168678

نگاه خام فروشی به معادن باید جای خود را به انقلاب معدنی دهد

دنیای معدن - عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن ضمن تاکید بر اینکه از ظرفیت های بسیار خوب و بزرگی که در حوزه معادن کشور وجود دارد، غفلت شده است، خواستار تغییر نگاه حاکمیت به معادن جهت دستیابی به جهش تولید و انقلاب معدنی شد.

سجاد غرقی- نایب رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران و عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن- در گفت وگویی، اظهار کرد: همانطور که امروز (سه شنبه) در هفدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز به این موضوع پرداخته شد، ظرفیت های بزرگی در حوزه معادن کشور مغفول مانده و با وجود ذخایر بزرگ معدنی، هنوز ایران وارد کلوپ معدن کاران بزرگ دنیا نشده است.

وی افزود: با کسر عرصه های شهری و سکونتگاهی، زیرساختی و امنیتی-نظامی، بیش از ۷۰ درصد مناطق کشور تحت حفاظت سازمان محیط زیست و منابع طبیعی و حدود ۱۶ درصد تحت نظر سازمان انرژی اتمی است و تنها در پنج درصد مساحت کشور امکان اکتشاف و استخراج مواد معدنی وجود دارد؛ این در حالی است که نیمی از همین ظرفیت پنج درصدی نیز به دلیل مسایل فنی یا اقتصادی تعطیل و بلااستفاده مانده است.

این عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن اجازه فعالیت معدن کاران برای اکتشاف و استخراج ذخایر بزرگ معدنی کشور را با اتخاذ استانداردها و ضوابط فنی زیست محیطی، همچون سایر کشورها ضروری دانسته و گفت: به طور مثال در حال حاضر در سبزترین مناطق کشور گرجستان معدن کاران در حال فعالیت هستند ضمن اینکه برای حفظ منابع طبیعی نیز راهکارهای لازم اندیشیده شده است؛ لذا بهتر است که با رعایت تمام استانداردهای زیست محیطی اجازه فعالیت به معدنکاران ما نیز داده شود تا بتوان از ظرفیت این ذخایر بزرگ بهره برد.

غرقی ضمن تاکید بر اینکه برای دستیابی به جهش تولید و انقلاب معدنی، نیازمند تغییر نگاه در حاکمیت هستیم، تصریح کرد: دولت به معدنکاران به چشم خام فروشان نگاه کرده و تنها معادن را به عنوان تامین کننده مواد اولیه صنایع پایین دستی به رسمیت می شمارد؛ این در حالی است که لزوما گران تر بودن یک محصول در پایین دست، به معنی ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور نیست.

لزوما بهترین راهکار، ایجاد زنجیره پایین دستی نیست...

نایب رییس کمیسون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که ارزش افزوده به معنی مابه التفاوت ستانده از داده است، خاطرنشان کرد: حال حاضر برخی از صنایع پایین دستی معادن مانند صنعت فولاد، محصولات خود را در شرایطی تولید می کنند که مواد معدنی را با دستور و دخالت دولت تا ۵۰ درصد ارزان تر ز قیمت جهانی خریداری کرده و از یارانه انرژی برخوردارند. در چنین شرایطی ارزش افزوده ایجاد شده در این صنایع ارزش اقتصادی ندارد و لازم است با توجه به شرایط اقتصادی کشور و دنیا، استراتژی جدیدی بر مبنای ارزش افزوده ایجاد شده در هر بخش اتخاذ شود.

این عضو کارگروه طرح احیا، فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس یادآور شد: برای مثال در حالی که کشور استرالیا صاحب ذخایر عظیم سنگ آهن بوده و سال گذشته ۸۸۳ میلیون تن سنگ آهن استخراج کرده است، تنها ۵.۵ میلیون تن فولاد تولید کرده و ۸۲۷ میلیون تن از سنگ آهن خود را صادر کرده است. این موضوع نشان می دهد لزوم بهترین استراتژی، ایجاد زنجیره های پایین دستی نیست و لازم است با دقت بیشتری ارزش افزوده واقعی در هر بخش محاسبه گردد.

دیدگاهتان را بنویسید