252566

ارائه حوزه های چهارگانه همکاری های معدنی ایران و آفریقا

دنیای معدن: محمد رضا موثقی نیا معاون وزیر صمت، حوزه های چهارگانه همکاری های ایران و کشورهای آفریقایی را اعلام کرد.

به گزارش دنیای معدن از روابط عمومی ایمیدرو، رئیس هیات عامل ایمیدرو ظهر امروز در پنل معدن و صنایع معدنی اجلاس ایران و آفریقا که با حضور وزرای معدنی کشورهای آفریقایی برگزار شد، ابتدا اطهار داشت: این پنل شروعی برای توسعه روابط دو طرف و تعیین مسیر آینده تقویت همکاری های پایدار معدنی ایران و آفریقا است.

 

به گفته وی، ایران رتبه پنجم ذخایر کانسنگ مس و رتبه دهم سنگ آهن رتبه دنیا را در اختیار دارد.

موثقی نیا ادامه داد: ایران طبق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه، باید به رشد ۱۳ درصدی در معدن و ۸.۵ درصدی در بخش صنعت دست یابیم.

وی تاکید کرد: این رشد مورد نظر برنامه ها و منابع متعددی در دانش. تجهیرات، مواد اولیه و... نیاز دارد.

حوزه های همکاری

معاون وزیر صمت ادامه داد: در این راستا چهار حوزه شامل دانش فنی، سرمایه گذاری و سرمایه پذیری، مواد معدنی و همچنین آموزش است که نیازمند ایجاد ارتباط دو سویه با آفریقا است.

وی یادآور شد: ایران ذخایر بالایی معدنی دارد با این حال در برخی حوزه ها نیاز به تامین مواد اولیه از خارج هستیم.

موثقی نیا به توانمندی شرکت های ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: دانش فنی احداث زنجیره فولاد و مس را در اختیار داریم و اماده انتقال آن به کشورهای آفریقایی هستیم.

وی تاکید کرد: همانطور که اشاره شد حوزه آموزش، می تواند بخش چهارم همکاری های دو طرف باشد. امروزه پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی متعدی در ایران وجود دارد که می توانند خدمات به طرف های آفریقایی ارایه کنند..

وی تاکید کرد: باید در برنامه های آتی برای این موضوعات به توافقات اجرایی برسیم.

موثقی نیا گفت: رئیس جمهور اسلامی ایران در روز نخست اجلاس مشترک، بر افزایش همکاری ها به ۱۰ میلیارد دلار تاکید کرده است و ما در صدد حرکت در این مسیر هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید