251946

مدیر اجرایی طرح احیای معادن خبر داد:

احیای معادن اشتغال‌زایی را در استان‌ها افزایش داد

دنیای معدن: مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن کوچک گفت: در سال گذشته با همکاری سازمان صمت استان‌ها و سرمایه‌گذاران معدنی و بر اساس آمار دریافتی تا پایان سال موفق به احیا فعال‌سازی و توسعه ۴۰۹ معدن شدیم که آمار نهایی آن تا پایان ماه جاری اعلام می‌شود و فعال‌سازی این معادن بر ایجاد اشتغال در استان‌ها نیز تاثیرگذاری مستقیم داشته است.

به گزارش دنیای معدن، عباس جرجانی مدیر اجرایی طرح احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن عنوان کرد: در سال گذشته با برگزاری ۳۰ جلسه کارگروه استانی که عمدتا معاونت‌های عمرانی یا معاونت‌های اقتصادی استانداری هم در آن حضور داشته‌اند، همچنین با برگزاری ۱۸ جلسه پیگیری کارگروه استانی به طور جدی بر احیای معادن در استان‌ها و شهرهای مختلف تمرکز کردیم.

وی افزود: در این جلسات با گردآوری علل غیرفعال شدن معادن، تلاش کردیم مشکلات معادن را بررسی و اقدامات مقتضی را  در این زمینه به عمل آوریم.

جرجانی تاکید کرد: در این زمینه بسیاری از معدن‌کاران متقاضی دریافت تسهیلات بودند که تاکنون ۳۶ پرونده از این مورد را در صندوق بیمه سرمایه‌گذاری پذیرش کرده‌ایم.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که در این زمینه به انجام رساندیم ایجاد زیرساخت‌های لازم در بعضی از شهرستان‌ها با همیاری ایمیدرو بود که عموما اجرای زیرساخت موردنظر منجر به فعال‌سازی چند معدن به صورت همزمان می‌شد.

مدیر اجرایی طرح احیا تصریح کرد: راه معادن گچ بندر خمیر در استان هرمزگان، برق معدن سرب و روی غنی‌آباد در خراسان جنوبی، برق رسانی به معادن کارخانه فسفات چرام و معدن آهک جنوب ماغر در کهگیلویه و بویراحمد، احداث راه دسترسی به معادن خاک رس کوار استان فارس، بهسازی راه دسترسی به معادن کوه نمک جاشک استان بوشهر، بهسازی و احداث راه دسترسی معادن محور کرسف به محدود سهرورد استان زنجان، بهسازی راه دسترسی معادن روستای میرسه به روستای گاگش علیا در آذربایجان غربی و احداث راه دسترسی معادن شهرستن به گاگش علیا از جمله این اقدامات بوده است.

وی توضیح داد: در سال گذشته همچنین ۵۹ بسته پیشنهادی سرمایه‌گذاری معرفی کردیم که شامل ۳۲۹ محدوده در اختیار ادارات کل صمت استان‌ها بود.

جرجانی در رابطه با مزایای بسته‌های سرمایه‌گذاری عنوان کرد: تهیه و تدوین شیوه نامه مختص به بسته‌های سرمایه‌گذاری، واگذاری بیش از ۲ مجوز معدنی شامل درخواست اکتشاف، پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری به سرمایه‌گذار در قالب مزایده، لحاظ امتیاز فنی و مالی بالا به منظور حضور اشخاص حقیقی و حقوقی توانمند در بخش معدن و همچنین تسریع در واگذاری محدوده‌های در اختیار اداره کل صمت استان‌ها از جمله ویژگی‌های این بسته‌های سرمایه‌گذاری بود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس پایش‌ها، جلسات و فعال‌سازی برخی معادن در سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که احیای معادن نیاز به اقدامات مکمل برای تداوم فعالیت دارد.

مدیر اجرایی طرح احیای معادن اضافه کرد: بعضا برخی از معادن علیرغم فعال‌سازی مجدد به دلیل عدم وجود کارخانه فرآوری و یا عدم وجود بازار مناسب به ناچار غیرفعال شده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: در سال جدید در کنار احیا، فعال‌سازی و توسعه معادن بخشی از تمرکز خود را به احداث کارخانه‌های فرآوری و تشکیل بازار مناسب برای این معادن معطوف خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید