152718

ضرورت های روز در تعامل حرفه ای و تفاهم صنعت و رسانه

دنیای معدن -17 مرداد در تقویم رسمی کشور به نام خبرنگاران به عنوان دیدبانان توسعه جامعه و مبشّران آگاهی جامعه نامیده شده و فرصتی است برای قدردانی از اصحاب خبر و رسانه برای یک سال زحمت طاقت فرسا در مسیر رسالت خطیری که بر عهده دارند.

به گزارش دنیای معدن به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خراسان، تحول فناوری، که امروز همه عرصه ها را در برگرفته، روزنامه نگاران را با روزگاری تازه مواجه کرده است؛ ظهور مفاهیمی مثل «شهروند-خبرنگار» و نشر پیاپی هر آن چیزی که «خبر» تصور می شود فارغ از ارزش حرفه ای و در پی آن کاهش مصرف سرانه مطبوعات در سبد هزینه خانوارها، چالشی برای رسانه های رسمی و شناسنامه دار ایجاد کرده و «نظم ارتباطات عمومی» را تحت تاثیر قرار داده است و پوشیده نیست که برخورد سطحی و روبنایی با موضوعات مهم عمومی بعضا تا چه میزان می تواند خسارت آفرین باشد.
رسالت دشوار روزنامه نگاران اصیل این عصر، در «حفظ چارچوب های اخلاقی» و «ترویج ارزش های اجتماعی»، به واسطه شناخت ایشان از مسئولیت خود، به مراتب سنگین تر از گذشته است.
در عین حال این شرایط، فرصتی است برای رسانه ها تا به «گزارش گری» (به معنای ارزیابی تفصیلی رویدادها)، تضارب آرا و نشر دیدگاه های علمی و تحلیلی پرداخته و نیز با مراقبت بر صحت و سقم اخبار، «اعتماد» افکار عمومی را پاس بدارند.
با این نگاه، «ارزش های رسانه ای» و «اصول حرفه ای»، نقطه تفاهم بنگاه¬های بزرگ تولیدی (و دارای ابعاد ملی) نظیر «مجتمع فولاد خراسان» با نهاد رسانه است.
از سویی رسانه ها و خبرنگاران نقش یکتا و بی بدیلی در حفظ و ارتقای روحیه ـتعهد اجتماعی» دارند. تقویت وفاق ملی، پرداختن به موضوعات توسعه منطبق بر الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، کمک به شرکت های و صنایع کلیدی برای ایفای هر چه بهتر مسئولیت اجتماعی، دیدبانی مسایلی مانند «توسعه پایدار»، «محیط زیست»، «اشتغال» مسایلی هستند که باید بیش از پیش در متون رسانه ای ما نمود پیدا کنند.
تقویت امید و نشاط در میان مردم و جامعه را هم می توان به عنوان یک انتظار از رسانه های ما مطرح کرد؛ امیدی که انگیزه بخش تولید و سازندگی باشد ودر برابر هجمه های ظالمانه علیه کشور و مردم ما و سیاه نمایی هایی که امید مردم را نشانه رفته؛ بشارت دهنده ی روشنی و امید باشند.
«روز خبرنگار» را به عنوان روز گرامیداشت دیدبانان جامعه غنیمت شمرده و خدمت یکایک خبرنگاران و اصحاب رسانه برای یک سال تلاش، در شرایط دشوار موجود که شیوع ویروس جهانگیر کرونا هم بر دشواری و سختی در همه عرصه ها از جمله کار شما افزوده است، صمیمانه خدا قوت و دست مریزاد عرض می کنم و امیدوارم این مناسبت، سرآغاز و «پیش خبر» تعامل بیش از پیش رسانه های گروهی و تلاشگران عرصه کار و تولید، به ویژه «مجتمع فولاد خراسان» به عنوان بزرگترین جبهه صنعتی شرق کشور و رسیدن ایران و ایرانی به جایگاهی باشد که شایسته نام و تاریخ بلند آن است.
کسری غفوری
مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان

دیدگاهتان را بنویسید