220508

در پنجمین کنگره ملی دوسالانه زغال سنگ در گفتگو با خبرنگار دنیای معدن :

چشم‌انداز نزدیک صنعت زغال سنگ مثبت است

دنیای معدن -محبوبه ناطق- پنجمین کنگره ملی زغال‌سنگ به دلیل شرایط کرونا 9 و 10 شهریور ماه به صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش دنیای معدن، سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ کشور در این باره به خبرنگار دنیای معدن گفت: در پنجمین کنگره ملی دوسالانه زغال سنگ در قالب سه سخنرانی و 30 مقاله علمی به بحث درباره زغال سنگ و مسائل پیرامونی آن پرداخته شد چنانکه در 9 سرفصل استخراج، اکتساف تا فرآوری این مقالات ارائه شد.


صمدی با بیان اینکه این کنگره، یک کنگره دانشجویی است که کارهای پژوهشی انجام شده در حوزه‌های فرآوری، شیوه‌های نوین استخراج زغال سنگ، محیط زیست، بالابردن ضریب ایمنی معادن زیرزمینی،تهویه، گاززدایی و مکانیک سنگ ارائه و مطرح شده است.


دبیر انجمن زغال سنگ کشور همچنین افزود: من نیز در این کنفرانس در خصوص آخرین تحولات حوزه زغال سنگ مقاله‌ای ارائه دادم و در آن مطرح کردم مصرف زغال سنگ در کشور با شیب تندی رو به افزایش است و مصرف آن به سه میلیون تن رسیده است در حالی که تولید زغال سنگ در کشور 1.800 میلیون تن است.


صمدی ادامه داد: به این شکل صنایع مصرف‌کننده زغال سنگ ناچار به واردات زغالی سنگ مورد نیاز خود از خارج هستند درحالی که داشتن مشتری داخلی بسیار به سرمایه‌گذاران انگیزه می‌دهد. این میزان نیاز به زغال سنگ به معنای یک بازار خوب و قوی برای تولیدات زغال سنگ کشور و توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در این حوزه به شمار می‌رود.


دبیر انجمن زغال سنگ کشور تصریح کرد: در کنار این افزایش 6برابری قیمت زغال سنگ از سال 97 تاکنون بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان زغال سنگ داخل را حل کرده و سرمایه‌گذاری در این حوزه را دارای توجیه اقتصادی نموده است.


صمدی در ادامه به سوال ما درباره بازار زغال سنگ حرارتی پاسخ داد و گفت: با اینکه در ایران بازاری برای مصرف زغال سنگ حرارتی وجود نداشت و به همین دلیل استخراج این نوع زغال سنگ خیلی کم صورت می‌گرفت، با افزایش درخواست برای این ماده معدنی، و ایجاد مصارف جدید برای آن در فرآوری سرب و روی و سنگ آهن، درحال حاضر در شرایط مساوی با زغال سنگ کک‌شو، کمبود بیشتری برای زغال سنگ حرارتی وجود دارد. به همین دلیل برای سرمایه‌گذاران ورود به این حوزه نیز دارای توجیه اقتصادی گشته و افق پیش رو را برای صنعت زغال سنگ مثبت و دارای چشم‌انداز خوبی کرده است.


وی با اشاره به میزان تولید انواع زغال سنگ در سال گذشته تصریح کرد: در سال 99 بیش از 1.800میلیون تن کنسانتره زغال سنگ، زغال سنگ حرارتی بالغ بر 400هزار تن و حدود 3.200میلیون تن زغال سنگ خام تولید شده است. آخرین قیمت زغال سنگ که درصدی از شمش فولاد خوزستان است در مرداد ماه سال جاری 3.700 پایه قیمتی برای هر تن می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید