146836

«صنعت مس» در مسیر درخشان جهش تولید

«تولید»، «فروش»، «توسعه» و «جهش در فعالیت‌های مربوط به حوزه مسوولیت‌ اجتماعی با هدف رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار» چهار استراتژی راهبردی شرکت مس در سال گذشته برای تحقق رونق تولید و فراهم کردن زیرساخت‌های جهش تولید و گسترش عدالت اجتماعی در سال گذشته بود.

اردشیر سعدمحمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران «تولید»، «فروش»، «توسعه» و «جهش در فعالیت‌های مربوط به حوزه مسوولیت‌ اجتماعی با هدف رفع محرومیت در مناطق کم‌برخوردار» چهار استراتژی راهبردی شرکت مس در سال گذشته برای تحقق رونق تولید و فراهم کردن زیرساخت‌های جهش تولید و گسترش عدالت اجتماعی در سال گذشته بود. شرکت مس با تعهد حداکثری به این چهار استراتژی در پایان سال۱۳۹۸ با همت و تلاش تمام سخت‌کوشان صنعت مس موفق به تولید ۲۵۰ هزار و ۱۳۳ تن کاتد به‌عنوان بالاترین تولید تاریخ شرکت مس، رشد ۱۲۷ درصدی فروش نسبت به سال قبل، بازدهی ۱۴۶ درصدی سهام شرکت مس به‌عنوان بالاترین میزان بازدهی سالانه شرکت، دستیابی به رکورد حفاری اکتشافی بیش از ۷۰ هزار متر در سال ۱۳۹۸ به‌عنوان بالاترین متراژ حفاری طی ۵ سال گذشته، رکورد تاریخی کمترین قیمت تمام‌شده مس کاتدی و کنسانتره مس، بومی‌سازی بیش از ۵۰۰ قطعه و تجهیز در صنعت مس، احداث ۷۰ زمین چمن مصنوعی در روستاهای کشور، برگزاری ۱۳ دوره اردوی جهادی پزشکی و درمانی و برگزاری موکب‌های کمک‌رسانی به سیل‌زدگان و پذیرایی از زائران امامان معصوم شد.

حال در ابتدای سال ۹۹ و سالی که به نام «جهش تولید» از سوی مقام معظم رهبری نام‌گذاری شده است بسیار مفتخریم که بهره‌برداری از چهار طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد، پروژه احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک خاتون‌آباد، پروژه احداث انبار کنسانتره مس و پروژه احداث کارخانه تولید اکسی‍ژن در صنعت مس را با سرمایه‌گذاری ۲۵۲ میلیون یورو به‌علاوه ۲۲۱ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۲۴۸ نفری با دستور دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور محترم آغاز کردیم تا برای نخستین‌بار ظرفیت تولید مس به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۱۱۸ میلیون یورویی و ۱۱۱ میلیارد تومانی و اشتغال‌زایی ۱۲۰ نفری و همچنین با هدف افزایش ۵۰ درصدی تولید مس آندی از ۸۰ هزار تن به ۱۲۰ هزار تن در سال، با اهداف زیست‌محیطی و افزایش تولید و استفاده از آخرین فناوری‌های روز دنیا در تولید مس آندی در اواسط سال گذشته آغاز شد و ظرف مدت ۵ ماه با تکیه بر توان داخلی به بهره‌برداری رسید. پروژه احداث کارخانه تولید اسید سولفوریک خاتون‌آباد با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون یورو و ۷۵ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۶۵ نفر و اهداف صددرصد زیست‌محیطی و تبدیل شدن صنعت مس به یک صنعت سبز با هدف تولید ۶۰۰ هزار تن اسید سولفوریک در سال نیز تعریف و اجرا شد.

با بهره‌برداری از این کارخانه، خروجی غبار در کارخانه ذوب خاتون‌آباد به صفر رسیده و خروجی گازهای مضر به عدد ۲۵۰ppm که زیر استانداردهای جهانی قرار دارد رسیده است. علاوه‌بر این و با توجه به حیاتی بودن صرفه‌جویی در منابع آبی کشور در طراحی این کارخانه به جای آب از هوا در خنک‌کننده‌های کارخانه استفاده شده است و این موضوع کاهش قابل‌ملاحظه مصرف آب را در استانی که کم آب محسوب می‌شود به‌دنبال خواهد داشت. پروژه احداث انبار کنسانتره مس به ظرفیت ۶۰ هزار تن در سال به‌دنبال افزایش ظرفیت کارخانه ذوب و با هدف جلوگیری از اتلاف فیزیکی ماده ارزشمند کنسانتره مس، طراحی و اجرا شد تا بهره‌وری بیشتری برای صنعت مس به همراه داشته باشد. کارخانه تولید اکسی‍ژن به ظرفیت ۴۴۰ تن در روز به‌عنوان چهارمین طرحی که در جریان افتتاح طرح‌های ملی صنعت مس به بهره‌‌برداری رسید یکی از زیرپروژه‌های طرح توسعه ذوب مس خاتون‌آباد است که به‌منظور تامین اکسیژن موردنیاز فرآیند غنی‌سازی هوای کوره جدید فلش و متعاقبا غنی‌سازی هوای مورد نیاز کوره‌های کنورتر طراحی و اجرا شده است.

برای دو طرح انبار کنسانتره و کارخانه تولید اکسیژن جمعا ۳۴ میلیون یورو و ۳۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است و منجر به اشتغالزایی ۶۳ نفری خواهد شد. جای خوشحالی است که صنعت مس در مسیر درخشان توسعه و تولید روزافزون قرار گرفته است و برای نخستین بار در سال جهش تولید با اتکا به پروردگار متعال و رهنمودهای مقام معظم‌رهبری و توجه ویژه دولت محترم از مرز تولید ۲۷۰ هزار تن مس کاتدی عبور خواهیم کرد و با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد و ۲۷۰ میلیون یورو به‌علاوه ۲۰ هزار میلیارد تومانی که در دستور کار داریم ظرف دو سال آینده تولید کنسانتره را از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن به ۲ میلیون تن در کشور ارتقا خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید