248910

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگوی اختصاصی با دنیای معدن مطرح کرد:

مشکل جدی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری صنایع معدنی است

دنیای معدن- مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا معتقد است: امروز مشکل جدی دانش بنیان ها در صنایع معدنی، ضعف تسهیلات و حمایت‌ها برای توسعه فناوری و بومی‌سازی تکنولوژی به ویژه برای فعالیت‌هایی است که ریسک بالایی دارند و زمان‌بر هستند.

مقداد ملکی در گفت و گو با خبرنگار دنیای معدن توضیح داد: واقعیت این است که در شرایط فعلی شرکت‌هایی که برای توسعه فناوری و کارهای عمیق پژوهشی ویژه برای شرکت های بزرگ معدن و صنایع معدنی انجام می دهند، بسیار محدود و ناکافی است.

شرکت کاوشگران صنایع معدنی راشا با محوریت شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات و مشارکت شماری از بزرگترین شرکت های معدنی و فولادی در شهریور ماه ۱۳۹۸ راه‌اندازی شد.

ملکی افزود: پروژه های پژوهشیو توسعه فناوری مرتبط با صنایع معدنی مسیر طولانی چندساله و هزینه های سنگین تا چند ده میلیارد تومان را دارند و صندوق‌هایایجاد شده در این زمینه، قادر به پاسخگویی متناسب نیستند.

وی خاطر نشان ساخت: توسعه صنعت فولاد کشور ، تامین خوراک این صنایع را مورد توجه جدی قرار داده که بهره گیری از فناوریبه منظور استفاده از آهن با عیار پایین ، یک نیاز جدی است.

موضوع سنگ آهن با عیار کم یا هماتیت‌های خاص در شرایطی که منابع سنگ آهن مگنتیت در کشور کم شده و در عین حال معادن هماتیت زیادی وجود دارد، نیازمند راهکار اجرایی است.

به گفته ملکی ، جوان های متخصص کشور در مرحله آزمایشگاهی،به چگونگی بهره گیری از هماتیت ها دست یافته اند ، اما برای عملیاتی و اجرایی سازی این مهم که ریسک زیادی دارد و هزینه ای بالغ بر ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد داشت،به کمک و حمایت نیاز است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به همراه چند شرکت سرمایه‌پذیر خود از جمله گل گهر، گهرزمین، ارفع ، خراسان،چادر ملو و صبانور با توجه به مشکلات موجود در معدن و صنایع معدنی و پتانسیل نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای برقراری ارتباط مؤثر بین دو حوزه، تصمیم به تاسیس شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا گرفتند.

ملکی یاداور شد: شکل گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری یک گام موثر برای حمایت از دانش بنیان‌ها محسوب می شود، اما صنایع معدنی بزرگ و نیازهای پژوهشی و فناوری این بخش باید با نگرش متفاوتی توسط صندوق پژوهش و فناوری مورد توجه قرار گیرند.

وی گفت: بنابر اطلاعات موجود، خروجی صندوق پژوهش و فناوری بیشتر صدور ضمانت نامه هایبانکی است ، در حالی که هدف از شکل گیری این صندوق ، سرفصل دیگری است و باید به آن توجه شود.

ملکی در بخش دیگر این گفت وگو یاداور شد، سازمان ایمیدرو به عنوان سازمان بالادستی صنایع معدنی محسوب می شود و نسبت به شکل گیری تشکیلات ایمینو، یونیدرو و مرکز هوشمندی و... مبادرت ورزیده، اما انتظار می رود ، نسبت به روند فعالیت این زیر‌مجموعه‌ها اهتمام بیشتری داشته باشد و موجب شتاب بخشیدن بیشتر و حرکت رو به جلوی آنها شود.

ملکی خواستار آن شد که سازمان ایمیدرو نسبت به معرفی شرکت های دانش بنیان و فناور نظیر کاوشگران صنایع معدنی راشا به تمامی صنایع معدنی کشور جهت استفاده از دستاوردهای آنان، اقدام نماید و در واقع حمایت معنوی از شرکت های دانش بنیان را اجرایی سازد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در بخش پایانی این گفت و گو خواستار پیاده‌سازی قانون ترک تشریفات در مناقصه‌ها برای دانش‌بنیان‌ها شد و افزود، انتظار می‌رود این موضوع مورد پذیرش نهادهای نظارتی واقع شود تا بدین ترتیب بروکراسی حذف شود و شرکت‌های فناور بتوانند به راحتی به صنایع بزرگ کشور خدمت‌رسانی کنند.

شرکت دانش بنیان کاوشگران صنایع معدنی راشا در چارچوب حمایت، بکارگیری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی،صنعتی و ایده‌های فناورانه گام برمی دارد و توانمندترین حلقه ارتباط موثر بین پژوهش،فناوری و صنعت محسوب می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید