98703

در پی رکود بازار فولاد شانگهای، بهای سنگ‌آهن به کف ۷ ساله نزدیک شد

چشم انداز سقوط آزاد سنگ‌آهن؟

دنیای معدن - گویا تبعات ریزش‌های اخیر بازار چین، به این زودی‌ها دست از سر بازارها بر نخواهد داشت. آنچه واضح است افت‌های مکرر در بازارهای مهمی است که پیش از این فارغ از نگرانی بزرگی به‌نام افت اقتصاد چین به کار خود ادامه می‌دادند. در این میان، هرچه محصولی که در این بازارها مورد معامله قرار می‌گیرد، وابستگی بیشتری با روند توسعه جهانی به موازات چین داشته باشد، تاثیرپذیری بالاتری از این ریزش‌ها داشته است.

سنگ‌آهن، محصولی است که از مدت‌ها پیش و در پی تصمیم بزرگان صنعت سنگ‌آهن در سراشیبی سقوط قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر، دولت چین نیز تصمیم به کاهش میزان واردات فولاد گرفت تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. آنچه در چند هفته اخیر رخ داده، افت شدید تقاضای این کشور از یکسو و کاهش میزان تولید فولاد از سوی دیگر بوده که به محرک قوی مضاعفی برای ریزش‌های هرچه بیشتر قیمت سنگ‌آهن مبدل شده است. براساس آمارها در آخرین معاملات انجام شده،‌ هر تن سنگ‌آهن برای تحویل به بندر تیانجین چین با افتی 8/ 1 درصدی معادل 44 دلار و 20سنت معامله شد.

به نقل از رویترز؛‌ گزارش‌ها حاکی است که در جدیدترین دادوستدهای انجام شده در بازار چین،‌ از تعداد قراردادهای سلف فولاد شانگهای و نیز قیمت آنها در پی روند ضعیف تقاضا، تا حدود قابل توجهی کاسته شده است. اعمال فشارهای بیشتر بر سنگ‌آهن، بهای این محصول را تا نزدیکی مرز پایین‌ترین سطح از هفت سال گذشته تا کنون وادار به ریزش کرده است.
مازاد عرضه جهانی سنگ‌آهن باوجود کاهش تقاضای فولاد در بازار چین موجب شده است تا قیمت این ماده مهم، افتی به بزرگی 38درصد را از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون تجربه کند که این کاهش، سومین افت سالانه متوالی برای سنگ‌آهن به‌شمار می‌رود. این امر منجر به کاهش شدید هزینه‌های تولید برای تولید‌کنندگان سنگ‌آهن، اعم از بزرگ و کوچک شده که به‌عنوان مثال می‌توان به معدن متوسط بی‌سی آیرون استرالیا (BC Iron) اشاره کرد که متحمل زیان خالصی به اندازه 158 میلیون و 500 هزار دلار استرالیا (معادل 114 میلیون و 70 هزار دلار آمریکا) در بازه زمانی ماه ژانویه تا ژوئن سال جاری شده است.

آنتونی کرنان، مدیرعامل بی سی آیرون، با اعلام این آمار درجلسه با سهامداران شرکت گفت: «با توجه به قیمت‌های کنونی سنگ‌آهن، نیازمند آن هستیم که «واقعیت مورد نیاز» به‌عنوان چاشنی اصلی به بازار اضافه شده و سپس به آن رسیدگی و عمل شود. در غیر این‌صورت، هیچ نقطه اتکا و امیدی برای ایجاد یک استراتژی کاربردی برای بازار فعلی و آتی سنگ‌آهن وجود ندارد.

ریزش تا کف 7 ساله
براساس بررسی داده‌های استیل ایندکس (TSI)؛ افت 8/ 1 درصدی قیمت سنگ‌آهن (برای تحویل فوری به بندر تیانجین چین) و لمس کف 20/ 44 دلاری، سیگنال‌های منفی زیادی را به بازارها روانه کرده است. این افت که به ریزش بهای سنگ‌آهن به کمترین میزان در 84 ماهه اخیر سنگ‌آهن منجر شده است، تنها 10 سنت بالاتر از کف لمس شده در ماه جولای سال جاری بوده که در آن زمان بهای سنگ‌آهن به پایین‌ترین حد خود از اواخر سال 2008 رسیده بود. بر‌اساس آمارهای رسمی موجود و با توجه به اطلاعات منتشر شده توسط گلدمن ساکس، بررسی قیمت‌های سالانه سنگ‌آهن نشان می‌دهد که بهای 44 دلار و 10 سنتی این محصول در ماه جولای،‌ کمترین میزان از سال 2005 بوده است.

براساس اعلام استیل ایندکس، مدت‌ها است شرایط و جو کلی در بازار سنگ‌آهن،‌ منفی است. با صحبت از افزایش تولید در معادن سنگ‌آهن و نیز افت تقاضا برای فولاد، شوک‌های بیشتری به این بازار وارد شده تا جایی که بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد اقدام به تعطیلی موقتی یا توقف کامل روند تولید خود کرده‌اند.

تولید فولاد چین
تولید فولاد چین در بازه زمانی 10 ماهه از ژانویه تا اکتبر حدود 2/ 2 درصد کاهش داشته، در حالی که تقاضای این کشور نزدیک به 6درصد در طول دوره مذکور کاهش یافته است. بازار نگران‌کننده و راکد سنگ‌آهن در مقیاس جهانی و داخلی و همچنین تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده فولاد در چین در پی رسیدن به زمان زیان‌دهی و افت اقتصاد شماره 2 جهان، بازار سنگ‌آهن را به دوره کمترین رشد خود طی 25 سال گذشته وارد ساخته است.

سقوط سنگ‌آهن تا زیر عمق 45 دلاری
بهای سنگ‌آهن همچنان دنباله روی روند چند ماهه عقب‌نشینی خود است و در این حال، اغلب پیش‌بینی‌ها کماکان برای این محصول کاهشی است. بسیاری از تحلیلگران، پیش از این از خطر گرفتار شدن سنگ‌آهن در زیر سطح 45 دلاری در صورت شکست این کف مقاومتی خبر داده بودند. آنچه اکنون شاهد آن هستیم، دست‌و‌پا زدن ممتد این محصول در همان محدوده‌ای است که مدت‌ها هشدار داده شده بود. در سراسر 30 فصل گذشته این کالا در سه نوبت موفق به ثبت رشد قیمتی دنباله‌دار شده که همین امر بیشتر معدن کاران سنگ‌آهن را به چالش کشیده است. عمده‌ترین عامل این افت‌ها،‌ نگرانی از کاهش تقاضا و نیز چشم‌انداز ضعیف بخش فولاد چین رخ داده است،‌ در حالی که افزایش ارزش دلار آمریکا، افت بهای نفت خام و نیز وجود مازاد عرضه،‌ همه و همه به این روند افتان هرچه بیشتر کمک کرده است.

در حالی که اکثر تحلیلگران پیش‌بینی قیمت را تا پایان سال جاری میلادی در محدوده دامنه 40 تا 50 دلاری محتمل دانسته‌اند، برخی به افت بهای آن تا زیر کف مقاومتی 40 دلاری باور داشته و می‌گویند پس از آن نیز با آغاز سال جدید میلادی همچنان بهای سنگ‌آهن تا سطوح بسیار پایین‌تری سقوط خواهد کرد. در میان آنها، اندی زی، اقتصاددان سابق مورگان استنلی قرار دارد که در این خصوص به بلومبرگ گفته است: بخش فولاد چین که در یک «نقطه بحرانی» قرار دارد، در حال حاضر نیاز است تا با کاهش تولید خود، از سقوط بهای سنگ‌آهن تا زیر سطح 40 دلاری جلوگیری کند، در غیر این صورت باید منتظر ریزش‌های شدیدتری در بازار آن باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید