244816

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

۴۲ درصد اقتصاد کردستان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است

دنیای معدن- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیش‌از ۴۲ درصد اقتصاد استان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است و در ماه های آینده شاهد عملیاتی شدن چندین طرح سرمایه گذاری خارجی خواهیم بود.

به گزارش دنیای معدن از مهر، بختیار خلیقی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت دهه تجارت و تولید در سنندج اظهار کرد: هم اکنون ۸۵ هزار واحد صنفی، ۱۹۶ هزار مرزنشین و ۳۵۶ واحد صنعتی داریم.

وی افزود: از اول تیرماه شاهد برگزاری برنامه‌های مرتبط با دهه تجارت و تولید در سطح استان خواهیم بود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان اعلام کرد: رشد تولید در حوزه صنعت در استان ۵.۵ درصد بوده و این در حالی است که میانگین کشوری ۸ درصد بوده است.

خلیقی افزود: رشد معدن در سطح کشوری ۲ درصد و در استان کردستان ۳ درصد بوده است و با توجه به وجود ۱۸ گونه ماده معدنی ظرفیت بسیار مهمی برای توسعه استان است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم هرچه زودتر زنجیره فولاد در استان تکمیل شود و از خام فروشی مواد معدنی در استان جلوگیری شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: بیش‌از ۴۲ درصد اقتصاد استان وابسته به حوزه صنعت، معدن و تجارت است.

خلیقی به نقاط قوت استان در حوزه تولید و تجارت اشاره کرد و گفت: وجود مرز رسمی باشماق و موقعیت جغرافیایی استان یکی از مزیت‌های مهم استان است.

وی افزود: به منظور گسترش فعالیت‌های تولیدی و معدنی در استان از گروه‌های سرمایه گذاری داخلی و خارجی دعوت به نقش آفرینی در استان کرده ایم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان از مبحث قاچاق به عنوان یکی از تهدیدهای پیش روی تولید استان نام برد و افزود: امیدواریم با عملیاتی شدن طرح‌های تدوین شده شاهد کاهش این معضل باشیم.

خلیقی افزود: در استان کردستان هزار و ۲۷ واحد صنعتی داریم که ۶۵ درصد آنها فعال است.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی کردیم ۱۱ واحد تولیدی آرد استان با تکمیل ظرفیت تولید خود به اشتغال استان کمک کنند و در امر صادرات نیز ورود کنند.

خلیقی به مبحث فعال سازی واحدهای راکد اشاره کرد و گفت: این روند با حمایت مسئولان اجرایی استانی و کشوری در حال پیگیری است.

وی اعلام کرد: ۵۳۲ واحد زیر ۱۰ نفر نیروی کار دارند که واحدهای خرد محسوب می‌شوند لذا با شرکت‌های بزرگ سرمایه گذاری کشوری مذاکراتی را برای نقش آفرینی در استان داشته ایم.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: هم اکنون ۵۰ درصد شمش طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.

خلیقی افزود: سرمایه گذاران چینی در شهرستان‌های سقز و قروه برای تولید پلی اتیلن سبک و مدیکال ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۵ درصد لاستیک کشور و ۷۰ درصد لامپ مورد نیاز کشور سقز و بانه تولید می‌شود.

خلیقی همچنین از فعالیت پنج واحد تولید لوازم خانگی در بانه خبر داد و گفت: در آینده نزدیک با سرمایه گذاری خارجی شاهد واحد تولیدی لوازم خانگی در استان خواهیم بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید