134715

کسب رتبه نخست تحقیقات فراوری عناصر نادر خاکی در خاورمیانه توسط ایران

دنیای معدن - رییس مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران گفت: جمهوری اسلامی از نظر تحقیقات فراوری عناصر نادر خاکی در بین کشورهای منطقه و خاورمیانه رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

' غلامرضا ملاطاهری 'افزود: یکی از پروژه های مهم مرکزتحقیقات فراوری مواد معدنی ایران، پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی است و اکنون برنامه تامین تجهیزات و توسعه امکانات فراوری مرکز پیش بینی شده و تست موفق این پایلوت اهمیت بسزایی در صنعتی سازی تولید این عناصر در کشور دارد .
این مقام مسئول اضافه کرد: طرح استحصال فلزات یا عناصر نادر خاکی از منابع معدنی چندی پیش رتبه برتر پژوهشی پنجمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت را از آن سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) کرد.
ملاطاهری در این زمینه یادآور شد: مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی با استفاده از منابع پژوهشی ایمیدرو و همکاری یک شرکت هندی صاحب دانش فنی، طرح استحصال فلزات عناصر نادر خاکی از منابع معدنی را پارسال اجرا کرد.
وی تصریح کرد: این مرکز درصد است تجهیزات جدیدی را برای فراوری عناصر نادر خاکی ابداع و یا مهندسی معکوس کند و ضمن توجه به صرفه جویی در هزینه ها، کمبود تجهیزات را با ساخت، اجرا و نصب آنها برطرف سازیم.
به گفته ملاطاهری، پیش بینی می شود در نیمه نخست سال آینده این تست پیوسته استحصال عناصر نادرخاکی برای نخستین بار اجرا شود.
وی اضافه کرد: امسال در حوزه اکتشاف عناصر نادر خاکی با سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همکاری خوبی داریم و در عین حال سازمان ایمیدرو در عرصه فعالیت اکتشافی در دولت یازدهم پیشگام شد و اکنون در تکمیل زنجیره اکتشاف با این سازمان همکاری صورت می گیرد.
رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: ١٧ نوع عنصر نادرخاکی (با احتساب اسکاندیم و ایتریم ) در طبییعت یافت می شود و بررسی ها حاکی از وجود عناصر نادرخاکی مانند سریم ، لانتانیم ، نئودینیم ، اتریم و اسکاندنیم در ایران است.
به گفته وی، ایران اکنون در بخش استحصال عناصر نادر خاکی، دانش فنی لازم را به دست آورده و آن را بومی سازی کرده است و پیش بینی می شود در این بخش به نتایج ارزشمندی در آینده دست یابد.
ملاطاهری افزود: امروز جمهوری اسلامی عناصر نادرخاکی را از جمله در صنایع شیشه، پتروشیمی (کاتالیست ها)، صنایع خودرو، باتری قابل شارژ و صنایع نظامی مورد استفاده قرار می دهد.
وی خاطرنشان ساخت: گرایش به تولید و بهره گیری از خودروهای برقی ( هیبریدی ) با توجه به استفاده از عناصر نادر خاکی در باتری آنها، در واقع بازار مصرف عناصر نادرخاکی را رونق می بخشد و در حقیقت بازار جدیدی برای این منظور شکل می گیرد.
ملاطاهری تاکید کرد: امروز آلودگی های زیست محیطی بویژه آلایندگی ناشی از سوخت نامناسب خودروهای بنزینی در سطح جهان موجب شده تا رویکرد تولید خودروهای برقی (هیبریدی) مورد توجه قرار گیرد و کارشناسان برآورد کرده اند تا سال 2020 میلادی 50 تا 60 درصد خودروها برقی شوند، بنابراین بهره گیری از عناصر نادر خاکی اهمیت بسزایی خواهد داشت.
این مقام مسئول افزود: اکنون مرکز در قالب طرح عناصر نادر خاکی با کشور فنلاند به عنوان یک کشور توانمند اروپایی در بخش معدن و صنایع معدنی همکاری خوبی دارد و علاوه بر این در حوزه اکتشاف و فراوری نیز این ارتباط برقرار است.
او همچنین گفت که فنلاندی ها در شناسایی عناصر نادر خاکی در منطقه سنگان ( خراسان رضوی) و انجام آنالیز های خاص با ما تعاملات مناسبی داشتند.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات صورت گرفته و گزارش منابع بین المللی، امروز میزان ذخایر جهانی عناصر نادر خاکی نزدیک به 100 میلیون تن و میزان تولید و مصرف سالیانه این مواد به 120 هزار تن می رسد.
چین حدود 85 درصد تولید جهانی عناصر نادر خاکی را در اختیار دارد و آمریکا، روسیه، برزیل، سوئد، هندوستان، مالزی و استرالیا بقیه بازار را در اختیار دارند.
جمهوری اسلامی دارای 68 نوع مواد معدنی است که براساس مطالعات پیشین حدود 60 میلیارد تن ذخیره معدنی اکتشافی دارد که از این رقم نزدیک به 40 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.

دیدگاهتان را بنویسید