252191

استاندار: ظرفیت‌های معدنی آذربایجان غربی نیازمند مطالعه است

دنیای معدن- استاندار آذربایجان غربی گفت: پتانسیل ها و ظرفیت های معدنی استان نیازمند مطالعه و تحقیق است تا بتوان زمینه های سرمایه گذاری را شناسایی و معرفی کرد.

به گزارش دنیای معدن، محمد صادق معتمدیان روز شنبه در شورای معادن آذربایجان غربی افزود: سعی می شود معادن به سمت زنجیره ارزش محصولات معدنی هدایت شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد و بتوان سرمایه گذاران را جذب این بخش کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری هایی در این زمینه آغاز شده است، اظهار کرد: معادن خوبی در استان وجود دارد که می توان صنعت شیشه و بلور را در استان راه اندازی و توسعه داد.

معتمدیان بیان کرد: یکی از مشکلات که باعث شده سرمایه گذاری مطلوبی در این بخش انجام نشود نبود داده های متقن و مستند از ظرفیت ها و مزیت های استان است و نیازبه مطالعات و تحقیقات در این باره احساس می شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در این راستا مطالعات مربوط به جنوب استان در سطح ۲۲ هزار کیلومتر مربع و مطالعات ژئو فیزیک هوایی در شمال استان پیگیری می شود که تا تابستان سعی می شود به پایان برسد.

وی ادامه داد: در زمینه فراوری محصولات معدنی هم که ا اولویت های استانی است سعی می شود تا پروژه های هایی که آغاز شده در اسرع وقت به سرانجام برسند.

معتمدیان بیان کرد: در زمینه فراوری محصولات معدنی لازم است در زمینه تخصیص آب و زمین برای سرمایه گذاران مسیر هموار شود و سرمایه گذاری ها عملیاتی شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون در سرمایه گذاری های انجام شده شیوه ای در شمال استان دنبال می شود که برای مردم محلی نیز منافعی در زمینه های اقتصادی و اشتغال داشته باشد و انحصار درآمد ایجاد نشود.

مدیر کل صنعت معدن تجارت آذربایجان غربی در این جلسه اظهار کرد: در سال گذشته ۱۴۷فقره پروانه در زمینه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره برداری صادر شده است.

عبد الحمید سرتیپی بیان کرد: میزان حقوق دولتی وصولی ۶۷۸۰ میلیارد ریال بوده و تعداد معادن مزایده ای در ۲ مرحله نیز ۷۶۰ فقره بود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته تعداد ۷۴ فقره مجوز برداشت برای اجرای پروژه های عمرای استان صادر شده است.

 در حال حاضر ۵۱۲ معدن دارای پروانه بهره برداری معتبر با ذخیره قطعی بیش از یک هزار و ۱۹۲ میلیون تن انواع مواد معدنی با ظرفیت استخراج سالانه ۱۸ میلیون و ۴۲۸ هزارتن انواع مواد معدنی در آذربایجان غربی وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید