247647

معدنکاری در شاهوار منتفی است/ تامین آب دغدغه جدی مردم شاهرود

دنیای معدن- نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه شاهوار مهمترین منبع تامین کننده آب شهرستان شاهرود و منطقه بسطام است، گفت: ادامه معدنکاری در این کوهستان تا حد زیادی منتفی شد.

به گزارش دنیای معدن، علی اصغر خانی در گفتگویی، ضمن اشاره به آخرین وضعیت شاهوار و با بیان اینکه در آخرین جلسه‌ای که چند روز قبل در حضور رئیس جمهور برگزار شد، به صورت جدی در موضوع شاهوار دفاع انجام گرفت آن هم در حالی که فشار سنگینی از سوی برخی نمایندگان مجلس ایجاد شده بود، بیان کرد: در این نشست خوشبختانه موضوع معدنکاری در شاهوار تا حد زیادی منتفی شد.

وی با بیان اینکه شرکت آلومینا حتی مزایده معدن شاهوار را نیز گذاشته بود و لذا موضوع بسیار جدی بود، افزود: با استدلال‌ها و مباحثی که مطرح شد به نظر می‌رسد که ماجرای ادامه معدنکاری منتفی باشد اما باز هم پیگیری هستیم که این موضوع به صورت ۱۰۰ درصدی محقق و اعلام شود.

شاهوار بحث سیاسی نیست بلکه موضوعی اجتماعی است

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه شاهوار بحث سیاسی نیست بلکه موضوع اجتماعی محسوب می‌شود، ابراز کرد: شاهوار موضوع آینده شهرستان شاهرود و منطقه بسطام است چرا که ۲۵ حلقه چاه صحرای جلالی تأمین کننده آب شرب شهرستان شاهرود از شاهوار مشروب می‌شوند و لذا آب شرب حیاتی مردم شاهرود، زیراستاق و بسطام در مخاطره است در نتیجه هر کس غیر از این تحلیلی داشته باشد، تعبیر قابل قبولی ارائه نکرده است.

خانی با بیان اینکه برخی شائبه کاربری نظامی بوکسیت و نیاز کشور در این بخش را مطرح کردند، بیان کرد: حامیان بازگشایی معدن تا اینجا پیش رفته بودند که حتی مقوله امنیت کشور را دخیل کنند در صورتی که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.

وی افزود: به حول قوه الهی ائمه جمعه شاهرود، بسطام، مجن، بی ارجمند، کلاته خیج همه پای کار هستند و شاهوار را به مثابه یک دغدغه پیگیری می‌کنند لذا رسانه‌ها نیز باید کنار شاهوار بمانند چرا که این به ما بر نمی‌گردد بلکه برای نسل‌های آتی اهمیت دارد.

شاهرود هیچ منبع آبی پایداری ندارد

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهرود هیچ منبع آبی پایداری ندارد چرا که تنها شهرستان استان است که منابع آبی روبار ندارد، بیان کرد: منابع آب پایدار شاهرود قطری و شاهوار هستند که قطری مشکلات حقوقی خاص خودش را دارد و لذا تنها شاهوار باقی می‌ماند و به مثابه تزریق کننده آب اصلی شهرستان محسوب می‌شود.

خانی با اشاره به آبرسانی کالپوش نیز بیان کرد: تا زمانی که روستاهای کالپوش آب شرب نداشته و درصد آب کشاورزی آنان نیز اختصاص نیابد، کاری از پیش نمی‌رود زیرا ما نمی‌توانیم به فردی بگوییم که شما در روستا آب نداشته باشید و ما آب را به شاهرود می‌بریم.

وی با بیان اینکه گزارش‌های ارسالی نشان می‌دهد که در معدن شاهوار ماشین آلات معدنی برف و یخ را کنار می‌زدند تا بتوانند بوکسیت را برداشت کنند و ارتفاع این یخ و برف‌ها در برخی نقاط دو الی سه متر بوده است، گفت: این نشان می‌دهد که شاهوار منبع ارزشمند آب شاهرود است.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه در موضوع شاهوار همه کنار هم هستند، ابراز کرد: شاهوار یک مطالبه عمومی است که از تمام آحاد مردم و جامعه پای کار هستند زیرا موضوع آب و آینده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید