دنياي معدن : توسعۀ شبكه‌هاي دانشي در گروه فولاد مباركه
شنبه، 1 آذر 1399 - 07:18 کد خبر:169121
دنياي معدن - در تقويم فولاد مباركه يكم آذرماه سالروز كسب جايگاه يازدهم توسط شركت فولاد مباركه در بين شركت‌هاي دانشي برتر آسيا در سال 1396 است. به همين مناسبت محمد ناظمي هرندي مدير تضمين كيفيت و تعالي سازماني فولاد مباركه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد اظهار داشت: در فضاي پرتلاطم كسب‌وكار امروزي، سازمان‌ها همواره در پي كسب مزيت رقابتي و ارتقاي قابليت‌هاي خود در مقايسه با ساير رقبايشان هستند. دانش به‌عنوان سرمايۀ ارزشمندي كه مي‌تواند منبعي براي خلق ارزش باشد، امروزه بيش از پيش موردتوجه قرار گرفته و از عوامل اصلي پيش‌برندۀ هر سازمان در فضاي رقابتي به شمار مي‌آيد، تا آنجا كه از آن به‌عنوان يكي از مهم‌ترين دارايي‌هاي نامشهود سازمان ياد مي‌شود.


به گزارش دنياي معدن، ناظمي در ادامه ضمن اشاره به ابداع مفهوم مديريت دانش در سال‌هاي اخير خاطرنشان كرد: تعاريف گوناگوني توسط افراد مختلف براي مفهوم مديريت دانش ارائه شده است كه يكي از معروف‌ترين آن‌ها به فرايندي اشاره دارد كه شناسايي، كسب، ايجاد و نگهداري و به‌كارگيري دانش را براي افراد سازمان در زمان مناسب فراهم مي‌كند.

مدير تضمين كيفيت و تعالي سازماني شركت فولاد مباركه در ادامه گفت: فولاد مباركه پس از عبور از دوران ساخت و بهره‌برداري و ورود به دوران رشد و توسعه، نگاه دانش‌محور در سازمان را دنبال كرده است. در واقع دانش و تجربۀ كسب‌شده در آن دوران موتور محرك اصلي در دوران توسعه بوده است.

وي تأسيس شركت مهندسي فولاد، راه‌اندازي موفق شركت فولاد هرمزگان، شركت فولاد سفيددشت و فولاد سنگان را در كنار ديگر توسعه‌هاي شكل‌گرفته در سال‌هاي گذشته، گواهي بر اثبات اين ادعا دانست و گفت: در حوزۀ كاركنان نيز با تمركز بر توسعۀ كار تيمي و مشاركتي و ايجاد زيرساخت‌هاي اطلاعاتي و دانشي، زمينۀ ايجاد فرهنگ تسهيم و اشتراك‌گذاري دانش و تجارب فراهم شده است.

محمد ناظمي هرندي در ادامه خاطرنشان كرد: فولاد مباركه در زمينۀ پياده‌سازي و اجراي مفاهيم مديريتي در سازمان همواره كوشيده با بهره‌گيري از الگوهاي معتبر جهاني، بهترين رويكردها را طراحي و اجرا كند.

وي در ادامه مدل MAKE: Most Admired Knowledge enterprise را يكي از معتبرترين الگوها در زمينۀ مديريت دانش  دانست و افزود: با ارائۀ يك الگوي جهاني براي سازمان‌هاي دانش‌محور، به‌صورت سالانه جايزه‌اي در سطوح ملي، قاره‌اي و جهاني تعريف شده است. فولاد مباركه از سال 1390 وارد فرايند ارزيابي اين جايزه شد كه توسط دانشگاه صنعتي شريف به‌عنوان نمايندگي MAKE در ايران برگزار مي‌گرديد. اين شركت در سال‌هاي 90 تا 93 به‌عنوان سازمان دانشي برتر ايران معرفي شد و در سال 94 براي اولين مرتبه در جمع 25 شركت برتر آسيا قرار گرفت. نهايتا در ادامۀ اين مسير در سال 96 موفق شد با كسب رتبۀ يازدهم آسيا در كنار شركت‌هايي همچون سامسونگ و تويوتا قرار گيرد.

وي ضمن اشاره به برگزاري جايزه‌اي با عنوان MIKE: Most Innovative Knowledge enterprise در  دانشگاه هنگ‌كنگ به‌صورت سالانه، موفقيت فولاد مباركه در كسب اين جايزۀ جهاني در سال 98 را  يادآور شد و گفت: از برنامه‌هاي آتي سازمان در حوزۀ مديريت دانش مي‌توان به توسعۀ شبكه‌هاي دانشي در سطح گروه فولاد مباركه، ايجاد انجمن‌هاي تخصصي و تكميل نقشه‌هاي دانش فرايندي اشاره كرد.