174696

صنعت سیمان و دغدغه تامین سوخت زمستانی

دنیای معدن - امرور وضعیت صنعت سیمان در سالهای گذشته گویای آن است که همه ساله در فصل سرما و رشد مصرف خانگی سوخت گاز، صنایع یا با خاموشی یا سوخت جایگزین روبرو می شوند و این امر ضرورت برنامه ریزی حساب شده سالیانه را طلب می کند که صنایع با آسیب روبرو نشوند.

به گزارش دنیای معدن، رضا جمارانیان رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در تازه ترتیب اظهار نظر خود در این ارتباط با اشاره به افزایش قیمت مازوت و تاثیر این افزایش قیمت بر سیمان گفته است: شرکت پخش فراورده های نفتی، مازوت مورد نیاز صنعت سیمان را به موقع و در ۶ ماهه گرم سال به کارخانه ها تحویل نداد، از طرف دیگر اکنون قیمت این سوخت بیش از ۲۵۰ درصد گران شده و تامین آن با توجه به قیمت کنونی سیمان توجیه اقتصادی ندارد و اکنون گاز برخی از کارخانه ها قطع شده است.

وی خاطرنشان ساخت: ترکیب این عوامل منجر شد فروش هر تن سیمان با استفاده از مازوت در قیمت‌های کمتر از ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر تن، فاقد توجیه اقتصادی باشد و بر این مبنا باید قیمت سیمان اصلاح شود تا کارخانه‌ها بتوانند با حداقل‌های ممکن ادامه روند تولید را در دستور کار خود قرار دهند.

نامه به وزیر صنعت

انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در آذرماه جاری نامه ای خطاب به وزیر صنعت، معدن وتجارت ارسال و در آن آورده است، تامین نشدن مازوت به منظور ذخیره سازی در فصول گرم سال توسط شرکت پخش فراورده های نفتی و بروز مشکلات ناشی از قطع گاز در شرایط فعلی ضمن اینکه در حال حاضر نیز شرکت پخش فراورده های نفتی علاوه بر افزایش قیمت مازوت یارانه ای به میزان ۲۵۰ درصد نسبت به سال گذشته، تحویل مازوت را منوط به سپردن ضمانت نامه بانکی معادل ما به التفاوت نرخ یارانه ای ( ۳۰۰۰ ریال ) با نرخ آزاد (حدود ۶۰،۰۰۰ ریال) کرده که اجرای این تصمیم علاوه بر اینکه خارج از توان کارخانه های این بخش است، باعث افزایش قیمت تمام شده تولید به میزان هر تن ۴۰۰ هزار ریال خواهد شد.

همچنین در این نامه آمده است، قیمت فروش سیمان به مصرف کننده نهایی هر پاکت تیپ دو، ۵۰ کیلویی ۱۹۵ هزار ریال در جلسات داخلی مجلس شورای اسلامی بدون حضور دبیر انجمن و مورد نظر قرار گرفتن هزینه های حمل و سود عوامل توزیع که هیچکدام در اختیار این صنعت قرار ندارد، تعیین شده (در بعضی از استانها هزینه حمل معادل قیمت فروش سیمان است) که غیر کارشناسی قلمداد می شود.

قیمت سیمان و واقعیت های اقتصادی

به گفته جمارانیان ، قیمت سیمان تابع واقعیت‌های اقتصادی کشور نیست و افزایش قیمت در بخش نهاده‌های تولید سیمان بر قیمت نهایی این محصول اعمال نشده است.

وی تصریح کرد: قیمت نهایی هر محصولی وابسته به نوسان قیمت در بخش نهاده‌های تولید است، اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، این اتفاق در صنعت سیمان رخ نداده و به این صنعت آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کرده است.

جمارانیان خاطرنشان ساخت: گزارش رسمی مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی حاکی است، قیمت سیمان کمتر از یک درصد بر قیمت مسکن تاثیر دارد و در ضمن قیمت نهایی هر محصول وابسته به نوسان قیمت در بخش نهاده های تولید است، اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، آسیب جدی به این صنعت وارد شده است.

ظرفیت سازی بیش از نیاز مصرف

دبیر انجمن صنفی کارفرمیان صنعت سیمان هم در تازه ترین اظهار نظر خود گفت: امروز ظرفیت سازی برای تولید سیمان بیش از نیاز کشورانجام شده و دیگر نباید قیمت این کالا سرکوب شود.

عبدالرضا شیخان در مورد ضرورت آزادسازی قیمت گذاری سیمان، توضیح داد: این مصالح ساختمانی باید در قالب عرضه و تقاضا کشف قیمت شود و به فروش برسد و نباید دستوری تعیین نرخ شود، زیرا به تولید آسیب می زند.

آمارهای پیشین گویای آن است که بیش از ۷۰ کارخانه سیمان در سطح کشور ظرفیت نزدیک به ۹۰ میلیون تن دارند و انتظار می رود همچنان واحد های جدید

در دست ساخت باشند که این امر با مصرف نیمی از تولید در داخل کشور، ضرورت برنامه ریزی مستمر صادراتی را طلب می کند.

وی تصریح کرد: در جایی که نرخ تمام عوامل تشکیل دهنده قیمت تمام شده تولید افزایش چشم گیر داشته است، اینکه بخواهیم قیمت یکی از مصالح ساختمانی با اهمیت را سرکوب کنیم، هیچ اتفاق خوشایندی برای صنعت نمی‌افتد.

شیخان یادآور شد: سایر مصالح ساختمانی امسال افزایش قیمت داشتند، درحالی که مشمول قیمت گذاری هم نمی شوند، در بین مصالح ساختمانی سیمان مشمول قیمت گذاری می‌شود.

رشد تولید ۱۳ درصدی

انجمن مزبور در نامه خود به وزیر صنعت، ضمن یادآوری رشد تولید ۱۳ درصدی در دوره هفت ماهه امسال( منتهی به مهرماه) افزوده است: هفت ماهه امسال با وجود مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه خارجی، تورم شدید قیمت ها، مشکلات ناشی از بیماری کرونا و … تحویل در بازار داخلی هم به میزان ۱۸.۶ درصد به نسبت هفت ماهه مشابه سال ۹۸ رشد یافته است.

براساس این نامه تاکید شده است: به دلیل همراهی نکردن سازمان های دولتی خدمت رسان به بخش تولید( شرکت گاز- شرکت پخش فراورده های نفتی- سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و…) و اخذ تصمیم های غیر کارشناسی توسط سازمان های غیرمرتبط با صنعت، ادامه این روند را به هیچ وجه امکان پذیر نمی دانیم.

ایران در بین هفت کشور شاخص

گمرک جمهوری اسلامی ایران در نیمه نخست امسال اعلام کرد: ایران در بین هفت کشور بزرگ تولید کننده سیمان جهان جای دارد و از دیدگاه کارشناسان این بخش توضیح داد: تناسب نداشتن در تأمین نهاده‌های تولید به دلیل تحریم، مازاد عرضه و تناسب نداشتن تقاضا به دلیل افزایش کارخانه های سیمان، بروز کووید ۱۹ و تبعات ناشی ازآن و مباحث مرتبط با حمل نقل به عنوان چالش‌های پیش روی صنعت سیمان است.

کشورهای مقصد صادراتی سیمان کشورمان هم هندوستان، افغانستان، روسیه، عراق، قطر، کنیا، کویت، سریلانکا، پاکستان، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، بنگلادش، چین، عمان و… معرفی شده اند.

پایان سخن

امروز دست اندرکاران صنعت سیمان براین اعتقادند که قیمت‌گذاری دستوری سیمان مانع از ارتقای تولید و پاسخگویی به بازار مصرف می شود، زیرا قیمت سیمان به گونه‌ای است که از توان کارخانه‌های این صنعت برای ادامه روند تولید به شدت کاسته شده و کارخانه‌ها با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند و خواستار قیمت‌گذاری بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی کشور شده اند.

آنها براین باورند که افزایش قیمت سیمان ارتباطی به افزایش قیمت مسکن ندارد و برخی به دلیل اینکه از افزایش قیمت مسکن سود می‌برند، تلاش می‌کنند تا هر اتفاقی را به افزایش قیمت مسکن مرتبط کنند، اما این امر از واقعیت بدور است.

فعالان صنعت سیمان معتقدند :امروز این صنعت تحت تاثیر سیاست های تامین انرژی از سوی دستگاه های خدمات رسان قرار دارند و چنانچه رشد قیمت مازوت در محاسبات قیمت تولیدات این صنعت مورد توجه قرار نگیرد، با آسیب‌های جبران ناپذیری روبرو خواهند شد و بازنگری در این ارتباط را خواستار شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید