161523

نشست مجازی «ظرفیت های گردشگری معدن» برگزار می شود

دنیای معدن- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران از برگزاری نشست مجازی ظرفیت های گردشگری مجازی با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن کشور همزمان با هفته گردشگری خبر داد.

به گزارش دنیای معدن، پرهام جانفشان (مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران) گفت: یکی از جاذبه‌های زمین ‌گردشگری کشور معادن است که با‌عنوان زمین‌گردشگری معادن شناخته می‌شود. از جمله مواردی که جذابیت خاصی برای مردم دارد، مشاهده معادن روباز و زیرزمینی، روش‌های اکتشاف و استخراج آن‌ها، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات مورد استفاده برای استخراج معادن، مشاهده انواع کانی‌ها و سنگ‌ها به‌ویژه سنگ‌های قیمتی و جواهر است.

جانفشان با اشاره به سخنان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم گرامیداشت روز جهانی جهانگردی که بر لزوم توسعه گردشگری معدن تاکید داشته است افزود: یکی از اهداف اداره کل میراث فرهنگی استان تهران معرفی درست ظرفیت‌های سرمایه گذاری در گردشگری معدن و ایجاد تعامل و همکاری با دستگاه‌های همسو در این حوزه است.
پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: به مناسبت هفته گردشگری نشست مجازی ظرفیت های گردشگری مجازی با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن کشور روز پنجشنبه ۱۰ مهر برگزار می شود. یکی از جاذبه های گردشگری کشور، معدن است که با عنوان زمین گردشگری معادن شناخته می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران عنوان کرد: تولیدات هنرمندان صنایع دستی در رشته تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی بر روی سنگ‌هایی انجام می‌شود که از معادن داخل کشور استخراج می‌شود و این ظرفیت وجود دارد تا با برند سازی توسعه و صادرات صنایع دستی در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی را نیز شاهد باشیم.
امیر اسماعیل شاهسوارانی (کارشناس ارشد حوزه معدن و مدرس نشست مجازی ظرفیت‌های گردشگری معدن) نیز گفت: ایجاد یک کاربری جذاب و فراهم کردن مسائل ایمنی و زیرساخت‌های لازم برای معادن متروک می‌تواند باعث توجه گردشگران به این بخش و توسعه گردشگری معدن در کشور شود، یک معدن که دیگر ذخیره قابل استخراجی از جمله مواد‌معدنی، سنگ‌ها و کانی‌های قیمتی نداشته باشد، به‌جای تبدیل آن به‌یک مکان متروک می‌تواند یکی از منابع درآمدزایی و اشتغال‌زایی باشد.
شاهسوارانی گفت: دیدن مراحل استخراج از یک معدن در حال فعالیت با رعایت تمام مسائل ایمنی می‌تواند برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی باشد و با توجه به تعداد و تنوع بالای معادن فعال در کشور این ظرفیت برای حضور گردشگران داخلی و خارجی وجود دارد.
این کارشناس ارشد مسائل معدن افزود: معدن در ایران تاریخ چند هزار ساله دارد و بخشی از فعالیت ایرانیان در گذشته کار در معادن بوده است که شنیدن و دیدن این پیشنه و تاریخ از معدن در ایران می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.
او با اشاره به مقوله استفاده از معادن نمک دردنیا برای درمان بعضی بیماری‌ها گفت: معادن نمک در منطقه گرمسار نیز با ایجاد یک سرمایه‌گذاری هدفمند می‌تواند در حوزه گردشگری سلامت فعال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید