251271

سرنوشت نامعلوم معدنچیان ترکیه

دنیای معدن: با گذشت یک هفته از حادثه رانش کوه و ریزش معدن طلای آناگلد در استان ارزینجان ترکیه، سرنوشت ۹ معدنچی مدفون شده زیر میلیون‌ها تن خاک، نامعلوم و مواد سمی موجود در خاک این معدن، شرایط زیست محیطی منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش دنیای معدن؛ از آنکارا، در جریان این حادثه که روز سه شنبه ۲۴ بهمن رخ داد ۹ کارگر زیر میلیون‌ها تن خاک حاوی سیانور و اسید سولفوریک مدفون شدند.

آلپ ارسلان بایراکتار وزیر انرژی و منابع ترکیه با بیان اینکه تمام مجوز‌های زیست محیطی و تولید معدن طلای آناگولد باطل شده است گفت بطور مرتب از ۹ نقطه نمونه برداری صورت گرفته و تا کنون به خطری که سلامتی آب منطقه را تهدید کند برخورد نکرده‌ایم.

در چارچوب پرونده‌ای که برای این حادثه تشکیل شده ۸ نفر دستگیر شدند که ۶ تن از این افراد از جمله یک مهندس کانادایی شرکت آناگولد (شرکت خارجی) به اتهام کوتاهی در اتخاذ تدابیر لازم و عدم رعایت ضوابط ایمنی کار و بهداشت محیطی روانه زندان شده اند.

از سوی دیگر تلاش نیرو‌های امدادی برای یافتن کارگران ادامه دارد، اما شواهد حاکی از آن است که امیدی برای نجات شان حتی یافتن اجسادشان نمانده، زیرا به گفته وزیر انرژی ترکیه برای خاکبرداری و جابجایی این حجم خاک دستکم به ۴۰۰ هزار کامیون نیاز است.

بر اساس گزارش ۲۷ صفحه‌ای کارشناسان این پرونده علاوه بر شرکت آناگولد چهار شرکت جانبی نیز بعنوان مقصر شناخته شده اند.

برخی رسانه‌های ترکیه اعلام کرده اند این خاک حاوی سیانور و اسیدسولفوریک بود که بدلیل عدم اتخاذ تدابیر فنی دچار رانش شده و این حادثه را رقم زده است.

وزارتخانه‌های ذیربط در ترکیه اعلام کرده اند برای جلوگیری از ورود خاک پسماند این معدن به رود فرات، تدابیر لازم اتخاذ شده است.

پیش از این کارشناسان زیست محیطی در باره مخاطرات استفاده از سیانور در بهره برداری معادن طلا برای آلودگی سفره‌های زیرزمینی آب و اکوسیستم گیاهی و جانوری منطقه هشدار داده بودند.

سال گذشته نیز این معدن بدلیل نشتی لوله‌های سیانید بمدت ۱۵ روز تعطیل شده بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید