172095

تاراج سنگ های قیمتی خراسان جنوبی با طعم خام فروشی / سنگ های باارزشی که مُفت فروخته می شود

دنیای معدن -یکی از ظرفیت های خراسان جنوبی وجود معادن غنی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که متأسفانه به صورت خام فروشی به تاراج می رود و یا توسط دلالان و به صورت کیسه ای به سایر استان ها و خارج کشور صادر می شود.

به گزارش دنیای معدن، وجود معادن غنی از سنگ های قیمتی در خراسان جنوبی ظرفیتی مدفون شده است که در سال های اخیر اگر چه قدم های خوبی برای جلوگیری از خام فروشی و اشتغالزایی در این حوزه برداشته شده، اما همچنان نیازمند حمایت است.

داستان استخراج و فروش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در استان چند سکانس دارد که تلاش شده در این گزارش به بخشی از ابعاد پرداخته شود.

سکانس اول: داستان از آنجا آغاز می شود که تا جایی که چشم کار می کند خاک و سنگ است آن هم سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی که ارزش زیادی دارند. شهرستان فردوس، سه قلعه و زیرکوه و خور زیباترین سنگ های شجر دنیا را در خود جای داده است.

با یک دست کیسه و در دست دیگر بیل کوچی دارد و در دل بیابان به دنبال جمع کردن سنگ است. نیاز نیست کیلومترهای زیادی را بپیماید. آنقدر سنگ های زیبا و خوش رنگ دور و برش زیاد است که کار جمع آوری را برایشان آسان کرده است و وقتی کیسه اش پر می شود راهی خانه می شود.

بازارچه های سنگ های قیمتی و انگشتر در قم احداث می شود/ وجود 300هزار هکتار پروانه بهره برداری معادنظرفیت مغفول سنگ های قیمتی در مشهد مقدس/ قوانین دست و پاگیر مانع صادرات استعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: عملکرد ایمیدرو در حوزه سنگ های قیمتی قابل تقدیر است

وقتی از او می پرسیم این سنگ ها را برای چه جمع می کنید؟ لبخندی می زند و می گوید: دقیق نمی دانم نام این سنگ ها چیست اما هرچه هست نان سفره زندگی مان می شود. این سنگها را درون حیاط خانه ام روی هم می ریزم تا آخر هفته یکی می آید و همه را از من خریداری می کند پول خوبی هم برایش پرداخت می کند.

علی اکبر که سال های زیادی از عمرش را با جمع آوری سنگها از دل بیابان گذرانده است در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: اطراف روستای ما پر از این سنگ های خوش رنگ و زیبا است و کافی است یک تیشه برداریم و آنها را از دل زمین جدا کنیم.

وی افزود: روزی بین 50 تا 100 کیلو سنگ پیدا می کنیم و این سنگ هایی که توسط اهالی روستا جمع آوری می شود آخر هر هفته توسط دلالان مشخص از ما خریداری می شود.

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: 700تن سنگ قیمتی و نیمه قیمتی دارم و 2 تن را با قیمت کیلویی 4 هزار تومان فروختم.

سکانس دوم: در یک اتاق نسبتا کوچک با دستگاهی که در مقابلش قرار دارد به صورت دقیق سنگی زیبایی که در دستانش قرار گرفته را برش می دهد و هر از گاهی نگاهی بر اطراف سنگ می اندازد و برش ها را بررسی می کند.

با صدای دستگاه نماهنگ کار و تلاش همراه با تولید از همان اتاق کوچک احمدآقا به گوش می رسد که امروز تبدیل به کارگاه کوچکی برای او شده است.نماهنگی که می گوید در این روزها چرخ زندگی احمد آقا در جریان است و گوهر تراشی، نانی برای سفره اش شده است.

آری حکایت گوهر تراشی حکایت نان درآوردن از دل سنگ است. گوهر تراشی هنری برای تجلی و خلق زیبایی هاست. زیبایی هایی که در طبیعت پیرامون ما خداوند قرار داده و کافی است از آنها به درستی استفاده کنیم و آنها را به خوبی ببینیم.

احمدآقا در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: گوهر تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی را تبدبل به گوهر می کند.

