98726

دردسر جدید برای مصرف کنندگان فولاد چینی/ نبشی های تقلبی این بار دامن صنعت برق را گرفت

دنیای معدن - پیمانکاران پروژه های برقی کشور این روزها به دلیل استفاده از فولادهای وارداتی نامرغوب که عمدتا از چین وارد کشور می شود، دچار مشکل شده اند به طوری که ممکن است با استفاده از نبشی نامرغوب دکل انتقال برق شکسته شده و خط انتقال خاموش شود.

به گزارش دنیای معدن، پس از خبر جنجالی و واکنش‌های بسیاری که چندی پیش از آلودگی ورق‌های وارداتی از چین و خطر مصرف آن در صنایع لبنی کشور خبر می‌داد، بررسی‌ها نشان می‌دهد این بار نوبت به صنعت برق کشور رسیده که از استفاده این محصولات جلوگیری کند.

بنا برگفته کارشناسان حوزه برق ظاهرا این روزها نبشی‌هایی بی‌کیفیت و تقلبی از کشور چین تحت سیاست دامپینگ وارد بازار داخلی ایران شده که پیمانکاران به دلیل پایین بودن قیمت آنها متقاضی این محصولات شده‌اند اما غافل از اینکه این نبشی‌ها در صنعت برق معمولا در جاهای خاص مانند دکل‌های انتقال نیرو مصرف می‌شود و از آنجایی که دکل‌ها تحت فشار هستند، ممکن است استفاده از نبشی نامرغوب منجر به شکست دکل شود و خط انتقال خاموش شود.

چندی پیش بود که رئیس اتحادیه آهن فروشان از جولان ورق های فولادی نامرغوب چینی در بازار خبر داد و گفت و این ورق‌ها ممکن است شیر یا هر فرآورده لبنی را حین جابه جایی در کارخانه و استفاده از این ظروف فولادی آلوده کند.

به اعتقاد او برخی واردکنندگان که محصولات فولادی را از سایر کشورها با قیمت کمتری عرضه می کنند، دنبال کالاهای ارزان هستند و در وهله اول سراغ چین می روند و محصولات خریداری شده را وارد بازار داخلی می کنند. چینی‌ها حتی لوله و پروفیل ارزان را به بازار داخلی ایران وارد کرده‌اند، زیرا این کشور انقدر تولید دارد که در کشور خود انبار خالی برای پر کردن آنها ندارد.

اما مساله‌ای که برای اولین بار این فعال بازار آهن از آن پرده برداشت این بود که در حال حاضر چینی ها یک کارگاهی در بزرگراه فتح تهران راه اندازی کرده اند که در آن ورق استیل را با دستکاری کدبندی‌ها، کد محصول را تغییر می دهند و کیلویی قیمت آن را بالا می برند و به راحتی با دستگاه های چاپ و کدزنی قیمت آن را در بازار بالا می برند.

در حالی که کارشناسان معتقدند این یک نوع تقلب بزرگی است زیرا کالا عوض نشده و خاصیت آن یکی کالا را هم ندارد و حتی ممکن است سلامتی مردم را به خطر بیاندازد. حال این وضعیت قرمز و هشدارآمیز به صنعت برق رسیده و ورود نبشی‌های تقلبی این بار دامن نیروگاه‌های برق را گرفته است. به طوری که ممکن است سلامت کاری و انتقال نیرو از طریق دکل‌ها در این صنعت با مشکل مواجه شود. با این حال به نظر می رسد بازار فولاد نیاز به نظارت بیشتر و اصلاح تعرفه واردات فولاد است.

دیدگاهتان را بنویسید