252448

معاون استاندار کرمان: صندوق بازنشستگی فولاد در واگذاری شرکت زغال‌سنگ کارشکنی می‌کند

دنیای معدن - معاون اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه واگذاری شرکت معادن زغال سنگ استان از صندوق بازنشستگی فولاد(ذیل وزارت تعاون) به صدر تامین(زیرمجموعه شستا و وزارت تعاون) می‌تواند مشکلات این معادن را رفع کند گفت: این صندوق باوجود دستور وزیر تعاون و تصویب در هیات امنای تامین اجتماعی، در بحث واگذاری این شرکت کارشکنی می‌کند.

امیر حسن‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بنا به دستور استاندار کرمان، سال گذشته تیمی کارشناسی برای بررسی و رفع مشکل شرکت معادن زغال سنگ کرمان تشکیل و جمع بندی کارشناسی به وزیر در سفر به کرمان ارائه شد.

وی با بیان اینکه شرکت معادن زغال سنگ استان کرمان همواره مشکل بدهی داشته است افزود: صندوق بازنشستگی فولاد که به عنوان بالادستی این شرکت راهبری و هدایت زغال سنگ کرمان را انجام می دهد، یک شرکت تخصصی معدنی نیست و در حوزه مستمری فعالیت دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان بیان کرد: از زمانی که معادن زغال سنگ کرمان به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده هیچ گونه توسعه در آن اتفاق نیفتاده و وزیر تعاون نیز در سفر به کرمان، وضعیت این شرکت را از نزدیک بازدید کرد و مجموعه استان در آنجا به وزیر پیشنهاد داد که باید بحث واگذاری زغال سنگ انجام شود.

وی ابراز داشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهریور ماه این موضوع را در تهران به صورت کارشناسی بررسی، پیگیری و سال گذشته مصوب کرد اما با گذشت سه تا چهار ماه پس از آن هیچ اتفاقی در بحث واگذاری اتفاق نیفتاده است.

 

امیر حسن زاده معاون اقتصادی استانداری کرمان

جزییات واگذاری ذیل یک وزارتخانه

حسن زاده ادامه داد: مجدد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور به پیگیری و تصویب موضوع در هیات امنای تامین اجتماعی را داد و همانجا مقرر شد که شرکت زغال سنگ به عنوان زیر مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد به شرکت صدرتامین به عنوان زیر مجموعه شستا واگذار شود و در مقابل شستا نیز پس از انجام فرایند قیمت گذاری، سهام ممتاز در قبال این شرکت به صندوق پرداخت کند.

وی تاکید کرد: متاسفانه تا این لحظه هیچ کار عملیاتی برای انجام فرایند واگذاری نشده و مشکل کار بیشتر در مجموعه صندوق بازنشستگی فولاد است.

گلایه استاندار و قول وزیر

حسن زاده ادامه داد: به همین علت، استاندار کرمان در سفر اخیر به تهران این گلایه را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه ریاست جمهوری اطلاع و وزیر نیز قول داد که فرایند واگذاری این شرکت به نقاط امیدوار کننده‌ای برسد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: تکمیل زنجیره زغال سنگ پس از واگذاری باید پیگیری شود و دانش معادن مشابه نیز به کرمان بیاید تا به سمت تولید مکانیزه و نیمه مکانیزه برویم.

وی عنوان کرد: همچنین توقع داریم شرکت صدر تامین، فعالیت اکتشافی و سرمایه گذاری جدید را در معادن زغال سنگ کرمان پیگیری کند زیرا بحث اکتشاف در معادن زغال سنگ تاکنون باز نشده؛ حتی برخی سرمایه گذاران خارجی تمایل دارند در استان کرمان فعالیت کنند اما شرکت زغال سنگ پذیرای آنان نیست و جای کار در این حوزه وجود ندارد.

حسن زاده افزود: همزمان با تغییر مدیریت و واگذاری شرکت معادن زغال سنگ استان کرمان باید فعالیت های توسعه‌ای نیز پیگیری و انجام شود تا زغال سنگ کرمان به ثمر بنشیند؛ صِرف واگذاری به‌تنهایی مشکلات این معادن را رفع نمی کند.

وی در ادامه با اشاره به دیگر مزایای واگذاری این شرکت به شستا که این هلدینگ معادن زغال سنگ طبس را نیز زیرمجموعه خود دارد گفت: معادن زغال سنگ خوبی در استان کرمان و منطقه طبس وجود دارد، ضمن آنکه بازار مصرف تولید زغال را در ایران و شرکت ذوب آهن اصفهان داریم و سپردن این شرکت به شستا که خود تولید و مصرف کننده این صنعت است، در جهش تولید نیز اثرگذار خواهد بود.

صادرات زغال سنگ به جای واردات

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه باوجود ظرفیت های موجود، نباید خرید زغال سنگ از خارج از کشور ادامه یابد تصریح کرد: قیمت این محصول به ازای هر تن در داخل کشور ۵۰ میلیون ریال و قیمت وارداتی آن ۱۷۰ میلیون ریال است و در صورت سرمایه گذاری در تولید این محصول، برای بهره برداران صرفه اقتصادی دارد.

وی در پاسخ به برخی کارشناسان که می گویند زغال سنگ ایران کیفیت لازم را ندارد و بایستی زغال خارجی نیز وارد شود گفت: صدر تامین به عنوان متولی زغال کشور می تواند تولید خود را افزایش دهد و محصول داخلی را برای استفاده با زغال سنگ خارجی با توجه به نیاز خود ترکیب کند.

حسن زاده ادامه داد: ضمن آنکه بایستی شرایطی فراهم شود که شرکت زغال سنگ استان کرمان در آینده به سمت صادرات زغال سنگ برود و در نقطه فعلی متوقف نشود؛ استان کرمان در این زمینه طرح جامعی را مصوب کرده و استاندار کرمان در تدوین این طرح، دنبال توسعه زغال سنگ کرمان به صورت کارشناسی است.

وی تاکید کرد: واگذاری معادن زغال سنگ کرمان در واقع با هدف توسعه این معادن پیگیری می شود و در این زمینه بایستی به صورت گام به گام بحث قیمت گذاری، واگذاری، اکتشاف، بازار مصرف، واردات تخصصی خود شرکت و تصاحب بازارهای صادراتی را اجرا کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با بیان اینکه ما باید صادرات زغال سنگ داشته باشیم نه اینکه وارد کننده بمانیم تحلیل کرد: ۱۴ میلیارد تن ذخیره زمین شناسی زغال سنگ در کشور داریم و حدود ۱.۵ میلیارد تن از این میزان، قابل بهره برداری با عملیات معدن کاری است؛ همچنین باید به سمت اکتشاف برویم.

وی با بیان اینکه اکنون حدود چهار میلیون تن زغال سنگ خام در کشور تولید داریم که پس از تبدیل آن به کنسانتره وارد چرخه مصرف می شود افزود: مصرف داخلی کشور حداقل چهار میلیون تن کنسانتره است که ۱.۸ میلیون تن از آن تولید داخل و مابقی را واردات می کنیم.

گلایه کرمان از وزارتخانه

حسن زاده گفت: استاندار کرمان به‌شدت پیگیر اجرای دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری زغال سنگ است و این کار در حوزه استان نیست بلکه در حوزه وزارتخانه اتفاق می افتد و در این زمینه بایستی هر ۲ شرکت فروشنده و خریدار زیرمجموعه وزارت کار باید پای کار بیایند.

وی تاکید کرد: فرآیند واگذاری شرکت معادن زغال سنگ کرمان به صدر تامین مصوبه مجمع و دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دارد اما اجرایی نشده است و گلایه استان از وزارت تعاون نیز به خاطر تاخیر در واگذاری آن است زیرا واگذاری شرکت می تواند دغدغه ها و مشکلات این معادن ازجمله تولید و بیمه و سایر موارد را رفع کند.

به گزارش ایرنا این درحالی است که کارگران معادن زغال سنگ استان کرمان امروز سه شنبه نیز برای چهارمین روز متوالی در اعتراض به برخی مطالبات ،پرداختی ها و همچنین تاخیر در واگذاری شرکت معادن زغال سنگ کرمان به صدر تامین دست به تجمع مقابل این شرکت زدند و طی سال های اخیر نیز این تجمع ها در موقعیت های زمانی مختلف وجود داشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید