دنياي معدن : مدير فروش داخلي فولاد مباركه: مراكز خدماتي؛ بستري مناسب براي سرويس‌دهي به مشتريان
شنبه، 1 آذر 1399 - 07:15 کد خبر:169118
دنياي معدن - چهار مديريت فروش داخلي، صادرات، مديريت محصولات و پشتيباني فروش و بازاريابي به‌منظور تحقق مسئوليت‌هاي معاونت فروش و بازاريابي شركت فولاد مباركه انجام وظيفه مي‌كنند. خبرنگار فولاد در گفت‌وگويي با محمد تاجمير رياحي مدير فروش داخلي شركت فولاد مباركه از نقش مراكز خدماتي در توزيع مناسب و كنترل بازار و عرضۀ مناسب محصول جويا شد كه در ادامه بخشي از آن را از نظر مي‌گذرانيد.


لطفا دربارۀ نقش و وظيفۀ مديريت فروش داخلي توضيح دهيد.

 بازاريابي  و فروش انواع محصولات توليدي در بازار داخل، مديريت سفارش‌هاي صادره تا زمان توليد و حمل، رسيدگي به ادعاهاي  احتمالي، جمع‌آوري اطلاعات بازار، مديريت تقاضا و قيمت و توسعۀ بازارهاي فروش ازجمله وظايف مهم  اين  واحد است.

كانال‌هاي توزيع و فروش محصولات فولاد مباركه را معرفي كنيد.

شركت فولاد مباركه براي پاسخ‌گويي و تأمين نياز بخش وسيع‌تري از متقاضيان خريد و توزيع گستردۀ محصولات خود در همۀ سطوحِ مصرف و در تمامي گسترۀ جغرافيايي كشور، كانال‌هاي توزيع و فروش خود را در سه بخش عرضه در بورس كالا، ادارات فروش و مراكز خدماتي و تعاوني‌ها طراحي و پياده كرده است.

با توجه به ميزان توليدات شركت فولاد مباركه و تعداد خريداران و مصرف‌كنندگان ورق‌هاي فولادي، عرضۀ محصول در سطح خرده‌فروشي نمي‌تواند مستقيما در واحد فروش شركت صورت گيرد. درعين‌حال شركت فولاد مباركه با رسالتي كه براي خود قائل است، مايل نيست اين بخش از بازار مصرف را ناديده بگيرد. به همين لحاظ اقدام به تأسيس مراكز خدماتي در استان‌ها نموده است. اين شركت‌ها با فراهم آوردن امكاناتي همانند انبارهاي سرپوشيده و مجهز، خطوط برش كلاف و تبديل آن به ورق، خطوط دوباره‌پيچي و سبك‌سازي كلاف و نيز تجهيزات ديگري كه مي‌تواند به مصرف‌كنندگان خرد خدمات لازم را ارائه كند، محصولات عمدتا انباري را از فولاد مباركه خريداري و با برش دادن و خرد كردن و اصلاح، در اختيار كارخانه‌هاي توليدي كوچك و مصرف‌كنندگان قرار مي‌دهند. اين محصولات اغلب به‌دليل داشتن عيوب ظاهري يا كيفي مورد تأييد واحد كنترل كيفيت نيست و به‌عنوان محصول انباري درجه يك يا درجه دو از سفارش‌هاي خط توليد جدا شده و در انبار جهت ثبت سفارش ذخيره شده است.

قدري در مورد مراكز خدماتي توضيح دهيد.

مراكز خدماتي شركت‌هايي هستند كه طبق توافق با فولاد مباركه متعهد شده‌اند محصولات تحويلي (عمدتا انباري) را با ارائۀ خدمات تكميلي مناسب و به‌صورت خرده‌فروشي در سطح استان يا منطقۀ جغرافيايي تعيين‌شده در اختيار مصرف‌كنندگان نهايي و صنعتگران كوچك قرار دهند. از ابتداي راه‌اندازي شركت فولاد مباركه، مراكز خدماتي به‌عنوان شبكۀ خرده‌فروشي محصولات شركت شروع به فعاليت كردند. در ابتدا اين مراكز در قالب هلدينگ فولاد متيل ايجاد و در سال‌هاي بعد مراكز خصوصي و مراكز تابعۀ هلدينگ آتيه‌فولاد نقش‌جهان نيز راه‌اندازي شدند.

مراكز خدماتي در شبكۀ فروش فولاد مباركه چه نقشي بر عهده دارند؟

اين مراكز كه در سطح كشور فعاليت مي‌كنند، وظيفۀ توزيع محصول به‌صورت خرده‌فروشي بين كارگاه‌هاي كوچك توليدي را به عهده دارند. تأسيس اين مراكز تجربۀ موفقي است كه مي‌تواند الگويي براي طراحي شبكۀ توزيع گسترده و بلاواسطۀ محصول از توليدكننده تا مصرف‌كننده و درعين‌حال خودداري از گسترش ساختار فروش باشد. بديهي است اين شبكه هنگامي صددرصد موفق خواهد بود و به اهداف خود دست خواهد يافت كه مراكز خدماتي با حركت در مسير اهداف تعيين‌شده و با رعايت موارد ذيل تمام توان خود را به كار گيرد و منافع بلندمدت را بر منافع كوتاه‌مدت و مقطعي ترجيح دهد.

وظايف تعريف‌شدۀ اين مراكز به‌طوركلي ارائۀ خدمات به مشتريان فولاد مباركه و خرده‌فروشي است و اهم اين وظايف به‌صورت زير تعريف شده است:

1.بازاريابي و فروش محصولات فولاد مباركه به مصرف‌كنندگان كوچك محصولات فولادي

مصرف‌كنندگان محصولات فولادي كه مصرف ساليانۀ آن‌ها بيش از 1000 تن محصول گرم و يا بيش از 500 تن محصول سرد و 250 تن محصول پوشش‌دار باشد، مي‌توانند به‌صورت مستقيم از شركت خريد و كد مشتري دريافت نمايند و مشتريان داراي مصرف كمتر به مراكز خدماتي در هر استان معرفي مي‌گردند. مراكز خدماتي موظف‌اند حداكثر نياز اين مشتريان را از طريق محصولات سفارش خط و انباري تأمين كنند.

2.اصلاح و جداسازي محصولات انباري درجه دو و فروش آن به مشتريان داراي حساسيت كم

با توجه به اينكه توليد محصولات درجه دو اجتناب‌ناپذير است، اين محصولات به مراكز خدماتي ارسال مي‌شود تا پس از برش‌كاري و دسته‌بندي به مصرف‌كنندگان مرتبط عرضه شوند.

3.ارائۀ خدمات موردنياز مشتريان (شامل انواع برش عرضي و طولي، سبك‌سازي كلاف، اصلاح لبه‌ها و ...)

به‌منظور سرعت بخشيدن به توليد در فولاد مباركه، بخش قابل‌توجهي از خدمات محصولات به مراكز خدماتي واگذارشده است و مراكز خدماتي بايد برحسب نياز مصرف‌كنندگان استان محل استقرار، نسبت به تجهيز كارگاه‌هاي خود اقدام كنند.

4.توزيع مناسب محصولات در تمام نقاط كشور، به‌ويژه بين توليدكنندگان با مصارف كم (خرده‌فروشي)

به‌منظور پوشش تمام مصرف‌كنندگان محصولات فولادي، به‌ويژه در استان‌هاي كمتر بهره‌مند كشور، در هر استان يك مركز خدماتي تأسيس شد تا محصولات فولاد مباركه در تمام نقاط كشور عرضه و علاوه بر توزيع مناسب و توجه به نياز تمام توليدكنندگان، مخصوصا مشتريان با مصارف كم، مسئوليت اجتماعي شركت تكميل گردد و نقش بازارسازي براي توليدات آيندۀ شركت بهتر اجرا شود.

5.پيگيري و تأمين نياز صنعتگران و مصرف‌كنندگان كوچك مناطق مختلف كشور از طريق ساير تأمين‌كنندگان جهت فعال ماندن صنايع در اقصي نقاط كشور

6.استفاده از مراكز خدماتي به‌عنوان پايگاه‌هاي توزيع استاني

مراكز خدماتي در هر استان مي‌توانند به‌عنوان پايگاه توزيع محصولات فولاد مباركه و ارائۀ خدمات براي مشتريان مستقيم شركت مخصوصا براي حمل ريلي كالاهاي مشتريان مورداستفاده قرار گيرند. در حال حاضر تعداد پنج مركز به ريل متصل‌اند و در سه سال آينده مراكز خدماتي بيشتري به شبكۀ ريلي متصل خواهند شد.