163140

تاثیر بورس کالای ایران در سلامت اقتصاد

دنیای معدن- حدودا 17 سال از عمر بورس فلزات می گذرد و بورس کالای ایران در جهت شفافیت و سلامت اقتصاد جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

صبا نمایشی- رییس سابق هیئت عامل ایمیدرو با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای معدن گفت: از نظر بنده بورس کالا جایگاه مهمی در اقتصاد کشور دارد و تا کنون نیز اقدامات خوبی در زمینه شفافیت قیمت ها و عرضه تقاضای کالاهای مختلف به ویژه بازار فلزات انجام داده است.

گسترش بورس کالا طی سال های اخیر در تنوع محصولات نشان می دهد که این بورس باز هم می تواند به بازاری بزرگ تر تبدیل شود و بنده به عنوان مدیر هیئت عامل ایمیدرو اعلام می کنم که این سازمان حمایت های لازم را جهت بر قراری و پایداری این بورس انجام خواهد داد.
بنده اعتقاد دارم اگر آنطور که باید بورس کالا جایگاه خود را در میان تولید کنندگان نیافته است این از کمکاری یا ضعف بورس کالا نیست، بلکه هنوز تعدادی از تصمیم‌گیران بورس کالای ایران را نمی‌شناسند یا باور ندارند و از طرفی مشکل تحریم ها ،قطع ارتباطات بانکی با سایر کشورها و در پی آن نوسانات نرخ ارز موجب این اتفاق شده است.
وی در ادامه به عملکرد مطلوب بورس کالا در سایر حوزه های بورس کالا اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته متاسفانه بیسیاری از بازارها همچون فولاد به دست دلالان افتاده بود، اما با پر رنگ شدن فعالیت بورس کالا شرایط بهتری برای بازار این محصولات رغم خورده است، البته نمی توان گفت که تعداد واسطه گرها به صفر رسیده، ولی خوشبختانه به میزان قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
کرباسیان در رابطه با عرضه کاتد مس در بورس کالای ایران گفت: منظور حذف واسطه گرهای های مخرب در بازار مس کاتد و هماهنگی های انجام شده با شرکت ملی صنایع مس ایران، از اردیبهشت ماه سال جاری کاتد در بازار آزاد به فروش نرسیده و کلیه معاملات این محصول از آن زمان در بورس کالای ایران انجام می شود.
وی در پایان افزود: در بازاری که اصل و ذات آن براساس رقابت سالم و شفاف بنا شده است، دوطرف معامله یعنی خریداران و فروشندگان سود می برند، از این رو خروج دولت از قیمت گذاری و واگذاری کشف قیمت محصولات به بورس کالا، اقتصاد را به سمت رقابتی تر شدن بازارها سوق می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید