171761

شرط اصلی طلای جهانی برای صعود در هفته جاری

دنیای معدن -طلا هفته جاری تلاش خواهد کرد مقاومت در سطح ۱۸۵۰ دلار را که زمانی یک سطح حمایتی مستحکم بود، بشکند و در این راستا، گام بعدی این فلز ارزشمند اهمیت زیادی خواهد داشت.

به گزارش دنیای معدن، تحلیلگران می گویند اگر قیمت ۱۸۵۰ دلار شکسته شود، طلا از شانس صعود تا سطح ۱۹۲۵ دلار برخوردار است. اونس طلا شروع موفقیت آمیزی در دسامبر داشت و پس از این که اوایل هفته گذشته به پایین مرز ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد، موفق شد روند نزولی خود را معکوس کند و روز جمعه تا مرز ۱۸۴۰ دلار پیش رفت و بیش از سه درصد رشد هفتگی را به ثبت رساند.

عوامل مثبت در افزایش قیمت طلا در هفته گذشته شامل دلار ضعیفتر، امیدواری به تصویب بسته کمک مالی جدید در آمریکا و رکورد بالای موارد روزانه ابتلا به کووید ۱۹ بودند.

به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی کیتکومتالز، در هفته جاری مسئله کلیدی این است که آیا طلا سطح ۱۸۵۰ دلار را خواهد شکست. از نقطه نظر تکنیکال به دلیل این که سطح ۱۸۵۰ دلار پیش از این یک سطح حمایتی قوی بود، ممکن است عبور از آن دشوار باشد. طلا هفته گذشته دو بار برای شکستن این سطح تلاش کرد و معمولا چنین سطحی پیش از شکسته شدن، سه بار امتحان می شود.

هاگ خاطرنشان کرد ریزش شدید قیمت در هفته گذشته توجیهی نداشت به همین دلیل قیمت طلا در نخستین هفته دسامبر به سرعت بالا رفت.

نگاهها منتظر بسته کمک مالی امریکا

مذاکرات سیاستمداران آمریکایی پیرامون بسته جدید کمک مالی، هفته جاری در مرکز نگاههای بازارها خواهد بود که از حمایت اعضای هر دو حزب حاکم در آمریکا از برنامه کمک مالی کرونایی به ارزش ۹۰۸ میلیارد دلار دلگرم شده اند.

بعلاوه دموکراتها و جمهوریخواهان با مهلت ۱۱ دسامبر برای تصویب بودجه ۱.۴ تریلیون دلاری روبرو هستند و اگر این بودجه تصویب نشود، دولت در معرض خطر تعطیلی قرار می گیرد.

وضعیت در دولت آمریکا هر روز که می گذرد دشوارتر می شود. تحلیلگران با اشاره به رکورد بالای ابتلا به ویروس کرونا در اواخر هفته گذشته، می گویند زمستان بسیار دشواری در پیش است.

به گفته چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در گروه لاسال فیوچرز، کندی روند اشتغال کاملا مشهود است و پیش از این که بهبود مشاهده شود، ممکن است از این هم وخیمتر شود. ما در چند ماه گذشته شاهد رشد مثبت اشتغال بوده ایم اما هر ماه این رشد کوچک و کوچکتر می شود. آمار اشتغال به فشار برای بهبود اوضاع و فشار برای باز نگه داشتن دولت اضافه می کند. اگر اختلاف میان دو طرف برطرف شود، انگیزه برای اقدام وجود خواهد داشت. ندوس پیش بینی کرد ارزش دلار آمریکا ضعیفتر شود که به نفع طلا خواهد بود.

مسیر حرکت قیمت طلا

به گفته تحلیلگران، مسیر صعودی طلا شامل عبور از سطوح مقاومتی خواهد بود که نخستین آنها ۱۸۵۰ دلار و ۱۹۰۰ دلار و سپس ۱۹۲۵ دلار است که راه را برای صعود به مرز ۱۹۷۵ دلار هموار خواهد کرد.

هاگ گفت: اگر بسته کمک مالی تصویب شود، طلا تا پایان سال به مرز ۲۰۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

اما ممکن است همه آماده پریدن به قطار بازار صعودی نباشند. دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد شرکت آر جی او فیوچرز هشدار داد که فروش گسترده ممکن است پایان نیافته باشد و احتمال عقب نشینی قیمتها وجود دارد. طلا ممکن است هفته آینده تا مرز ۱۷۹۷ دلار و ۸۰ سنت نزول کند و اگر پایین این سطح بسته شود احتمال ریزش بیشتر قیمتها وجود دارد. وی توضیح داد اخبار مثبت مربوط به واکسن باعث کاهش تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن خواهد شد و بسته کمک مالی ممکن است مورد توافق قرار نگیرد و تصویب آن به سال بعد کشیده شود. اما در عین حال گوشزد کرد که اگر روند صعودی طلا ادامه پیدا کند، احتمال شکسته شدن سطوح قیمت بالاتر وجود خواهد داشت.

آمار اقتصادی

تحلیلگران هفته جاری منتظر انتشار شاخص قیمت مصرفی و آمار متقاضیان دریافت بیمه بیکاری در آمریکا هستند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، اما مهمترین اتفاق هفته جاری نشست روز پنج شنبه بانک مرکزی اروپا و نهایی شدن احتمالی مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید