98539

ایران نخستین پیشنهاد کننده تدوین استاندارد سنگ های قیمتی در دنیا

دنیای معدن - دبیر کمیته ملی متناظر با کمیته بین المللی طلا و جواهر سازمان استاندارد جهانی گفت: ایران نخستین کشور پیشنهاد کننده تدوین استانداردهای سنگ های قیمتی در دنیا است.

فرحناز رجالی افزود: ایران یکی از 16 عضو فعال و دارای حق رای در کمیته بین المللی طلا و جواهر سازمان استاندارد جهانی ( ایزو) است و به عنوان نخستین کشور، پیشنهاد تدوین استانداردهای بین المللی برای سنگ های رنگی قیمتی را مطرح کرد.
وی با بیان اینکه ایران دارای بهترین و مرغوب ترین سنگ های قیمتی جهان از جمله فیروزه است اظهار کرد: ایران می تواند با توجه به این ظرفیت ها، تدوین استانداردهای بین المللی سنگ های قیمتی را به نام خود در دنیا ثبت کند.
وی خاطرنشان کرد: ایران دارای ظرفیت های بسیاری از نظر ذخائر معدنی و همچنین کارشناسان و آزمایشگاه های فنی برای سنگ های قیمتی است.
رجالی با اشاره به اینکه دبیرخانه کمیته ملی متناظر با کمیته بین المللی طلا و جواهر سازمان استاندارد جهانی در ایران در اداره کل استاندارد استان اصفهان مستقر است گفت: وظیفه این کمیته، استانداردسازی درباره طلا و جواهر و روش های آزمون و پاسخ دادن به مدارک بین المللی است.
وی با بیان اینکه بحث پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) در دوران پسا برجام مطرح است افزود: لازم است اقدام های لازم در این زمینه برای حفظ منافع کشورمان از جمله در زمینه استاندارد و بحث عیار و روش های آزمون انجام شود.
این کارشناس استاندارد ادامه داد: در همین جهت اداره کل استاندارد استان اصفهان 15 استاندارد بین المللی برای سنگ های قیمتی و رنگی و الماس به کمیته جهانی طلا و جواهر پیشنهاد کرد که به دلیل کثرت آنها مقرر شد در ابتدا استاندارد فیروزه و الماس بررسی شود.
رجالی تصریح کرد: در صورت اخذ رای لازم در کمیته و اعلام آمادگی حداقل پنج کشور برای معرفی کارشناس در این زمینه، اجرای طرح تدوین و تصویب این استانداردها آغاز می شود.
به گفته وی با تدوین این استانداردها، واژه ها، تعاریف و روش های شناسایی یکسانی درباره سنگ های قیمتی به عنوان استاندارد بین المللی تصویب و منتشر می شود.
از جمله کشورهای دارای حق رای در کمیته بین المللی طلا و جواهر سازمان استاندارد جهانی می توان به ایران، آلمان، استرالیا، بلژیک، چین، فرانسه، هند، ایتالیا، ژاپن، نروژ، پرو، روسیه، اسپانیا، سوییس و انگلیس اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید