157207

خام فروشی جان معادن گوهرسنگ را گرفت!

دنیای معدن - خام فروشی در حوزه سنگ های قیمتی، جان این معادن را که امکان تصاحب دو درصد از بازار گوهرسنگ های جهان را داشت، گرفته است.

به گزارش دنیای معدن، مدتی است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر ایجاد ارزش افزوده در سنگ های قیمتی دارند. صنعتی که پیش از این بسیار مودرد بی توجهی مسئولان قرار می گرفت و نتیجه آن فعالیت چشمگیر دلالان و گسترش خام فروشی در این حوزه بود. علی رغم منابع بزرگ سنگ های ارزشمند که در کشور وجود دارد تا به امروز نه اکتشافات مناسبی در این حوزه انجام شده و نه فعالیت چندانی برای بهبود فعالیت های این صنعت محقق شده است

فعالیت در صنعت سنگ های قیمتی می تواند ارزش افزوده بالایی به همراه داشته باشد به طوری که برخی از کشورهای فعال در این حوزه از جمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به صورت متمرکز در حوزه گوهرسنگ فعالیت کرده و انحصار بازار برخی از این سنگ ها را در اختیار گرفته اند. در این بین کشور ما علی رغم حجم عظیمی از معادن سنگ های قیمتی که در اختیار دارد در این حوزه فعالیت چندانی نداشته است. به همین دلیل با خداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو و معاون وزیر صمت درباره غفلت در زمینه صادرات فرآورده های معدنی گفت و گویی را انجام داده ایم.

چرا حوزه سنگ های قیمتی تا به امروز مورد بی توجهی قرار می گرفت؟

خداد غریب پور رئیس هیئت مدیره عامل ایمیدرو: حوزه سنگ های قیمتی یا به اصطلاح گوهرسنگ، یک ظرفیت مغفول بود که باید به آن می پرداختیم و از ۹ ماه پیش فعالیت متمرکز در این حوزه را آغاز کرده ایم. پیش از این در سال ۱۳۹۰ طرحی در تبیین استراتژی گوهرسنگ انجام شده بود، اما در نهایت اجرایی نشد و وضعیت سنگ های قیمتی تا به امروز به همین شکل باقی ماند.

چه اقداماتی برای بهبود صنعت گوهرسنگ در کشور انجام شده است؟

غریب پور: در حوزه سنگ های قیمتی مشکلات زیادی از جمله گمرک، ارزش گذاری، صادرات و ... باید ارزیابی می شد تا به عملکرد مناسب برسیم. بسیاری از این سنگ ها به صورت خام و بدون ایجاد ارزش افزوده از کشور خارج می شد، اما اقدامات لازم را برای کنترل آن آغاز کردیم.

رئیس هیئت مدیره عامل ایمیدرو: دو دستور مناسب از طرف دولت و برای انجام این کار داشتیم. در مرحله اول برنامه عملیاتی ایمیدرو را برای ساماندهی به این بخش ارایه کردیم و در مرحله دوم از طرف دولت دستور گرفتیم تا هر کاری که لازم است صورت پذیرد. راهکار های اجرایی باید به درستی اتفاق بیفتد تا در نهایت نتیجه مناسب را شاهد باشیم. گروهی از اقدامات شامل فعالیت های اکتشافی و ساماندهی به معادن گوهرسنگ آغاز شد تا با برنامه ریزی بهتری در این حوزه پیشروی کنیم.

آماری از میزان منابع کشور وجود دارد؟

غریب پور: متاسفانه آمار درستی از میزان منابع کشور در این حوزه یا میزان خام فروشی وجود ندارد؛ بیش از ۷۰ درصد از برداشت هایی که در این حوزه (گوهرسنگ) انجام می شود غیر مجاز است. بی توجهی هایی که پیش از این به حوزه سنگ های قیمتی شده بود نیاز به قانون گذاری و رسیدگی در آن حوزه وجود داشت وجود حجم زیادی از قاچاق در این حوزه بیانگر هشدار برای بروزرسانی قوانین بود. پس تعرفه ها را به حداقل می رسانیم تا قاچاق سودی برای متخلفان نداشته باشد. پیش از این ۸۵ درصد سنگ های قیمتی کشور قاچاق می شد.

بیشتر بخوانید

مدیریت عرضه و تقاضای محصولات فولادی با ایجاد شفافیت در زنجیره تامین

غریب پور: برآوردی که انجام شده در حوزه سنگ های خام ۲۳ میلیارد و در حوزه جواهرات ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیارد دلار مبادله مالی صورت می گیرد. باید مدلسازی انجام می شد و با توجه به ارزیابی های انجام شده مدل لبنان و روسیه به کشور ما بسیار شبیه بود. ما از مدل Swot و پایه های تهاجمی و توسعه ای استفاده می کنیم و از بخش های بسیاری برای دستیابی به اهداف برنامه ریزی شده کمک گرفتیم.

ایمیدرو چه برنامه هایی برای توسعه این صنعت در کشور دارد؟

رئیس هیئت مدیره عامل ایمیدرو: هدفگداری ما برای سال ۱۴۱۰ است؛ ما در حوزه سنگ های خام ۲ درصد و در حوزه جواهر یک درصدی سهم دنیا به دست خواهیم آورد که متناسب با جمعیت کشور است. با توجه به رشد جهانی این صنعت در آن زمان یک درصد از سهم بازار باید حجم مبادله کشور را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

بزرگترین فعالان بازار گوهر سنگ در دنیا چه کشورهایی هستند؟

غریب پور: در دنیا به دلیل حضور یهودیان اطلاعات شفافی وجود نداشت و در حال حاضر مبادلات سنگ خام کشور ما ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار و جواهرات کشور ما ۲.۴ میلیون دلار است. باید این ۱۰۰ میلیون دلار در حوزه سنگ ها به یک میلیارد و در حوزه جواهرات به ۱۰ میلیارد دلار برسد. در حال ساختار سازی هستیم و پایه های توسعه این صنعت را فراهم می کنیم. در نظر داریم تا در دو فاز، یکی در بازه ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۵ و فاز دوم را از سال ۱۴۰۵ تا ۱۴۱۰ اجرایی کنیم. فاز اول شامل ۵ استراتژی و فاز دوم شامل ۳ استراتژی می شود. هر کدام از این استراتژی ها شامل برنامه و پروژه است که باید به صورت جزئی مشخص شود.باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید