر تا کشور آذربایجان و شوری سابق امتداد پیدا می کنند.

تولید مواد اولیه صنعت آلومینیوم که در نتیجه استخراج و بهره بری از معادن آلونیت میسر می شود به دلیل اینکه تامین کننده بسیاری از صنایع بوده و در خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش درآمد سرانه کشور نقش بسزایی دارد، یک کار استراتژیک بوده و اهمیت بسیار بالایی دارد در این راستا باید ذخایر غنی کشف شده در کشور مورد توجه قرار گیرند و بعد از گذشت چند دهه از شناسایی این معادن، آستین همت مسئولان برای استفاده از آن ها بالا رود.

71 معدن در استان زنجان غیرفعال شده است«معدن، گنج پنهان»|زیرمیزی در اخذ حقوق دولتی معادن حذف می شود؟3000 محدوده معدنی باطل شده در استان کرمان از طریق مزایده واگذار می شود

بر اساس آنچه گفته شد استان زنجان یکی از معادن غنی آلونیت با ذخیره چند میلیون تنی است و در صورتی که این معادن در استان زنجان فعال شوند می توانند علاوه بر تبدیل کردن استان به قطب تولید مواد اولیه آلومینیوم در کشور، جایگاه اقتصادی استان زنجان را بالا برده و این استان معدنی را بیش از پیش در حوزه استخراجات مطرح کنند.

با وجود اینکه از سال 93 اخبار ضد و نقیضی در خصوص معدن آلونیت زاج کندی زنجان به گوش می رسد اما در حال حاضر با گذشت شش سال هیچ اقدامی در راستای استحصال از این معدن انجام نشده است، بر این اساس معدن در مرحله مزایده متوقف شده و این سرمایه با ارزش با وجود اهمیت فراوان مورد لطف مسئولان قرار گرفته است و طبق گفته مسئولان، قدرت مشکلات پیش رو در این سال ها به همت مسئولان چربیده است.

بر این اساس سئوالی که مطرح می شود این است که دلیل این تاخیر شش ساله در راه اندازی معدن آلونیت چند میلیون تنی زاج کندی چیست؟ برنامه مسئولان استان زنجان برای استفاده از این معدن چه بوده و تا چه زمانی این ظرفیت بلا استفاده خواهد ماند؟

ناص فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت وگو با تسنیم اظهار کرد: مزایده معدن آلونیت زاج کندی دو مرحله برگزار شده است که در یکی از آن ها شرکت توس به دلیل حکم توقف موقتی که صاحب قبلی معدن از قوه قضائیه گرفته بود و وجود معارض کناره گیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر معدن برای مزایده آماده است، تصریح کرد: شرطی که برای اهدا این معدن وجود دارد، احداث واحد فرآوری در کنار معدن است. مشکل تولید آلومینا از آلونیت در ایران نبود تکنولوژی آن است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: کارشناسان ایمیدرو بر این عقیده هستند که می توان از کشور روسیه تجهیزات مورد نیاز را تامین کرد اما با همه این ها معدن زاج کندی تنها با شرط احداث واحد فرآوری اهدا می شود و اگر این چنین نباشد، قطعا بدون فرآوری ماده استخراجی به دردی نمی خورد.

با تمام آنچه گفته شد اگرچه مسائلی که در خصوص معادن مطرح می شود بعضا ریشه گسترده و زیرساختی دارند اما با توجه به اینکه در مسئله اطلاع رسانی مسئولان بسیار امیدوارانه وعده های نزدیکی می دهند و بعد در عمل پس از سال ها حتی یک درصد از کار پیش نمی رود، نگاه و اذهان عمومی به این سو می رود که شاید کم کاری از سمت مسئولان است. با همه این ها امید است هرچه زودتر همه ظرفیت های معدنی و اقتصادی استان زنجان به کار گرفته شوند.

دیدگاهتان را بنویسید