وی افزود: این هنر خلق اثری ماندگار است که فرصتی برای کارآفرینی و اشتغال فراهم کرده است هرچند شغلش نیمه وقت است اما درآمد نسبی خوبی دارد.

این گوهر تراش فردوسی که هنر را نزد یکی از اساتیدش در فردوس آموخته معتقد است: افراد می توانند بعد از آموزش در این حرفه وارد بازار کار شوند و مواد اولیه در دسترس ما قرار دارد و با وجود مواد اولیه 90 درصد سود کار نصیب فرد می شود.

این جوان موفق فردوسی که خام فروشی را از بزرگترین سدهای پیش روی توسعه این صنعت می داند گفت: باید جلوی خام فروشی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی گرفته شود که برای این امر نیازمند همراهی مسئولان هستیم.

سکانس سوم: نمی داند حرفه ام خبرنگاری است چه بسا اگر بداند خبرنگارم حاضر نخواهد شد سؤالاتم را پاسخ دهد.

او دلال سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است که آنها را به صورت فله از مردم محلی خریداری کرده و به صورت گونی به دیگر دلالان در استان های مجاور می فروشد.

وی معتقد است در استان خراسان جنوبی ظرفیت برای فراوری این سنگها وجود ندارد پس بهتر است آن را به استان هایی ارسال کنیم که بتوانند به بهترین نحو از آن استفاده کنند.

خراسان جنوبی که از آن به عنوان بهشت معادن ایران و قطب سنگ یاد می شود سنگ های قیمتی با تنوع زیادی دارد.

گوهر تراشی نیز هنری است که سنگها را به نگین و جواهر تبدیل می کند. یکی از کارآفرینان فردوسی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: برخی معتقدند کار نیست و منتظر هستند از جانب غیب برایشان کار اداری فراهم شود اما من معتقدم اگر دنبال کار باشیم وجود دارد به عنوان مثال در برخی از بیابان های خراسان جنوبی سنگ های زیادی وجود دارد که می توانیم آنها را تبدیل به هنری زیبا و پر سود کنیم.

وی افزود: سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی یکی از ظرفیت های غنی و کمتر دیده شده خراسان جنوبی است که اگر خام فروشی نشود و چرخه فرآوری آن کامل شود به اقتصاد کشور رونق می بخشد.

استاندار خراسان جنوبی نیز بارها خام فروشی را منع کرده و گفت: خراسان جنوبی به لحاظ تعدد معادن و استعدادهای معدنی و واحدهای تولیدی صنعتی جزو استان های ویژه است.

وی ادامه داد: با وجود امنیت سرمایه گذاری، مرز فعال و مزیت های منحصر به فرد استان، اقدامات انجام شده کافی نیست و باید ادامه پیدا کند.

ملانوری خاطرنشان کرد: باید با معرفی هرچه بیشتر مزیت های نسبی استان، نسبت به جذب سرمایه گذارانی برای بهره برداری از این پتانسیل ها تلاش کنیم.

وی افزود: حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران، ضمن ایجاد رونق و جهش در تولید استا، ارزش افزوده فراوانی را هم به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی، خام فروشی را بزرگترین آسیب برای ظرفیت های موجود عنوان کرد و اظهار داشت: با خام فروشی، ذخایر و داشته های استان ارزش افزوده ای عاید منطقه نمی شود در حالی که با اندک تغییر و تبدیل آن به مصنوعات خاص، ارزش واقعی آن محصول کسب خواهد شد.

وی بیان کرد: در جریان فرآوری هر محصول از مرحله استحصال تا تولید مصنوعات مرتبط، واحدهای تولیدی کوچکی فعال می شوند که در اشتغالزایی و ایجاد درآمد سهم بسزایی دارند.

آری باید قدر گوهرهایمان را بدانیم و به آسانی از دستشان ندهیم. در کشور ما 70 نوع سنگ قیمتی یا نیمه قیمتی وجود دارد که اگر استخراج و فراوری آن به خوبی مدیریت شود می توانیم سهم بیشتری از بازار جهانی گوهرسنگ ها داشته باشیم. به امید روزی که خام فروشی محصولات معدنی خراسان جنوبی تعطیل شود و صنعت فرآوری این محصولات به رونق و توسعه استان کمک کند که این مهم همت و تلاش مسئولان و حمایت بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.

دیدگاهتان را بنویسید