162517

نایب رئیس خانه معدن ایران:

رشد معدن با واقعی شدن قیمت‌ها محقق می‌شود

دنیای معدن- بر اساس ماده 35 قانون رفع موانع تولید قیمت گذاری مواد معدنی، دولت مجاز به قیمت گذاری محصولات معدنی غیر انحصاری عرضه شده در بازار رقابتی نیست، این در حالی است که متولیان حوزه معدن در بخش خصوصی معتقدند در سایر مواد معدنی، دولت در زمان رکود و کاهش قیمت‌ها در سطح بازار جهانی حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند، بنابراین بهتر است در زمان رونق هم دخالتی در قیمت‌گذاری مواد معدنی نداشته باشد.

صبا نمایشی- نایب‌رییس خانه معدن با بیان مطلب فوق به دنیای معدن گفت: رشد معدن با واقعی شدن قیمت‌ها محقق می‌شود و این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که معاملات در بازاری شفاف و قانونمند بر اساس عرضه و تقاضا قیمت گذاری شود، بر همین اساس، نمایندگان مجلس با تصویب قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، محدوده غیرمجاز قیمت‌گذاری برای مواد معدنی از سوی دولت را مشخص کرده و ماده 35 این قانون را به این بخش اختصاص داده‌اند.

محمد رضا بهرامن در ادامه افزود: در همین راستا به ‌منظور حمایت از تولیدکنندگان در بخش معدن، اجازه قیمت‌گذاری مواد معدنی غیرانحصاری که در بازار رقابتی تولید و عرضه می‌شود، از دولت گرفته شده و ملاک تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.
به گفته وی بر اساس این قانون فروش مواد معدنی قبل از واگذاری معادن، استخراج و فروش صرفا از طریق بورس کالا یا مزایده مجاز است که خوشبختانه تولید کنندگان ما از این موضوع استقبال کرده اند، چرا که بورس کالا مشوق خوبی برای معاملات آنها خواهد بود و دیگر قیمت های دیکته شده مشکلی برای این تولید کنندگان با توجه به نوسانات قیمتی به وجود نخواهد آورد.
نایب‌رییس خانه معدن در ادامه به نقش مهم بخش خصوصی اشاره کرد و اظهار داشت: بازاری می‌تواند موفق باشد که مسیر توسعه را اداره و هدایت کند و خود را در جریان توسعه شریک بداند که خوشبختانه این پتانسیل ها در بورس کالا دیده می شود.
وی در ادامه به بازار صادراتی سنگ آهن اشاره کرد و افزود: خوشبختانه رینگ صادراتی سنگ آهن معاملات به خوبی پیش می رود و اگر تمامی عوامل از تولید کننده تا بورس کالا و تمام بخش‌های فعالان در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کنند می‌توانیم به گسترش فروش محصولات معدنی در رینگ داخلی بورس کالا نیز امیدوار باشیم.
نایب‌رییس خانه معدن در پایان گفت: اتفاقات مثبتی در جریان مذاکرات هسته ای اخیر در راه است که می تواند تحولات خوبی در صنایع داخلی کشور ایجاد کند و علاوه بر آن بخش خصوصی را به عنوان یک اهرم جلوبرنده و موثر در رسیدن به اهداف توسعه‌ای کشور بشناسد تا بالا بردن ارزش افزوده بتوانیم شاهد انگیزه بیشتر سرمایه گذاران به این بخش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید